2006-02-28, 14:31
Citat:
Ursprungligen postat av Sordid
Jag är övertygad om att "opålitliga" katter har blivit fostrade fel. Jag har tagit hand om 3 hemlösa katter (2 kattungar, som är lättare att handskas med, och en vuxen hona)- de har blivit illa behandlade tidigare, och varit folkskygga. De två kattungarna växte upp till exemplariska huskatter, och den tre år gamla hemlösa honan är, efter två år, den avlägset bäst uppfostrade katt jag haft. Samt den absolut mest keliga. Hon tycker visserligen inte om att bli upplyft, men efter ett par månaders träning fungerar det förhållandevis väl. Alla katter jag tagit hand om har varit pålitliga och jämna i temperamentet.
Däremot, on topic och hundar: de som håller hundarna rena har inte hundar eller lägenheter som stinker hund. Jag har svårast för stora och/eller väldigt uppavlade raser- de förstnämnda för att de inte kan hålla koll på sina lemmar, de senare för att jag tycker synd om dem. Skulle aldrig orka ha hund själv, med allt detta ansvar.
Samt: folk som sätter hundar och katter i motsatsförhållande är efterblivna, i mitt tycke. Djur som djur.
Däremot, on topic och hundar: de som håller hundarna rena har inte hundar eller lägenheter som stinker hund. Jag har svårast för stora och/eller väldigt uppavlade raser- de förstnämnda för att de inte kan hålla koll på sina lemmar, de senare för att jag tycker synd om dem. Skulle aldrig orka ha hund själv, med allt detta ansvar.
Samt: folk som sätter hundar och katter i motsatsförhållande är efterblivna, i mitt tycke. Djur som djur.
Klart att det går att uppfostra djur så att de är helt ok. Det stora problemet är ju många idioter som har djur. De uppfostrar dem inte och håller dem inte på avstånd från människor som eventuellt inte vill veta av dem. Därav att de flesta djur går under en kam hos mig som opålitliga.
Citat:
Ursprungligen postat av PiLLerILLer
Det där är i mina öron rena struntet. Som ägare till f d gatuhund, som p g a misshandel är livrädd för människor, får jag vartenda jäkla dag säga åt någon idiot att ge fan i att försöka ta på hunden. Folk är inte kloka. Småbarnsföräldrar puttar fram sina ungar med uppmaningen "gå klappa den söta hunden" utan att ens fråga mig och är jag inte på min vakt, står det någon stackars ungjävel bakom mig som fått ett morr och blivit skrämd. Jag hade Rottweiler tidigare och då hade jag inte det här problemet, men liten och söt hund är tydligen allas egendom och blir de sedan nafsade i fingrarna ser de förolämpade ut. Som om det var mitt fel att de stack fram sina feta korvfingrar. Jag kan mycket väl tänka mig att folk med spädbarn vet precis vad jag pratar om och är lika trötta de på folks jäkla tallande.
Ok, det visste jag inte då jag aldrig har ägt någon hund. Men det borde jag egentligen ha förstått folk är idioter.
Den som har ansvaret för ett djur ska hålla det under uppsikt så det inte kan störa nadra människor men samtidigt ska inte någon störa ett djur och dess ägare heller.