2015-08-26, 23:36
Medlem
"Behll pengarna p brsen om horisonten r ver 3-5 r"

Ja, detta har ni alla lst?

Men lt sga att man har ett sparande som r... 5000kr/mn och det kan sklart ka ver tid, men mlet inte r s srskilt viktigt utifrn tid utan mer att man "ska ha rd" med en Ferrari eller Villa i Alperna?

Jag r ju bengen att sga - mnadsspara i aktiemarknaden tills den dagen kapitalet mter kostnaden - men enligt gngse teori borde man kanske rkna baklnges utifrn nr man r 3-5 r frn mlet utifrn mnadssparanden s ska man vxla ner kraftigt i aktieexponeringen? r det verkligen rtt?

Ngon matematiker kanske kan vertyga mig, men jag r ju idag, LNGT frn mitt ml, hgst bengen att kpa in mig i aktiemarknaden fr allt jag r vrd varje mnad fr att snarast mjligt n mitt ml (detta ml kan sklart frndras ver tid).

Tnker mig ven aspekten: lt sga mlet r ett "lantslle" som stockholmare kallar det (det heter sommarstuga i norrland), och det torde ju g ner i vrde en del om brsen kraschar (nu pratar vi inte idag, utan typ nstnsta nedgng) s varfr ska jag inte exponera "alla mina pengar" mot brsen tills jag r i hamn?

Alla tankar kring detta vore kul att hra - utifrn att man har ett perspektiv som i absoluta tal r pengar snarare n "tid".
Senast redigerad av psike 2015-08-26 kl. 23:45.
Citera
2015-08-27, 02:34
Medlem
Trillskes avatar
Enda pongen r att transienter och dylikt inte har samma betydelse p lngre sikt. Dvs du konvergerar mot ngot frvntat vrde/avkastning i takt med att tiden gr. Eftersom vi utan att vara kaxiga kan rkna med att index har en positiv frvntad utveckling kan vi allts vara lika skra p att f avkastning givet "lng tid" eftersom vi kommer nrmare och nrmare ngon |x|%.

Att de sger att "lng tid" r 3-5 r r rtt s godtyckligt, och det r rtt lustigt rd i sig eftersom det r rtt stor skillnad p 3 r och 5 r.

Nr du kommer nra din ferrari riskerar du att behva skjuta upp kpet om du r exponerad mot brsen. Alternativt kanske du kan kpa den nnu snabbare, men det r ju det du inte vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in