"Behll pengarna p brsen om horisonten r ver 3-5 r"
Ja, detta har ni alla lst?
Men lt sga att man har ett sparande som r... 5000kr/mn och det kan sklart ka ver tid, men mlet inte r s srskilt viktigt utifrn tid utan mer att man "ska ha rd" med en Ferrari eller Villa i Alperna?
Jag r ju bengen att sga - mnadsspara i aktiemarknaden tills den dagen kapitalet mter kostnaden - men enligt gngse teori borde man kanske rkna baklnges utifrn nr man r 3-5 r frn mlet utifrn mnadssparanden s ska man vxla ner kraftigt i aktieexponeringen? r det verkligen rtt?
Ngon matematiker kanske kan vertyga mig, men jag r ju idag, LNGT frn mitt ml, hgst bengen att kpa in mig i aktiemarknaden fr allt jag r vrd varje mnad fr att snarast mjligt n mitt ml (detta ml kan sklart frndras ver tid).
Tnker mig ven aspekten: lt sga mlet r ett "lantslle" som stockholmare kallar det (det heter sommarstuga i norrland), och det torde ju g ner i vrde en del om brsen kraschar (nu pratar vi inte idag, utan typ nstnsta nedgng) s varfr ska jag inte exponera "alla mina pengar" mot brsen tills jag r i hamn?
Alla tankar kring detta vore kul att hra - utifrn att man har ett perspektiv som i absoluta tal r pengar snarare n "tid".
Senast redigerad av psike 2015-08-26 kl. 23:45.