2015-08-26, 19:33
Medlem
McCarthy01s avatar
Bör man alltid använda turbojäst om man ska göra starkvin? Efterlyser enklaste metoden för övrigt.
Citera
2015-08-26, 20:13
Gör med vinsats! Lite dyrare men enklare om man aldrig gjort det innan! Då slipper du även bry dig om vilken jäst du ska använda ,för du får oftast med dig en påse!

Snåla inte med sockret!
Citera
2015-08-26, 22:51
Medlem
Buffedbygods avatar
Köp den billigaste vinsatsen du hittar, finns ofta på t.ex. ÖB, Ica m.m.

Dra igång vinet enligt instruktionerna och häll i 2kg extra socker. Efter 10 dagar (-klarning) har du 17% vin.

Har själv varit full på detta hela sommaren. ^^
Citera
2015-08-27, 01:28
Medlem
Nu när det finns GOTT om bär ute så kan du ju alltid gå ut och plocka dessa för att göra vin på. Blir billigast och roligast så.
Citera
2015-08-27, 01:33
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Ge fan i turbojäst.. smakar skit.

Köp starkvinsjäst istället. Vill du att det ska gå lite fortare att jäsa så ha i lite hjorthornssalt eller nåt.

Jag har alltid tyckt det varit enklast att göra fruktviner om man ska göra starkvin. Det är skitskoj att jäsa vin på frukt man plockat själv dessutom..
Men har du inget villaområde i närheten där du kan palla äpplen och sätta dig och plocka vindruvor så går det utmärkt att jäsa vin på sådana där små tetrapack med juicekoncentrat. Undvik bara dem med konserveringsmedel eller aspartam i.
Citera
2015-08-28, 13:48
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Bör man alltid använda turbojäst om man ska göra starkvin? Efterlyser enklaste metoden för övrigt.
Håller med föregående talare, ge faan i turbojästen till detta.
Så kan det åtminstone smaka gått åt ett håll.
Är det starkt du vill åt, så kan du ta K1V-1116.
Som när upp till 18% relativt enkelt.
Citera
2015-08-30, 01:09
Medlem
Det går utmärkt att brygga tetrapaksjuicer utan konserveringsmedel, förutom ett problem: smaken går inte att jämföra med brygd på färska frukter. Har bryggt cider på både och bränt calvados på både och produkterna gjorda på färska äpplen blev smaskens, medan det som jag gjorde på köpt juice har alltid smakat trist.
Citera
2015-09-12, 04:02
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Det går utmärkt att brygga tetrapaksjuicer utan konserveringsmedel, förutom ett problem: smaken går inte att jämföra med brygd på färska frukter. Har bryggt cider på både och bränt calvados på både och produkterna gjorda på färska äpplen blev smaskens, medan det som jag gjorde på köpt juice har alltid smakat trist.

Håller absolut med angående cider, men calvados - som du i övrigt inspirerade mig att göra - på juice tycker jag blev alldeles utmärkt.

Har i övrigt en bytta mäsk på vildäpple- och Transparente Blanche-must på gång där hemma nu, som ska kokas om en dryg månad, efter åtta veckors total jäsning
Citera
2015-09-12, 09:27
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator

Det är såklart både godare och jävligt mycket roligare att jäsa frukter och bär man plockat själv. Men det är inte alltid man har möjlighet till det och då funkar tetrakoncentrat helt okej.
Man får till nåt som är rätt gott och har hög alkoholhalt, och det för en rätt liten slant.

Just äpple kan jag dock tänka mig blir rätt slätstruket. De gånger jag har gjort sådana brygder så har jag oftast lagt 10 liter äppeljuice som grund och sen börjat med andra smaker.

Fan, blev jävla sugen på att testa att göra lingonvin nu. Men har väl varken ork att ut och plocka lingon eller plats att göra vin av det på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in