2015-08-29, 04:41
Medlem
softcore123s avatar
Tjena, detta kanske verkar som en dum fråga, men vi har nu fått fiber installerat och detta kan nu aktiveras så fort vi väljer en leverantör, min fråga är, får vi en ny router för fibret från den leverantör vi väljer, eller blir vi tvungna att behålla den gamla, ifall detta ens går?

Tack på förhand för svar, kan som sagt verka som en idiotisk fråga för dom som är mer insatta i detta än vad jag är.
Citera
2015-08-29, 07:56
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
När jag tecknade avtal med min operatör [ Tele 2 ] så fick man hem en router av märket Netgear. Någon standard och var väldigt svår att konfigurera under webbsnittet.

När BBB tog över Tele 2 så fick man hem en annan router av något billigt märke. Nu hade jag en bra och stabil router liggande när detta skedde så denna används istället.
Citera
2015-08-29, 08:43
Medlem
towbs avatar
Jag fick ingen. Det beror nog helt på leverantör och man kan väl tänka sig att det står på deras sida när man beställer. Om inte annat kan man väl oftast beställa över telefon och fråga hur det ligger till med den saken.

Edit: vad gäller den gamla så är väl det ett modem med inbyggd router kanske? Brukar vara rätt låsta till att inte funka till något annat.
Senast redigerad av towb 2015-08-29 kl. 08:45.
Citera
2015-08-29, 08:53
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Det roliga också var när jag tecknade om mitt abonnemang för ett par veckor sedan så fick ytterliggare en router av BBB. Mitt ärende gällde en uppgradering från 100/100 till 250/100.

3 dagar sedan så kom en postavi där denna routern låg samt avtalspapperet. Så nu har man helt plötsligt 3 st routrar hemma.
Citera
2015-08-29, 09:46
Medlem
Heliopoliss avatar
Fick ingen när jag skaffade fiber. Fick möjligheten att köpa en av leverantören när jag beställde abonnemang. Avböjde och köpte en billig kinagrej istället. Fungerade felfritt.
Citera
2015-08-29, 10:57
Medlem
PeterNosters avatar
Väljer man IP-TV så bör man nog få en router.
Bredbandsbolaget lånar väl bara ut routrar tror jag.
Citera
2015-08-29, 16:40
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softcore123
Tjena, detta kanske verkar som en dum fråga, men vi har nu fått fiber installerat och detta kan nu aktiveras så fort vi väljer en leverantör, min fråga är, får vi en ny router för fibret från den leverantör vi väljer, eller blir vi tvungna att behålla den gamla, ifall detta ens går?

Tack på förhand för svar, kan som sagt verka som en idiotisk fråga för dom som är mer insatta i detta än vad jag är.

Inte alls idiotisk för det beror på vilken KO, vilken TL, och val av tjänstepaket. Om du väljer paket med ip-telefoni, så är det vanligt att det ingår, men vissa skickar en enkel ATA om ditt fibernät har en tjänstefördelare ( för då har du redan en separat port för ip-tel). Andra TL skickar alltid samma burk oavsett vilka tjänster du väljer. Köper du en ren internettjänst så behöver ju TL inte skicka något för att det skall fungera, du har ju ett Ethernetuttag och där finns din tjänst, trådlöst är ditt problem.

Kolla i din tjänsteportal och läs noga vad som ingår i de olika paketen, om någon har erbjudande etc.

/capmac
Citera
2015-08-30, 03:16
Medlem
softcore123s avatar
Hur har Telia det med sina regler angående fiber, skickar dom med en ny router ifall man skulle välja att ta dom som internetleverantör?
Citera
2015-08-30, 06:47
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softcore123
Hur har Telia det med sina regler angående fiber, skickar dom med en ny router ifall man skulle välja att ta dom som internetleverantör?
Kollade på deras sida, står följande:

Citat:
Med fast bredband från Telia får du:
* Låna trådlös router av oss
* Ingen bindningstid
* Fria hastighetsbyten - gör det enkelt på Mina Sidor
* Fem e-postadresser och webmail
* Fri support

Låna känns jävligt osoft men om du inte har några speciella krav på routern så kanske det är bra.
Citera
2015-08-30, 07:23
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Kollade på deras sida, står följande:

Låna känns jävligt osoft men om du inte har några speciella krav på routern så kanske det är bra.

+ Bra om den pajar så lånar man en ny.
+ Den supportas av Telia med t.ex uppgradering av telias egna firmware.
+ Stöd för deras IP-TV.

- Den är strippad från funktioner för minsta behov av support.
- Det trådlösa är svagt då den bara har inbyggd liten antenn och har bara 2,4 GHz band.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in