Flashback bygger pepparkakshus!
2015-08-29, 19:33
Medlem
Kollat mycket på BMW:s 530 från 2004 nu några månader innan körkortet. Har hittat en till ett kalaspris i mina ögon. I princip all utrustning (komfortpaket, taklucka osv osv osv) för ungefär 60 000kr. Svensksåld, stora servicen gjord, automat och tyvärr så mycket som 27000 mil på mätaren.

Frågan är; Är det värt det?

Visst, jag är en student med en sådär månadsinkomst, men tanken är att ha bilen från det att jag får körkortet och fram tills dess att jag flyttar hemifrån till större stad, dvs ungefär ett halvår.

Vad kan hända med bilen under detta halvår? Alla standardkostnader är helt okej, det vet jag att jag fixar, och någon mindre reparation har jag också råd med utan problem. Men hur driftsäker är en sådan bil?

Vill ha svar från alla som har något relevant att säga, BMW-ägare som icke ägare! Ska jag köpa eller inte? Köpa annat märke?
Citera
2015-08-29, 19:39
Medlem
javlahelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donut671
Kollat mycket på BMW:s 530 från 2004 nu några månader innan körkortet. Har hittat en till ett kalaspris i mina ögon. I princip all utrustning (komfortpaket, taklucka osv osv osv) för ungefär 60 000kr. Svensksåld, stora servicen gjord, automat och tyvärr så mycket som 27000 mil på mätaren.

Frågan är; Är det värt det?

Visst, jag är en student med en sådär månadsinkomst, men tanken är att ha bilen från det att jag får körkortet och fram tills dess att jag flyttar hemifrån till större stad, dvs ungefär ett halvår.

Vad kan hända med bilen under detta halvår? Alla standardkostnader är helt okej, det vet jag att jag fixar, och någon mindre reparation har jag också råd med utan problem. Men hur driftsäker är en sådan bil?

Vill ha svar från alla som har något relevant att säga, BMW-ägare som icke ägare! Ska jag köpa eller inte? Köpa annat märke?

Har haft exakt en sån E60 530 och det var fan bara problem med den,rasad låda,el fel osv..
Sen va den jävligt dyr för gått så långt..köp ej
Citera
2015-08-29, 20:10
Vad jag förstår så är du inte direkt luspank men har dock begränsat med pengar för tillfället.
Vad du gör köp inte denna bil ett större fel och du får istället köra den till skroten, den har ju gått 27000mil med så många mil på mätaren kan vad som helst hända.
BMW är inget märke som gjort sig känt för billiga reparationer.
Senast redigerad av M1159 2015-08-29 kl. 20:13.
Citera
2015-08-29, 21:37
Medlem
Blir den inte dyr att försäkra?

Hade en merca när jag var student. Inget bra val för det var mycket som gick sönder och kostade skjortan att laga.

För 60 papp kan du få en betydligt fräschare mindre bil som är billig att försäkra.

Klas
Citera
2015-08-30, 14:23
Medlem
Är ju mycket bil för pengarna. Kolla dig inte blind på miltalet på så pass gamla bilar, Mer på känslan. Känns den tight och fin på vägen? Inga klånkande ljud? Går bilen rakt och stabilt?

Sedan kan det vara bra att kolla skick på dem vanligaste slitagedelarna även om det inte är ekonomisk ruin att byta typ bromsbelägg eller däck.

Men har den mycket kvar av slitage delar (s/v hjul, bromsar, fräsch ruta osv) samt känns bra att köra är det bara att köpa.

Min mor har kört sin 545ia e61 från nästan ny fram tills nu, drygt 27500 mil i dagsläget. Detta är en bil som enl många skulle vara en ekonomisk ruin har visat sig hålla något utomordentligt bra.

Enda som gått sönder på 27500 mil är vattenpumpen och att navigatorenheten börja glappa.

I princip endast ren service samt bromsbyte. Till och med original dämpare&bussningar. Endast bytt k-stag vänster samt höger (ett par 100kr)

Det lite mer dyra på denna bil har väl varit sopparäkning samt värdetapp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in