Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Den som vill o har lust, får en jättestor puss o kram av mig om han/hon skriver en Tramadol-FAQ, som vi kan klistra i första inlägget i "Den stora Tramadol-tråden"!
Personligen har jag aldrig testat någon form av Tramadol, så jag kan inte skriva en själv. Önskade punkter som bör tas upp:
-Vad är tramadol?
-Vilka läkemedel innehåller tramadol?
-Vad används det mot?
-Vilka doser används inom vården?
-Vilka doser är bra om man vill flumma på det?
-Vid vilka doser börjar det bli farligt?
-Vilka biverkningar kan man få?
-Kan man kombinera det med andra droger?
-Hur är det i kombination med alkohol, farligt eller?
-Hur blir man påverkad av tramadol?
-Är tramadol narkotikaklassat?
-Var får jag tag på tramadol? (OBS! Lämna inte ut några adresser till internetapotek, det räcker att nämnas med att det finns)!
1: Tramadol är ett racemat. Den ena enantiomeren är en svag opioidagonist, medan den andra hämmar återupptaget av noradrenalin. Båda har dessutom en serotoninerg effekt. Medlets effekt och biverkningar har framför allt studerats i studier på postoperativa patienter, där effekten är något sämre än för morfin. Biverkningar är vanligt förekommande, men kan motverkas genom försiktig initial dosering. Effekt uppnås inom 20 respektive 60 minuter för intravenös och peroral administrering.
(saxat från mpa.se)
2:
Dolol, Nycomed
Nobligan, Pfizer
Tiparol® AstraZeneca
Tradolan® Retard, Nordic Drugs
Tramadol Actavis, Actavis
Tramadol AstraZeneca, AstraZeneca
Tramadol HEXAL, Hexal
Tramadol Meda, Meda
Tramadol STADA®, STADApharm
Tramadol Scand Pharm, Merck NM
Zamadol, VIATRIS
3: Används för att behandla måttlig till svår smärta.
4: Överlåter jag till någon annan.
5: Nybörjare: 200-300mg.
Personer med tolerans mot tramadol eller andra opioider: 300-1200mg+
6: Allt över 400mg dagligen är enligt fass icke rekommenderat, över detta finns risk för epilepsianfall, dock finns det personer som klarar uppemot 1500mg utan anfall. * Personer som använder SSRI eller annat antidepp riskerar att få anfall även vid doser kring 400mg.
7: Vanliga (fler än 1 patient av 100): Illamående, yrsel, kräkningar, förstoppning, svettningar, muntorrhet, huvudvärk, dåsighet.
Mindre vanliga (färre än 1 patient av 100): Kväljningar, magbesvär, (tryckkänsla i magen, uppsvälldhet), klåda, hudutslag. Hos patienter som utsätts för fysisk påfrestning kan hjärtpåverkan som hjärtklappning och lågt blodtryck förekomma.
Sällsynta (färre än 1 patient av 1000): Muskelsvaghet, aptitförändringar, dimsyn, blåstömningsbesvär (svårigheter att kasta vatten). Förvirring, hallucinationer, sömnstörningar, mardrömmar. Olika psykiska biverkningar såsom förändring av sinnesstämning och uppfattningsförmåga, aktivitetsnivåförändringar. Allergiska reaktioner och anafylaktisk chock (mycket kraftig allergisk reaktion med t ex andnöd). Myrkrypningar, darrningar, krampanfall, ökat blodtryck, långsam puls, svårighet att andas.
Enstaka fall av förhöjda levervärden i blod har noterats.
(saxat från Fass.se)
8: Personligen har jag kombinerat tramadol med ett antal andra droger, kan rada upp ett antal som det fungerat bra med och även de som det fungerat mindre bra med:
Tramadol+Cannabis= Fungerar bra, ovana rökare kan dock få obehagliga effekter. Dosering 500-700mg Tramadol och ~0.5gram cannabis
Tramadol+4-aco-det= Fungerar bra, men tramadol minskar de hallucinogena effekterna. Dosering 500mg Tramadol och 20mg 4-aco-det
Tramadol+Gabapentin= Fungerar bra, blev dock av med känseln i högra tån, kan ju bero på mig... Dosering 500-950mg Tramadol och 3-6000mg Gabapentin
Tramadol+Dextropropoxifenhydroklorid/napsylat= Fungerar bra, har inte uppmärksammat några som helst biverkningar jämfört med vanligt tramadolbruk. Dosering 500mg Tramadol och 400-600mg Dextropropoxifennapsylat (450mg för hydrokloridvarianten).
Tramadol+Kodein= Fungerar ypperligt, har inte observerat några nya biverkningar jämtemot vanligt tramadolbruk här heller. Dosering 600mg Tramadol och 150-450mg kodein.
Tramadol+Karisoprodol= 500-700mg Tramadol och 700-1750mg karisoprodol, funkar bra, man blir dock väldigt muskelsvag vid den högre dosen. Beror sannolikt till största delen på karisoprodolen.
Tramadol+Zolpidem= Fungerar bra, sänker dock den hallucinogena effekten av
Zolpidem. Dosering 600mg tramadol och 4st 10mg Zolpidem.
Tramadol+ Zopiklon= Fungerar bra, inga nya biverkningar observerade.
Dosering 500-600mg Tramadol och 6st 7.5mg Zopiklon.
Tramadol+Dihydrokodein= Fungerar måttligt, tiden känns som evigheter och euforin sänktes till botten, det råder dock delade meningar om denna version var äkta dihydrokodein. Dosering 500mg Tramadol och 300mg dihydrokodein.
Tramadol+Alkohol= Fungerar ypperligt enligt mig, tramadol tillsammans med alkohol verkar inte ha någon ytterligare andningsdeppresiv effekt. Dosering 500-800mg tramadol och 5-9st Starköl 5.5-5.9%.
Dessa doseringar är vad jag använt mig utav, det är INGET jag rekommenderar någon att börja med eller ens ta. Alla reagerar olika på droger, du kanske inte reagerar likadant som jag!
9: Känslan av att allt löser sig, glädje, avslappning, ökad vakenhet/energi. "No Worries, be happy"
10: Nej, Tramadol är för tillfället receptbelagt.
11:
Läkare=Recept=Apotek
Internetapotek
Kemikaliedistributörer i andra länder.
På gatan. (dock har jag aldrig hört talas om en tramadol-langare

)
Via någon som har recept på det.
12:
För mer info om tramadol:
http://www.mpa.se/mono/nobligan.shtml?
http://www.erowid.org/pharms/tramadol/tramadol.shtml
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...POETUAGYRVERT1
Det är den infon jag orkade sätta ihop om tramadol.
Kom ihåg att INTE börja med doserna jag angav vid blandning med andra droger, det kan bli ödesdigert för just DIG!
TomiX, 2005-10-24