2015-08-28, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jag hade betalt kontant, börsen är väldigt högt värderad just nu, så långt ifrån en garanti att börsen är högre om 5 år jämfört med idag.
På lång sikt går alltid börsen upp men med bara 5 år och dagens dyra börs hade jag inte köpt in mig på börsen just nu.
Bostadsmarknaden är uppblåst den med.

Vilken bubbla spricker först?

Ts står inför ett svårt val.

Jag tror att bostadspriserna kommer att öka kraftigt fram till att Löven har infört amorteringskravet. (Sommaren 2016.)

Därefter sker nog en stagnering och blir det höjda räntor från Ingves i slutet av 2017 och framåt så spricker nog bubblan ungefär sisådär 2020.

Spekulerar bara
Citera
2015-08-29, 01:12
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Kungligt? Nej.
Pinsamt och bonnigt? Ja.
En fråga... Hur är det pinsamt och bonnigt att kunna betala en tredjedels miljon kontant?

Du och jag måste ha väldigt olika syn på vad som är pinsamt...
Citera
2015-08-29, 01:20
Medlem
WilYawns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvangstanke123
Vet inte riktigt om det är rättvist att kalla någon blåst bara för att man vill bo i Stockholm. Jag som är uppväxt här vill ju inte flytta ut på landet kanske, betalar gärna ett par miljoner för en lägenhet. Stockholm är en fin stad, en mycket fin stad.

Jag kan hålla med om det var fel ordval. Men oavsett så så tycker jag att priserna är horribla.
Om man ser till vad man får för säg 1 miljon i Stockholms innerstad, en etta på ca 30 m2.

Köpte själv hus för ca 2,5 år sedan i en mindre ort men som expanderar ganska mycket med nya industrier, lägenheter, hus och affärer hela tiden.

1 plans tegelvilla med inredd källare, ca 200 m2 samt 800 m2 tomt och garage. 200m till Ica.
1km till centrum. Inget nyrenoverat hus men väldigt fräsch ändå.
Köpte det för 675 000:-

Det är avbetalt inom 20 år om vi håller oss till banken amorteringsplan vilket vi inte kommer att göra eftersom när lånet minskar så höjer vi amorteringen efterhand och ligger kvar på samma månadskostnad.

Men som sagt bara min åsikt...
Citera
2015-08-29, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilYawn
Jag kan hålla med om det var fel ordval. Men oavsett så så tycker jag att priserna är horribla.
Om man ser till vad man får för säg 1 miljon i Stockholms innerstad, en etta på ca 30 m2.

Köpte själv hus för ca 2,5 år sedan i en mindre ort men som expanderar ganska mycket med nya industrier, lägenheter, hus och affärer hela tiden.

1 plans tegelvilla med inredd källare, ca 200 m2 samt 800 m2 tomt och garage. 200m till Ica.
1km till centrum. Inget nyrenoverat hus men väldigt fräsch ändå.
Köpte det för 675 000:-

Det är avbetalt inom 20 år om vi håller oss till banken amorteringsplan vilket vi inte kommer att göra eftersom när lånet minskar så höjer vi amorteringen efterhand och ligger kvar på samma månadskostnad.

Men som sagt bara min åsikt...

Priserna är lite mer än så, går inte att köpa en lägenhet för en miljon i stockholms innerstad

675tusen bör man ju utan problem kunna betala av på 3-5 år utan att behöva snåla in. Speciellt om man är två stycken i hushållet.
Citera
2015-08-29, 01:52
Citat:
Ursprungligen postat av JerryR
675tusen bör man ju utan problem kunna betala av på 3-5 år utan att behöva snåla in. Speciellt om man är två stycken i hushållet.
3-5 år? Det innebär alltså en månatlig amortering mellan 12-19.000 kronor? Anser du detta vara en normal boendekostnad som man "bör" kunna hantera på 3-5 år?
Citera
2015-08-29, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
3-5 år? Det innebär alltså en månatlig amortering mellan 12-19.000 kronor? Anser du detta vara en normal boendekostnad som man "bör" kunna hantera på 3-5 år?

Amortering är ingen kostnad. Ett hushåll med två vuxna bör ju i dagens läge kunna lägga undan åtminstone 12 000 i månaden så om allt går till amortering skulle de kunna göra det på 5 år. Jag säger inte att man bör lägga alla sparpengar på amortering men man skulle kunna.
Citera
2015-08-29, 10:25
Medlem
emaptis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
En fråga... Hur är det pinsamt och bonnigt att kunna betala en tredjedels miljon kontant?

Du och jag måste ha väldigt olika syn på vad som är pinsamt...
Du vet tydligen inte hur mycket pengar bönder har, och hur dom förvarar dom, en tredjedels miljon är vad dom har i kaffeburken som hushållskassa, kontanter har dom för de flesta affärer bönder emellan görs svarta.

Finns nog mer än en mäklare som sett en bonne i storstövlar och flanellskjorta och tagit honom på långt mycket mer allvar än någon flashig nolla i kostym från storstan.

Och det finns billiga lägenheter även i storstäder, BR med usel ekonomi t ex, eller med skyhöga hyror i dåliga områden.
Citera
2015-08-29, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meanings
Jävla troll, det finns ingen lägenhet för 300k. Är det en koja i skogen eller?
20-30k i min stad, såldes iofs en med 5 rum & kök i November förra året för hela 200 bagis.

Betala hela summan för lägenheten så står du inte med några lån, du kan alltid spara ihop nya pengar och när du sedan skaffar hus så är det bara att sälja lägenheten, du kan gå minus men det är mer ovanligt än vanligt att du gör detta, rätt oroligt runt om i världen så jag hade inte köpt aktier för pengarna.
Citera
2015-08-29, 14:06
Medlem
Mister-Cs avatar
Citat:

Om du inte vet något så borde du hålla truten, det finns självklart billiga lägenheter i mindre orter för runt 250-500k och den jag hade under tiden jag pluggade i Borås kostade 350k för 5 år sedan.
Citera
2015-08-29, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Amortering är ingen kostnad. Ett hushåll med två vuxna bör ju i dagens läge kunna lägga undan åtminstone 12 000 i månaden så om allt går till amortering skulle de kunna göra det på 5 år. Jag säger inte att man bör lägga alla sparpengar på amortering men man skulle kunna.

Med 675tusen i lån har man knappt några ränteutgifter. Som någon annan sa så skulle inte jag heller välja att amortera så mycket men att det skulle vara en omöjlighet är inte sant. Jag sparar 8000 i aktier, 3700 i amortering, och 1800 till buffertkonto varje månad utan att ha en tråkig livsstil. Singel med bolån på drygt 1,7 miljoner.

Har en vän med cirka 27-28 rent i månaden som ligger på skulder för 300k.
Allt handlar väl om vad man prioriterar.
Citera
2015-08-29, 18:34
Medlem
Citat:
Finns allt från en 7 rummare på 203m2 i etage till en 1:a på 17kvm för under 300.000 om man kollar på Hemnet.

Till er andra - tack för era tips! Jag ska fundera vidare men det låter tveklöst som att kontanta den är det vettigaste.
Citera
2015-08-30, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArligaArne
För att undvika trollstämpel så handlar det om en lägenhet för ca. 300.000

Tjena!
Har funderingar på att köpa bostadsrätt i en mindre stad för ca. 300.000.
Det är pengar som jag inte behöver låna ihop till.

Men, det finns ju två sidor av myntet. Tanken är att köpa ett hus om kanske fem år, och då måste man ju ha pengar till det också.
Det absolut smartaste ekonomiskt är väl egentligen att köpa lägenheten med så lite kontantinsats som möjligt och sedan lägga in resten av pengarna på börsen för maximal vinst under dessa fem år.
Samtidigt skulle det kännas ganska bra att äga en lägenhet utan att ha något bolån, och samtidigt mer safe än att slänga in pengarna på börsen.

Sparkonto är så klart inget alternativ då det är så låga räntor.

Vad skulle ni gjort?

Menar du kontant, eller menar du obelånat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in