• 1
  • 2
2015-08-26, 21:42
Medlem
köpte ett Sapphire Radeon NITRO R9 390 8GB GDDR5 till min dator men problemet är att jag kan bara köra den i felsäkert läge annars blir skärmen svart efter windows 7 startar.

så jag undrar om det kortet är kompatibelt med detta modekortet: Gigabyte GA-990FXA-UD3, Socket-AM3+

övrig setup.
850watt nätagg
16gb ram minne
AMD FX-8120 processor

någon som vet eller har en aning om vad det kan vara för fel eller om det är något problem med den setupen?
Citera
2015-08-26, 21:47
Medlem
Blacknesss avatar
Först och främst behöver du formatera om datorn om du nu inte gjort detta.
Citera
2015-08-26, 21:50
Medlem
Flashen1961s avatar
Har du senaste biosen på moderkortet? Finns här annars att ladda ner http://www.gigabyte.com/products/pro...?pid=3894#bios men kolla så du tar till rätt revision genom att leta på moderkortet efter uppgift om vilken rev du har.

Annars är nog kortet paj men om du har möjlighet så prova det på en annan dator så du slipper ev undersökningsavgift om det visar sig att det inte är något fel på grafikkortet.

Edit: precis som föregående inlägg så brukar man få formatera datorn eller prova att i felsäkert läge ta bort föregående drivrutin genom att lista alla enheter i enhetshanteraren. Inga garantier att det funkar dock.
Citera
2015-08-26, 21:50
Medlem
Felsäkert läge betyder att datorn startar med så lite drivrutiner och funktioner som möjligt. Startar den i felsäkert läge men inte annars så kan det vara drivrutinerna.
Citera
2015-08-26, 21:53
Medlem
Nbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackness
Först och främst behöver du formatera om datorn om du nu inte gjort detta.
Edit: Missade att datorn funkade i felsäkert.
Hade försökt rensa allt från tidigare kort, drivrutiner, mjukvara etc.
Senast redigerad av Nbags 2015-08-26 kl. 21:56.
Citera
2015-08-26, 22:22
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Om ditt gamla grafikkort fungerar, sätt tillbaka det. Starta upp datorn, avinstallera drivrutin och programvara för kortet. Starta om datorn en gång. Stäng därefter av datorn, byt till ditt nya grafikkort och starta datorn. Installera senaste drivrutinen från tillverkarens hemsida.

Windows behöver normalt bara installeras om vid byte av moderkortet till annan modell.
Citera
2015-08-26, 23:04
Medlem
försökte uppdatera BIOS men kunde inte för jag hade 64bit windows? (hittade ingen annan version?)

gjorde så när jag bytte kortet att jag avinstallerade alla gamla drivrutiner, sen satte dit det nya kortet och skulle starta datorn men kom som sagt inte in i windows utan kunde bara komma in i felsäkert läge så har inte kunnat installera drivrutinerna till de nya kortet.

satte i det gamla grafikkortet och då starta datorn som vanligt igen (AMD Radeon HD 7800)
Citera
2015-08-27, 04:11
Medlem
x12s avatar
850w ska räcka till. Har kortet anslutits med två 8-pin strömkontakter också? Inte 2x6-pin eller så?

I felsäkert läge, ändra skärmupplösningen till nåt som du vet monitorn klarar. Att det funkar i felsäkert räcker inte, det är ATT det ändras som kan ha inverkan, och det får inte ändras så det blir svart bild i felsäkert heller.

Vilken kabel används mellan grafikkort och monitor? dp? hdmi? ..eller dvi?(isåfall vilken typ av dvi?)

Vilken upplösning klarar monitorn av?
Citera
2015-08-27, 08:16
Medlem
PeterNosters avatar
Skriv msconfig i Start ->Sök
Klicka på fliken Autostart.
Listan med förbockade program är de som startar vid start.
De startar inte i felsäkert läge så det kan vara något av dem som ställer till det.
Bocka av alla misstänkta och se om problemet försvinner. Sen får du prova fram vilket som det är problem med
Citera
2015-08-27, 17:18
Medlem
men det ska inte vara något problem med att mitt moderkort eller processor är för gammal för det grafikkortet?

det är anslutet med 2x6+2 kontakter från nätagget (står PCI E på dom)

har kollat startupen men har egentligen inga program som starta förutom windows och realtek hd audio och Logitech gaming framework. provat olika skärmupplösningar men fick samma resultat.
Kör med HDMI kabel mellan skärm och kort testat även med DVI men blev likadant då med.

börjar bli lätt galen på detta
Citera
2015-08-27, 19:17
Medlem
PeterNosters avatar
Enligt manualen ska grafikkortet helst sitta i slotet närmast processorn:

Citat:
For optimum performance, if only one PCI Express graphics card is to be installed, be
sure to install it in the PCIEX16_1 slot; if you are installing two PCI Express graphics
cards, be sure to install them in the PCIEX16_1 and PCIEX16_2 slots.

Grafikkortet är ju ett PCIe kort och det är ju det enda som behövs för att passa på moderkortet.
Fungerar i felsäkert läge måste ju ha med drivrutiner att göra.
Citera
2015-08-27, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Enligt manualen ska grafikkortet helst sitta i slotet närmast processorn:

Grafikkortet är ju ett PCIe kort och det är ju det enda som behövs för att passa på moderkortet.
Fungerar i felsäkert läge måste ju ha med drivrutiner att göra.

okej, men det sitter i första porten
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in