"Behåll pengarna på börsen om horisonten är över 3-5 år"
Ja, detta har ni alla läst?
Men låt säga att man har ett sparande som är... 5000kr/mån och det kan såklart öka över tid, men målet inte är så särskilt viktigt utifrån tid utan mer att man "ska ha råd" med en Ferrari eller Villa i Alperna?
Jag är ju benägen att säga - månadsspara i aktiemarknaden tills den dagen kapitalet möter kostnaden - men enligt gängse teori borde man kanske räkna baklänges utifrån när man är 3-5 år från målet utifrån månadssparanden så ska man växla ner kraftigt i aktieexponeringen? Är det verkligen rätt?
Någon matematiker kanske kan övertyga mig, men jag är ju idag, LÅNGT från mitt mål, högst benägen att köpa in mig i aktiemarknaden för allt jag är värd varje månad för att snarast möjligt nå mitt mål (detta mål kan såklart förändras över tid).
TÄnker mig även aspekten: låt säga målet är ett "lantsälle" som stockholmare kallar det (det heter sommarstuga i norrland), och det torde ju gå ner i värde en del om börsen kraschar (nu pratar vi inte idag, utan typ nästnästa nedgång) så varför ska jag inte exponera "alla mina pengar" mot börsen tills jag är i hamn?
Alla tankar kring detta vore kul att höra - utifrån att man har ett perspektiv som i absoluta tal är pengar snarare än "tid".
Senast redigerad av psike 2015-08-26 kl. 23:45.