2015-08-29, 10:20
Medlem
Hej!Snabb info:
Jag jobbar inom bygg och fr i snitt 36-50k efter skatt i mnaden. Ja det r riktigt bra fr att vara bygg men d r det mycket vertid. Jag bor frnuvarande i en lgenhet vrd ca 900-950tkr sen hyr jag ut en etta i samma stad vrd ca 430-470tkr. Jag har ln p 460tkr. P sparkontot har jag 230.000tkr. ger ven en klocka vrd ca 70k. Jag har det riktigt bra och behver aldrig knna att jag behver spara till ngonting ver 15k fr det kan jag kpa p lnedagen.
MEN
Jag r s less p byggbranchen. Min ekonomiska plan nu r att studera upp tre betyg p distans fr att fortfarande kunna tjna pengar. Sedan studera till fastighetsmklare. Tanken r att slippa CSN ln.

Lt oss leka med tanken att jag nu kommer in p skolan fr att studera till mklare. D har jag tnkt fljande:

alternativ1: Hyra ut bda lgenheterna hr hemma i stan och leva p den avkastningen plus sparpengar
alternativ2: Slja bda tv och leva p sparpengarna och placera resten i fonder.
alternativ3: Flashback frslag tack
Citera
2015-08-31, 21:19
Medlem
Om din/dina bostadsrttsfreningar tillter tycker jag alternativ 1 lter som en utmrkt id.

Dock skall du veta att CSN r ett mycket frdelaktigt ln. S mjligtvis skulle du kunna ta fullt CSN-ln och lta dessa pengar oavkortat g till att betala av de ln du har idag.
Citera
2015-09-01, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tiller
Om din/dina bostadsrttsfreningar tillter tycker jag alternativ 1 lter som en utmrkt id.

Dock skall du veta att CSN r ett mycket frdelaktigt ln. S mjligtvis skulle du kunna ta fullt CSN-ln och lta dessa pengar oavkortat g till att betala av de ln du har idag.

Ser inte CSN snt att man tex har en inkomst p tv stycken lgenheter d?
Man kan vl inte f en klumpsumma direkt p lnet? Skulle jag slja ettan tex s r jag lnefri och har min nuvarande kvar och hyr ut den.
Citera
2015-09-01, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilpop
Ser inte CSN snt att man tex har en inkomst p tv stycken lgenheter d?
Man kan vl inte f en klumpsumma direkt p lnet? Skulle jag slja ettan tex s r jag lnefri och har min nuvarande kvar och hyr ut den.

Det stmmer att om du gr ver fribeloppet s kommer studiemedlet minska. Men det minskar inte med mer n att du klarar dig. Men undrar hur sjutton det r med hyresintckter? Om rubbet rknas? Man behver ju inte skatta fr allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in