2015-08-27, 19:44
Medlem
adressandrings avatar
Jag försökte tillaga en dessert med geleatinblad för några veckor sedan. Det blev mer eller mindre katastrof - smakerna var där, den hade stelnat som gelé. Men... det fanns små små små gelatinbitar i desserten.

Människor blev äcklade.

1. Jag lägger gelatinbladen i blöt (5 - 10 minuter) i kallt vatten.
2. Kramar ut bladen (någorlunda mycket, inte totalt).
3. Jag kokar upp gelatinbladen i vattenbad. Märker att de fastnar i skålen, häller i lite vatten. Det blir bättre. Tar sedan och blandar ut det med smeten/stanningen när gelatinet blivit gegga.

Vad gör jag för fel?
Citera
2015-08-27, 19:47
Medlem
jattelokas avatar
Jag brukar smula dom ganska så rejält innan jag gör något annat, hetta upp vatten och slänga in smulorna. Tricket är att koka lite längre än vad du egentligen vill. Du vill att allt ska smälta.

EDIT: Ständig omrörning är det absolut viktigaste
Senast redigerad av jatteloka 2015-08-27 kl. 19:50.
Citera
2015-08-27, 19:58
Medlem
christerys avatar
En sil i metall har räddat många halvt misslyckade projekt. Just med gelatinblad har jag faktiskt inte testat att misslyckas ännu, men den dagen kommer väl. Dock skall det vara en sil i metall - plastsilar har en förmåga att smälta när det ändå går åt helskotta.
Citera
2015-08-27, 20:44
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Jag försökte tillaga en dessert med geleatinblad för några veckor sedan. Det blev mer eller mindre katastrof - smakerna var där, den hade stelnat som gelé. Men... det fanns små små små gelatinbitar i desserten.

Människor blev äcklade.

1. Jag lägger gelatinbladen i blöt (5 - 10 minuter) i kallt vatten.
2. Kramar ut bladen (någorlunda mycket, inte totalt).
3. Jag kokar upp gelatinbladen i vattenbad. Märker att de fastnar i skålen, häller i lite vatten. Det blir bättre. Tar sedan och blandar ut det med smeten/stanningen när gelatinet blivit gegga.

Vad gör jag för fel?

Det var i steg 3 det gick snett. Vad menar du med att du kokade upp bladen i vattenbad? Vad är poängen? Använde du något recept?

Jag använder gelatinblad mest till pannacotta och då brukar jag inte koka bladen, bara slänga ner dem när grädden kokat. Sen får det svalna.
Citera
2015-08-27, 20:57
Medlem
Edit:missuppfattade ditt inlägg lite, så skriver om det.

Det är enklast att värma gelatinet med lite vätska. Vatten funkar, eller så tar du t.ex _lite_ av smeten du ska blanda med. Värm det till 50-55 grader. Behövs inte direkt ett vattenbad för det. Lägg ner det blötlagda gelatinet och rör med en slickepott tills det löst sig helt. Då kan du skrapa bort gelatin som fastnat och röra upp det, så det också smälter.

Om resten av smeten redan är hyffsat kall så kan du oftast blanda ner gelatinet-lösningen direkt, utan att vänta på att den börjat stelna.
Senast redigerad av cookalong2 2015-08-27 kl. 21:00.
Citera
2015-08-27, 21:40
Medlem
Blötlägg och krama ur sen smälter du det i en kastrull. Efter det så är tricket att inte blanda gelatinet i tex grädden direkt. Utan du tar lite grädde och blanda i gelatinet istället då kommer du inte att få klumpar i din färdiga produkt.
Citera
2015-09-04, 16:54
Medlem
Använd gelatinpulver istället: http://www.oetker.se/se-sv/vaara-pro...tinpulver.html
Citera
2015-09-04, 19:33
Medlem
Sereenas avatar
Jupp, håller med ovan att köra pulver istället, bladen kan lätt gå åt skogen om dom inte smälter helt 100%
Citera
2015-09-05, 11:51
Medlem
klybans avatar
Gör som många andra, gör i ordning det som ska ha gelatin(oftast pannacotta).
Tar av kastrullen och tillsätter ett gelatinblad i taget under lätt vispning.

Pulver torde vara ett alternativ om det fortsätter och krångla för dig TS.
Sen är jag fundersam på vad du gjorde som kräver vattenbad?

Sen när jag läser vad du skriver där i punkt 3, så får jag uppfattningen att du enbart har kört gelatinbladen UTAN vatten i ett vattenbad.
För sen se när det inte funkar tillsätta lite vatten?
Och sen efter detta tillsätta gelatinbladen till själva desserten.
Om detta är rätt uppfattat, så kommer du lösa detta genom att hoppa över detta vattenbad.
Och tillsätta de urkramade gelatinbladen direkt i desserten som då du precis tagit från plattan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in