2015-08-28, 11:24
Medlem
Mosebys avatar
Hejsan, som titel lyder.

Låt säga att man bor hemma och ska studera högskola.

Varför tar man studielån? Vad är det man lånar pengar för?

Jag förstår inte vad man lånar pengar till? Kostar det att gå på högskola?

Förklara tack.
Citera
2015-08-28, 11:31
Medlem
Hyra, mat, att leva i övrigt.
Citera
2015-08-28, 11:38
Medlem
Mr.Majestics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moseby
Hejsan, som titel lyder.

Förklara tack.

Majoriteten bor ju inte hemma, och det ar val det som ar andamalet med studielan, att kunna klara sig sjalv.

Bor man hemma sa ar det val kutymt att man betalar en liten del hyra, samt koper sin egen mat, och pendlarkort om man bor pa annan ort.

Har man foraldrar som tacker detta (i.e. bortskamd), sa tycker jag personligen att man borde klara sig pa bidragsdelen.
Citera
2015-08-28, 11:58
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moseby
Hejsan, som titel lyder.

Förklara tack.

Jag gjorde det för att betala för mig hemma.
Citera
2015-08-28, 12:02
Medlem
Grushkas avatar
Vissa betalar hemma. Vissa sparar studielånet och har som handpenning på lägeneht. Vissa tar inte studielån utan bara studiebidrag. Vissa tar studielån för de tror att de är "gratis pengar" som de kommer behöva betala i någon avlägsen framtid då de har ett topp jobb och miljoner i lön, så varför leva fattigt nu?
Citera
2015-08-28, 12:12
Medlem
gniff754s avatar
Man behöver väl fortfarande köpa kurslitteratur, eller går allt att låna som e-böcker nuförtiden? Sen beror väl allt på hur mycket dina föräldrar vill och kan sponsra dig.
Citera
2015-08-28, 12:18
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniff754
Man behöver väl fortfarande köpa kurslitteratur, eller går allt att låna som e-böcker nuförtiden? Sen beror väl allt på hur mycket dina föräldrar vill och kan sponsra dig.

Kurslitteratur kan gå loss på ganska många tusenlappar under loppet av en utbildning även om man köper beg. Att låna kan man inte förlita sig på, plötsligt står du där och behöver en bok men den är redan utlånad.
Citera
2015-08-28, 13:17
Medlem
Mat, hyra, kurslitteratur, busskort, öl, kläder o.s.v.

Bara för att du bor hemma så får du väl inte allting i livet gratis? Dessutom är räntan på CSN så låg att det är fördelaktigt att bara lägga pengarna på hög för att ha till kontantinsats när du ska köpa bostad.

De roligaste människorna är de som glatt berättar att de minsann inte tagit något studielån under studentåren, och dagen efter att de fått sin examen går till banken för att låna till bostad. Hur dum får man egentligen vara?
Citera
2015-08-28, 15:34
Medlem
Mosebys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Mat, hyra, kurslitteratur, busskort, öl, kläder o.s.v.

Bara för att du bor hemma så får du väl inte allting i livet gratis? Dessutom är räntan på CSN så låg att det är fördelaktigt att bara lägga pengarna på hög för att ha till kontantinsats när du ska köpa bostad.

De roligaste människorna är de som glatt berättar att de minsann inte tagit något studielån under studentåren, och dagen efter att de fått sin examen går till banken för att låna till bostad. Hur dum får man egentligen vara?

Inte det jag säger heller. Menade bara rent hypotetiskt om man skulle bo hemma, vad är det man skulle behöva ta studielån för. Men nu vet jag vad det är. Bara det jag undrade. Tackar
Citera
2015-08-28, 15:42
Medlem
Om du bor hemma kan du låna och spara hela lånet. Om du tycker det är jobbigt mentalt med ett studielån kan du amortera allt direkt och bara betala 1% ränta. Sen ska du köpa bostadsrätt och behöver spara ihop till en kontantinsats och bo hemma ytterligare 1 år.
Citera
2015-08-28, 16:53
Bor hemma och kommer att ta fullt studielån för att spara det på ett konto vid sidan av.
Kommer att använda detta till kontantinsatsen, utöver det jag sparat tidigare. 1% ränta, och om inte annat så är det bara att betala tillbaka direkt.
Citera
2015-08-28, 17:52
Medlem
Som sagt, bara för att man bor hemma så behöver inte ens föräldrar dra hela lasset för en. Är man över 18 år så gäller det att ta eget ansvar, ta lån och köp egen kurslitteratur, kort för kollektivtrafik osv.
Sen har inte alla föräldrar det bra ställt, så att stå för lite ekonomisk hjälp hemma kan man även göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in