• 2
  • 3
2015-09-18, 14:24
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av We2Sexy
Var inte han Erik med i ett program av och med Kalle Lind? Tror det handlade om julen och de filmade Erik och hans förberedelse inför sin första jul han skulle fira ihop med sin pojkvän. Gjordes för kanske tre år sedan.

Jo, det låter bekant. "Jul för nybörjare" tror jag att det hette.
Citera
2015-09-18, 15:31
Medlem
We2Sexys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Jo, det låter bekant. "Jul för nybörjare" tror jag att det hette.

Just det! Ganska roliga sekvenser i den om inte jag minns helt fel.

I det senaste avsnittet när de var hemma hos det paret. R*bert som han heter gick jag i samma grundskola upp till högstadiet. Tror hela hans familj är ganska insyltade i det nu. Både hans föräldrar och hans bröder. Tråkigt att se. Men han verkade ju lycklig iaf, på utsidan.
Senast redigerad av We2Sexy 2015-09-18 kl. 15:35.
Citera
2015-09-18, 18:06
Medlem
GSE_s avatar
Helvete hon scientolog brudens ögonbryn är ju enorma.
Citera
2015-09-19, 15:51
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farling
De här unga människorna i senaste avsnittet, paret och hon som blivit clear, har de bott under en jävla sten hela sitt liv eller vad är grejen?
Jag tycker synd om dem på riktigt för en dag kommer de förhoppningsvis att vakna upp och inse att de har blivit totalblåsta och spenderat fruktansvärt mycket pengar på en scam.

Jag förstår att hon Jonna eller vad hon hette inte ville berätta hur mycket det kostat henne att "bli lika lycklig inuti som utanpå" då det förmodligen rör sig om hundratusentals kronor, det är helt sinnessjukt...

Vägen till lycka-kampanjen, om man inte kan stå för vilka man är genom att ha Scientologikyrkans namn på jackorna och pamfletterna så säger det ju bara mer om dem än oss andra.
Åh jag är så upprörd, kan inte någon bara köra en intervention med dessa människor så de slutar kasta bort sina liv?

Jag har inget problem med att folk är med i rörelser så länge de själva är nöjda. Det jag dock HAR problem med är att många av dessa rörelsers mål inte är att göra folk lyckliga, utan just till lydiga viljelösa slavar. Rörelserna kontrollerar dem genom att tvinga pengar av medlemmarna i form av 10:e, offer, (hutlösa kursavg. i scientologernas fall) Betalar man inte så heter det att man stjäl från Gud. Detta kör bl.a Livets Ord stenhårt med. Dessutom vill de styra vem medlemmarna umgås med, hur medlemmarna röstar politiskt osv.

Att definiera rörelser som sekter är inte helt lätt och självklart. Gränsen är ju rätt flytande. Även idrottsklubbar, intresseföreningar mm kan ha sekteristiska tendenser. Så länge medlemmen inte får ha egna åsikter eller tycka annorlunda än pastorn. prästen, imamen, styrelsen utan att på något sätt straffas med utfrysning, mobbing så förtjänar rörelsen en sektstämpel.
Citera
2015-09-27, 00:17
Medlem
IamSiriuss avatar
Fan vad jag blir irriterad på SVT's konstanta feministvinkling. Hos Plymouthbröderna frågar de tjejerna om de inte känner sig förtryckta då de måste bära kjol. Är inte männen precis lika förtryckta då de måste bära byxor? Sen frågar de om kvinnorna inte känner sig förtryckta då de inte får ansvara för talen. Är inte männen precis lika förtryckta då de inte får ansvara för musiken? Personligen skulle jag, som man, mycket hellre vilja få välja vilka sjungna ord som ska finnas med i gudstjänsten än vilka skrivna ord och bibelverser som ska läsas. Varför får kvinnorna göra allt det roliga? Vi män är så förtryckta!!!
Citera
2015-09-27, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamSirius
Fan vad jag blir irriterad på SVT's konstanta feministvinkling. Hos Plymouthbröderna frågar de tjejerna om de inte känner sig förtryckta då de måste bära kjol. Är inte männen precis lika förtryckta då de måste bära byxor? Sen frågar de om kvinnorna inte känner sig förtryckta då de inte får ansvara för talen. Är inte männen precis lika förtryckta då de inte får ansvara för musiken? Personligen skulle jag, som man, mycket hellre vilja få välja vilka sjungna ord som ska finnas med i gudstjänsten än vilka skrivna ord och bibelverser som ska läsas. Varför får kvinnorna göra allt det roliga? Vi män är så förtryckta!!!
Fast det är ju lättare att påverka sin omgivning med ord än utifrån några sånger?
Jag skulle vilja att hon frågade:
Är det sant att flera av er tror på aga/barnmisshandel och agar sina barn?
Utnyttjar ni sjukvård? Eftersom ni inte själva utbildar er/uppmuntrar varandra att utbilda sig på högre nivå, är det inte hyckleri att utnyttja sjukvården? Dvs. välja och vraka vilka delar av samhället ni vill ta del av men ändå fördömer den/oss?
Vad gäller scientologin gjorde hon sitt bästa med tanke på hur väl inarbetat det från amerikanskt håll är att neka och förneka vad som pågår i USA. Hon fick åtminstone svar, det tror jag inte ett kamerateam i USA skulle fått.
Citera
2015-09-27, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamSirius

Dom sa rätt ut "Kvinnan ska tiga i församlingen", att inte spinna vidare på jämstäldhetsspåret vore tjänsterfel.
Citera
2015-10-09, 01:07
Medlem
Väldigt ointressanta frågeställningar som bara skrapar på ytan kände jag. Förvisso antar jag att det är svårt som totalt oinsatt att förstå vad ett samfund handlar om man jag tycker att de kunde ha intresserat sig mer för vad de olika rörelserna stod för mer än att bara fokusera på olika utsvävningar i våld och missbruk och avhoppade medlemmars utsagor. Tyckte ledningen misslyckades totalt med detta projekt och gjorde det till något tråkigt som man redan kände till. Dessutom fattar jag inte riktigt att de var tvugna att fega så mycket. Spela roll om de skulle röra upp känslor hos utövare liksom.

Håller inte med en enda av dessa livsåskådningar, men kände samtidigt att programledaren var för ignorant och sluten i sina tankegångar för att ens perifert kunna få en inblick och förstå vad man som utövare ser i rörelsen. Nåja.
Citera
2015-10-10, 15:39
Medlem
Tycker Plymouthbröderna framstod som sympatiska. Verkar leva lite som i The Village, något jag själv inte är helt främmande inför med tanke på hur äckligt våran värld utvecklas.

Ang. programmet i sin helhet är det likvärdigt andra program Anna Lindman gjort.
Citera
2016-12-30, 22:02
Medlem
Finns dessa avsnitt utlagda för nedladdning någonstans? om inte, skulle någon här som sitter på dom kunna lägga ut dom för nedladdning?

Tack på förhand!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in