2015-08-27, 19:03
Bannlyst
Jag bor på ort X. Från X till Y (nya bostadsorten närmare jobbet) är det strax över 6 mil. Hyran är på 6000 kr för lägenheten på nya orten där jag ska jobba.

Hur gör jag avdraget i deklarationen rent konkret?
Vilka andra avdrag kan jag göra?
Citera
2015-08-27, 19:19
Medlem
Står på skatteverkets hemsida.
Citera
2015-08-27, 19:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Står på skatteverkets hemsida.
Tycker inte det står tydligt där, som om den är skriven för att man inte ska kunna göra avdrag och kräva avdrag som de måste betala. Knulla skatteverket.
Citera
2015-08-29, 07:47
Bannlyst
Blir jag berättigad avdrag om jag hyr bostaden av någon närstående i släkten/familjen? Kommer skatteverket kräva papper på det om jag endast via en muntlig överrenskommelse har fått tillträde til lägenheten?
Citera
2015-08-29, 14:38
Medlem
gniff754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mauro
Blir jag berättigad avdrag om jag hyr bostaden av någon närstående i släkten/familjen? Kommer skatteverket kräva papper på det om jag endast via en muntlig överrenskommelse har fått tillträde til lägenheten?

Du tar upp avdraget i deklarationen, men de kommer säkert vilja se kvitton/avtal på den ena eller båda av dina bostäder. Visst kan du hyra in dig hos en släkting, men då lär de nog kolla att släktingen tar upp inkomsten i sin deklaration (om det behövs)
Citera
2015-08-29, 17:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gniff754
Du tar upp avdraget i deklarationen, men de kommer säkert vilja se kvitton/avtal på den ena eller båda av dina bostäder. Visst kan du hyra in dig hos en släkting, men då lär de nog kolla att släktingen tar upp inkomsten i sin deklaration (om det behövs)
Jag bor hos föräldrarna i den ena men äger inte huset och den andra äger föräldrarna som jag tänker hyra. Funkar det då?
Citera
2015-08-30, 03:11
Medlem
Du säger knulla skatteverket, men i ditt fall hade jag mer litat på en därifrån än någon på flashback. Du kan alltid ringa in anonymt och ställa frågan.
Citera
2015-11-13, 11:51
Medlem
Jag har fått jobb på annan ort och kommer att veckopendla. Läste om avdrag för dubbelt boende och resor men informationen är tunn och kort. Uppfattar jag rätt att man inte får pengar tillbaka när man deklarerar avdrag utan man betalar mindre skatt på inkomsten pga dubbla kostnader? Om vi säger att inkomsten är 500 000 kr/år och hyran på jobborten är 5000 kr i mån blir 60 000 kr per år.
500 000 kr - 60 000 kr blir 440 000 kr och man betalar skatt på det? Gör man också med resor? Eller deklarerar man resor som överstiger 10 000 kr och får pengarna tillbaka?

Det finns en tabell som hur mycket man kan få sänkt skatt beroende på hur hög inkomst man har.
Någon som vet hur regler fungerar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in