• 1
  • 2
2015-08-29, 18:35
Medlem
När jag checkade in på hotell så kopierade receptionisten mitt nationella id kort. Att det dessutom var en mellanöstern invandrar gubbe gör mig knappast mindre orolig. Vad ska jag göra? Bör jag vara orolig?

Vet inte vart tråden ska ligga. Mod får gärna flytta den om den ligger fel.
Senast redigerad av 159abc 2015-08-29 kl. 18:37.
Citera
2015-08-29, 18:36
Medlem
TheHmms avatar
det är vanligt att de gör så, inget att oroa sig för.

Men rösta på SD ändå
Citera
2015-08-29, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
det är vanligt att de gör så, inget att oroa sig för.

Men rösta på SD ändå

Är det verkligen vanligt? Jag har bott på detta hotell tidigare och då kopiera dom inte leget. Såg inte att dom kopierade andras id kort.
Citera
2015-08-29, 18:56
Medlem
Gbg-Smokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 159abc
Är det verkligen vanligt? Jag har bott på detta hotell tidigare och då kopiera dom inte leget. Såg inte att dom kopierade andras id kort.

Haha men din jävla tuffing gå och fråga honom varför han kopiera ditt jävla leg. Allvarligt, Har du så jävla tråkigt liv? Kom igen det är lördag gå ut och hitta på något.
Citera
2015-08-29, 19:07
Medlem
Händer allt som oftast, att hotell tar en kopia, både här hemma eller i utlandet. Kan vara om du inte hade ett kreditkort som de kunde dra i receptionen för eventuella tillkommande kostnader.
Citera
2015-08-29, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Händer allt som oftast, att hotell tar en kopia, både här hemma eller i utlandet. Kan vara om du inte hade ett kreditkort som de kunde dra i receptionen för eventuella tillkommande kostnader.

Man är aldrig anonym när man bor på hotell.Jag har betalat med kreditkort.
Citera
2015-08-29, 21:31
Medlem
bjornebarns avatar
Vad händer om man inte har något ID-kort med sig då? Säg att man som Göteborgare åker till Stockholm över en helg, inte fan tar man med sig pass då och alla har inte körkort (och jag gissar att ännu färre har ID-kort). Är hotellet fortfarande tvunget att låta en bo där i enlighet med avtalet, eller kan de skriva in i det finstilta att de har rätt att neka folk utan ID? Följdfråga, åtar sig svenska hotell den rätten?
Citera
2015-08-29, 23:34
Medlem
Har aldrig hört om det här, men tycker det är konstigt att det inte faller under urkundsförfalskning.
Citera
2015-08-29, 23:41
Medlem
Fekaliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Vad händer om man inte har något ID-kort med sig då? Säg att man som Göteborgare åker till Stockholm över en helg, inte fan tar man med sig pass då och alla har inte körkort (och jag gissar att ännu färre har ID-kort). Är hotellet fortfarande tvunget att låta en bo där i enlighet med avtalet, eller kan de skriva in i det finstilta att de har rätt att neka folk utan ID? Följdfråga, åtar sig svenska hotell den rätten?
Hotell har inte kontraheringsplikt så de kan lugnt neka att hyra ut till den som inte kan uppvisa identitetshandling.
Citera
2015-08-29, 23:56
Medlem
miikoss avatar
Citat:

De vill troligtvis slippa springnotor. Jag har för mig att jag oftast ha fått visas leg vid incheckning på slutet, alt betala i förväg.

Det finns annars inget krav på hotellen att registrera svenska medborgare, utan kraven gäller att legitimera utlänningar.

Generellt så gäller det som står i avtalet.
Citera
2015-08-30, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
De vill troligtvis slippa springnotor. Jag har för mig att jag oftast ha fått visas leg vid incheckning på slutet, alt betala i förväg.

Det finns annars inget krav på hotellen att registrera svenska medborgare, utan kraven gäller att legitimera utlänningar.

Generellt så gäller det som står i avtalet.

Springnota? Alltså vid,bokning uppger man alltid kort nummer. Man är aldrig anonym.

I mitt fall betalade jag i förväg.

Man kan aldrig bo på ett hotell anonymt.
Citera
2015-08-30, 05:39
Medlem
Citat:

Man uppger alltid kortnummer vid bokning. Detta gör att man inte är anonym. Sedan kan vissa hotell också vilja se leg också vid ankomst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in