2015-08-27, 22:23
Medlem
Hej!
Jag har uppgraderat min dator lite då och då. Köpte ett nytt grafikkort utan fläkt (pga att en fläkt inte fick plats i förra chassit+moderkortet). Men det blev för varmt. Så jag köpte då en Arctic Accelero L2 plus fläkt till det och det funkade jätte bra (samt ett nytt chassi).

Sen köpte jag ett nytt nätaggregat 430 watt (Xilence) istället för mitt förra på 200. Men gpu fläkten funkade inte nu. Trodde att jag råkat kortsluta den, och köpte då en ny Accelero L2. Men har samma problem.

Det kommer med en 3 pin -> 4 pin adapter. Men det verkar som att aggregatet inte ger ström till 4 pin.
Har nu en kylfläns medans jag försöker lista ut hur jag ska göra.

Det finns ett ledigt uttag på moderkortet för sys fan, 3 pin. Jag funderar på om det går att sätta gpu fläktens strömförsörjning därifrån med hjälp av en adapter?

Tacksam för svar!
Citera
2015-08-28, 07:58
Medlem
3-pins fläktarna är inte PWM alltså mjukvarutempstyrda, men ska fungera även om du kopplar in en 3-pin I ett 4-pinsuttag utan adapter

3 och 4 pins är lika kopplade om man bortser från sista stiftet som enbart har med fläktstyrningen att göra.

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur...laktar/kylning

Vad är det för grafikkort samt vad har du för moderkort I burken ?
Senast redigerad av peckapecan 2015-08-28 kl. 08:01.
Citera
2015-08-28, 12:46
Medlem
Grafikkortet är ett Nvidia Geforce GT 740 och moderkortet ett MSI B75MA-E33.

Jag kopplar alltså denna fläkt med en adapter direkt till 4 pin molex (IDE). Men jag tycker det verkar som att nätaggregatet inte ger ström till 4 pinnet på nåt sätt. Är osäker dock.
Citera
2015-08-28, 13:15
Medlem
x12s avatar
Den 4-pin kontakten, "molex", är alltså den vita som kommer direkt från nätagget. Kolla riktigt noga att kontakten är ordentligt hopkopplad. Billiga kontakter kan ibland vara så dåliga att ett av stiften glider ur bakåt. Kolla så alla stift/hylsor är som de ska vara i kontakterna. Kontakterna kan ibland behöva lirkas ihop.
Det syns på bilden här http://www.pcdesign.ru/images/photo/...2-Plus/b/7.png att ena är märkt 12v och den andra 7v. Har de fulat sig så de kopplar fläkten mellan 12 och 5v (skillnad 7v), koppla då på 12v istället.

Funkar inte 12v och om kontakterna verkligen sitter ihop ordentligt så lutar det åt nåt fel på nätagget.
Citera
2015-08-28, 13:19
Medlem
Okej, ska kika noggrannare på det. Tack så mycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in