• 2
  • 3
2015-08-30, 10:26
Medlem
Isnatts avatar
Jag svänger ungefär var 6 månad vad jag tycker i den här frågan. Visst kan och bör börsen ge bättre avkastning för dom där pengarna än om du lägger in dom i bostaden, men samtidigt så är det ju skönt och tryggt att ha bostaden betald.
Du bor då förmodligen rätt billigt och kan börja månadspara och köpa på börsen.

Om du varken vet in eller ut, lägg 150 000:- på bostaden och resten på börsen, månadsamortera och månadsköp på börsen.

Jag la 850 000:- ur egen ficka på min bostad vilket gör att jag bara behöver betala knappa 500:-/mån i ränta på resterande bostadlån och visst skulle dom pengarna gjort mer nytta på börsen men det känns ändå bra att kunna bo billigt och amortera. Har ca 20% belåning nu.
Citera
2015-08-30, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Menar du kontant, eller menar du obelånat?
Obelånat.
Citera
2015-08-30, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
En fråga... Hur är det pinsamt och bonnigt att kunna betala en tredjedels miljon kontant?

Du och jag måste ha väldigt olika syn på vad som är pinsamt...
Att kunna köpa utan lån är inte pinsamt. Det pinsamma består i att dagdrömma om att dyka upp med trehundratusen i kontanter och tro att man på så sätt sätter mäklaren på plats. Då framstår man som en WT-lottovinnare.
Citera
2018-01-10, 20:05
Medlem
Itons avatar
en angränsande fråga... ponera att man vill köpa en lägenhet kontant; dvs inte att man betalar i kontanter från hand till hand men att man överför summan från köparens bank till säljarens, alltså utan lån.

Har mäklaren någon fördel av detta eller gör det ingen skillnad för honom? Jag antar det sistnämnda för de får ju sina pengar i vilket fall, slipper eventuellt lite krångel att blanda in en fjärde part men någon kanske vet annorlunda/mer.
Citera
2018-01-10, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArligaArne
För att undvika trollstämpel så handlar det om en lägenhet för ca. 300.000

Tjena!
Har funderingar på att köpa bostadsrätt i en mindre stad för ca. 300.000.
Det är pengar som jag inte behöver låna ihop till.

Men, det finns ju två sidor av myntet. Tanken är att köpa ett hus om kanske fem år, och då måste man ju ha pengar till det också.
Det absolut smartaste ekonomiskt är väl egentligen att köpa lägenheten med så lite kontantinsats som möjligt och sedan lägga in resten av pengarna på börsen för maximal vinst under dessa fem år.
Samtidigt skulle det kännas ganska bra att äga en lägenhet utan att ha något bolån, och samtidigt mer safe än att slänga in pengarna på börsen.

Sparkonto är så klart inget alternativ då det är så låga räntor.

Vad skulle ni gjort?

Tycker du ska pytsa in allt du har på börsen.
Citera
2018-01-10, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iton
en angränsande fråga... ponera att man vill köpa en lägenhet kontant; dvs inte att man betalar i kontanter från hand till hand men att man överför summan från köparens bank till säljarens, alltså utan lån.

Har mäklaren någon fördel av detta eller gör det ingen skillnad för honom? Jag antar det sistnämnda för de får ju sina pengar i vilket fall, slipper eventuellt lite krångel att blanda in en fjärde part men någon kanske vet annorlunda/mer.
I det fallet spelar det ingen roll för mäklaren. Hen får sitt arvode och har samma arbetsinsats oberoende hur köparen finansierar köpet
Citera
2018-01-10, 20:41
Medlem
Itons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
I det fallet spelar det ingen roll för mäklaren. Hen får sitt arvode och har samma arbetsinsats oberoende hur köparen finansierar köpet

Tack för svar. Det var det jag tänkte också...
Citera
2018-01-11, 11:51
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArligaArne
För att undvika trollstämpel så handlar det om en lägenhet för ca. 300.000

Tjena!
Har funderingar på att köpa bostadsrätt i en mindre stad för ca. 300.000.
Det är pengar som jag inte behöver låna ihop till.

Men, det finns ju två sidor av myntet. Tanken är att köpa ett hus om kanske fem år, och då måste man ju ha pengar till det också.
Det absolut smartaste ekonomiskt är väl egentligen att köpa lägenheten med så lite kontantinsats som möjligt och sedan lägga in resten av pengarna på börsen för maximal vinst under dessa fem år.
Samtidigt skulle det kännas ganska bra att äga en lägenhet utan att ha något bolån, och samtidigt mer safe än att slänga in pengarna på börsen.

Sparkonto är så klart inget alternativ då det är så låga räntor.

Vad skulle ni gjort?

Du kommer ändå inte följa mitt råd men sätt in allt på Exeotech Invest på isk/kf
Trustly översättning och rappa på. Pm kommer vilken sekund som helst sen missar du raketen.

Go go go
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in