2006-02-28, 14:31
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sordid
Jag är övertygad om att "opålitliga" katter har blivit fostrade fel. Jag har tagit hand om 3 hemlösa katter (2 kattungar, som är lättare att handskas med, och en vuxen hona)- de har blivit illa behandlade tidigare, och varit folkskygga. De två kattungarna växte upp till exemplariska huskatter, och den tre år gamla hemlösa honan är, efter två år, den avlägset bäst uppfostrade katt jag haft. Samt den absolut mest keliga. Hon tycker visserligen inte om att bli upplyft, men efter ett par månaders träning fungerar det förhållandevis väl. Alla katter jag tagit hand om har varit pålitliga och jämna i temperamentet.

Däremot, on topic och hundar: de som håller hundarna rena har inte hundar eller lägenheter som stinker hund. Jag har svårast för stora och/eller väldigt uppavlade raser- de förstnämnda för att de inte kan hålla koll på sina lemmar, de senare för att jag tycker synd om dem. Skulle aldrig orka ha hund själv, med allt detta ansvar.

Samt: folk som sätter hundar och katter i motsatsförhållande är efterblivna, i mitt tycke. Djur som djur.

Klart att det går att uppfostra djur så att de är helt ok. Det stora problemet är ju många idioter som har djur. De uppfostrar dem inte och håller dem inte på avstånd från människor som eventuellt inte vill veta av dem. Därav att de flesta djur går under en kam hos mig som opålitliga.

Citat:
Ursprungligen postat av PiLLerILLer
Det där är i mina öron rena struntet. Som ägare till f d gatuhund, som p g a misshandel är livrädd för människor, får jag vartenda jäkla dag säga åt någon idiot att ge fan i att försöka ta på hunden. Folk är inte kloka. Småbarnsföräldrar puttar fram sina ungar med uppmaningen "gå klappa den söta hunden" utan att ens fråga mig och är jag inte på min vakt, står det någon stackars ungjävel bakom mig som fått ett morr och blivit skrämd. Jag hade Rottweiler tidigare och då hade jag inte det här problemet, men liten och söt hund är tydligen allas egendom och blir de sedan nafsade i fingrarna ser de förolämpade ut. Som om det var mitt fel att de stack fram sina feta korvfingrar. Jag kan mycket väl tänka mig att folk med spädbarn vet precis vad jag pratar om och är lika trötta de på folks jäkla tallande.

Ok, det visste jag inte då jag aldrig har ägt någon hund. Men det borde jag egentligen ha förstått folk är idioter.

Den som har ansvaret för ett djur ska hålla det under uppsikt så det inte kan störa nadra människor men samtidigt ska inte någon störa ett djur och dess ägare heller.
Citera
2006-03-01, 12:17
Medlem
kärrings avatar
folk som säger att hundar luktar illa derglar m.m

vad gör människan da...dom luktar lika illa om inte ännu väre och skiter överallt ja sånna finns det också...dreglare ja det har vi också så döm inte dom som göra likadant som vi gör
Citera
2006-03-01, 12:29
Bannlyst
.

Jag älskar nästan djur mer än människor, det jag inte tycker om är när man är ute och promenerar och en främmande hund kommer rusande mot en, det är respektlöst av ägaren och inte hundens fel.
Citera
2006-03-01, 13:10
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sordid
Jag är övertygad om att "opålitliga" katter har blivit fostrade fel. Jag har tagit hand om 3 hemlösa katter (2 kattungar, som är lättare att handskas med, och en vuxen hona)- de har blivit illa behandlade tidigare, och varit folkskygga. De två kattungarna växte upp till exemplariska huskatter, och den tre år gamla hemlösa honan är, efter två år, den avlägset bäst uppfostrade katt jag haft. Samt den absolut mest keliga. Hon tycker visserligen inte om att bli upplyft, men efter ett par månaders träning fungerar det förhållandevis väl. Alla katter jag tagit hand om har varit pålitliga och jämna i temperamentet.

Jag tror att det är vanligt att de blivit uppfostrade fel. Men jag är säker på att det finns olikheter mellan individerna som är biologiskt arv bland katter precis som med människor också.

Märkligt när jag tänker efter hur tydligt det blir ibland när vi träffar våra katters mamma, som påminner om båda sina döttrar.
Citera
2006-03-01, 13:26
Medlem
s.lackers avatar
Värsta är nog inte lössläppta hundar, utan ägarna. Om en hund biter en så ska hunden utan men avlivas direkt. Förstår inte ägaren det bör också ägaren avlivas samtidigt.
Citera
2006-03-01, 14:17
Bannlyst
Självklart måste man inte gilla hundar, är inte heller så speciellt förtjust i just hundar av de anledningar som redan nämnts här. Själv ogillar jag folk som inte gillar djur överhuvudtaget, att inte tycka om djur speglar något annat som jag inte vill kännas vid. Folk som inte gillar djur är en smula suspekta. De verkar sakna empati för andra levande varelser, och såna människor ska man alltid betrakta med stor misstänksamhet.
Citera
2006-03-01, 14:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nasonex
älskar hundar!!

och hatar katter. katter är vidriga djur.

Varför då?
Citera
2006-03-01, 14:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av J.N
De som inte inser att hundar kan vara farliga är onda människor

Eller så kanske det är så att hundar kan vara farliga för onda människor, hundar är mycket bra på att mycket snabbt bedömma människor och vad dom går för.
Citera
2006-03-01, 22:01
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatPtang
Eller så kanske det är så att hundar kan vara farliga för onda människor, hundar är mycket bra på att mycket snabbt bedömma människor och vad dom går för.

En hund som avgör att jag är ond genom att löpträna är i såfall jävligt borta i skallen och dess ägare likaså som inte förstår att man ska ha en sån hund kopplad som springer efter löpare...
Citera
2006-03-01, 22:19
Medlem
Blå Rutas avatar
Hundar som är aggressiva mot vanliga människor har blivt fel uppfostrade eller så är dom sjuka. Joggare ska kunna möta en okopplad hund på en trång stig utan att hunden ska göra mer än att tänka efter lite på hur man ska undvika att krocka. Har man en lite ouppmärksam hund (som ibland går in i saker) så är det lätt att den skräms av att folk kommer gående bakom och lägger handen på den.
När man ska klappa en obekant hund ska man (efter att ha fått tillåtelse av ägaren) sätta sig på huk och hålla fram handen. Tar hunden kontakt och går fram och nosar på handen och inte ryggar tillbaka när man rör handen så kan man klappa den, men först då. Att skicka fram tre stycken ungar i åldern 2-6 som skrikande kutar fram till en hund som är djupt i egna tankar medans den luktar på en stolpe är respektlöst mot hunden, även om det absolut inte ska leda till att hunden blir aggressiv.
Att bli kompis med en hund är lätt, tryck in en näve hundgodis i nyllet på den och säg "duktig vovve!" med ljus röst så är den hunden dödspolare med dig efter det. Funkar otroligt ofta!

Är man hundägare ska man heller inte tvinga någon att komma i närkontakt med hunden. Se alltid till att folk kan passera hunden på några meters håll utan att behöva kliva runt i buskar eller ut i gatan.

Själv älskar jag hundar och andra djur och bryr mig inte så mycket, men kan inte få nog stort avstånd till barn så jag har förståelse för hur vissa människor känner mot djur.
Citera
2006-03-01, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
När man ska klappa en obekant hund ska man (efter att ha fått tillåtelse av ägaren) sätta sig på huk och hålla fram handen. Tar hunden kontakt och går fram och nosar på handen och inte ryggar tillbaka när man rör handen så kan man klappa den, men först då.

Och sen ska man inte visa tänderna för en hund, det uppfattar den som ett tecken på aggression.
Citera
2006-03-02, 11:12
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatPtang
Och sen ska man inte visa tänderna för en hund, det uppfattar den som ett tecken på aggression.

Och man ska inte stirra dem i ögonen och så vidare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in