• 4
  • 5
2015-08-31, 23:20
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kumlan
Vi skriver vr historia. Ingenting r frplanerat.
vi skriver de r vi sjlva som gr lagarna.
vad sger ni om de?
Citera
2015-08-31, 23:23
Avstngd
Hackebeilchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
vad sger ni om de?

Lagar p papper r bara frgngligt skrp. Naturlagar r ofrgngliga och obrytbara s lnge universum finns.
Citera
2015-08-31, 23:25
Medlem
Citat:
vad sger ni om de?

Att det inte r sant. Eller, det skulle kunna tolkas som sant i den bemrkelsen att en person som ntt full upplysning inser att vederbrande sjlv r bde ickeexisterande och samtidigt hela vrlden, och allts ven de lagar som styr universum. Men det vore en vldigt snll tolkning av det du skriver, som utgr frn en verklighet som en ytterst marginell del av mnskligheten kommer att f uppleva under sin livstid.
Citera
2015-08-31, 23:47
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Lagar p papper r bara frgngligt skrp. Naturlagar r ofrgngliga och obrytbara s lnge universum finns.
vissa lagar kan vara bra t.ex frbud mot droger.
sen kan man ju inte ta bort sig sjlv och sga att de inte r endel av uneversum. men detta r alldeles fr komplicerat mne fr mig egentligen
Citera
2015-09-01, 00:13
Medlem
maceruss avatar
Citat:
vissa lagar kan vara bra t.ex frbud mot droger.
sen kan man ju inte ta bort sig sjlv och sga att de inte r endel av uneversum. men detta r alldeles fr komplicerat mne fr mig egentligen
Du r nog det mest passionerade trollet p Flashback. Hur orkar du kvinna? Frstr inte hur folk fortfarande tar dina inlgg p allvar...

Sg fr vrigt att Frigjord citerade Einstein, och om man knner till einstein-bohr debatten s kanske man knner till det knda svaret till nr Einstein skrev "God does not play dice with the universe" -- "Stop telling God what to do with his dice".

Det enda 'rationella' svaret p determinismens aktualitet i detta universum r ett tomt svar. Det fullstndigt newtoniska synsttet p hur universum fungerar r inte lngre aktuellt i fysik -- om ngot s lutar fysiken t riktningen som pekar t att universum r odeterministiskt. Det finns faktiskt tolkningar i kvantfysik som gr ett deterministiskt universum mjligt, men dessa r inte direkt vedertagna.

Personligen s har jag slutat bry mig att ta stllning i detta sprsml; knns som att fysiken inte nnu r redo fr att svara p denna frga med tillrckligt hg skerhet.
Senast redigerad av macerus 2015-09-01 kl. 00:30.
Citera
2015-09-01, 18:45
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Vilken lsort pratar du egentligen om?

Citat:
Edit: r det frigjords extra brew s frstr jag hur du "tnker"...
Jo, det var Sofiero 5,2%. Men hade jag kpt nn annan lsort, s kanske saldot p mitt konto varit annorlunda, o jag kpt andra saker n vad jag gjort nu. O allt hade frndrats, o jag ledets in i en annan tidsaxel. Samma sak nr jag ska kpa pizza senare, har inte bestmt mig fr vilken nnu, men vad jag n vljer s kommer ju detta att pverka pizzerians rvaruinkp. Kanske ntt extra djur blir slaktat om jag vljer den med bacon p.
"The Butterfly Effect"...
Citera
2015-09-12, 14:33
Medlem
Citat:
"Jag har mrkt att ven mnniskor, som pstr att allt r frutbestmt, och att vi inte kan gra ngot fr att hindra det, ser sig om innan de gr ver gatan"
Stephen Hawking

Detta r ju fruktansfrt intressant! och han har rtt i det han sger.

Jag ser mig ver gatan nr jag gr det stmmer, Men den som ser sig ver gatan r fortfarande illusionen att jag har "freedom of choice" .

Det var alltid menat att jag skulle se mig ver gatan , fr just nu r det inte menat att jag ska d.
Den dag jag inte tittar, d r min tid kommen.

Detta r min teori.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in