2015-08-26, 16:47
Bannlyst
Big bang är en av de starkaste teorier rent vetenskapligt vi har om hur Universum uppstod (inte om varför, vilket kanske är en irrelevant fråga).
Just big bang backas ytterligare upp av att man hittat kosmisk-bakgrunds strålning.

Fysiker vet också att i början var Universum extremt litet, och i ett organiserat tillstånd som bara blir mindre och mindre organiserat (entropi) ju mer hela alltet expanderar.

Då allt fanns inom detta mest organiserade stadie i tidens början, så är allt av samma substans, om än att det med kosmiska evolutionens gång organiserat sig till olika "stilar" av varande.

Alla djur, människor, livsformer, är del av samma sak. Man kan se på det som en spegel som fallit i marken och krossats i tusen bitar.

Om vi då kollar på människor, så är varje människa en spegling av mig själv, och jag av dom.
Inom biologin är det kännt att alla livformer har samma härkomst och är besläktade med varandra.

Inom vår kultur i alla fall, är detta inget vi blir uppfostrade med.
Vi lever i en illusion om att vi är 100 % olika, vilket vi inte är.

Det är så här tankar som att "allt ont jag gör mot andra, gör jag mot mig själv" uppstår.

Följer ni mig?
Senast redigerad av BroderQuetzalcoatl 2015-08-26 kl. 17:01.
Citera
2015-08-26, 16:52
Medlem
Perfectscores avatar
Big bang är ett skämt till teori det är tragiskt hur många människor som tror på big bang.
Citera
2015-08-26, 16:56
Medlem
Ja, hjärnan strukturerar upp världen såsom existerande av olika ting utifrån grunden att det finns ett själv som förhåller sig som motsats till det externa. Människan tänker och upplever i termer av objekt och subjekt: för hennes ögon är tillvaron splittrad. Detta är emellertid något som kan förändras, vilket är hela idén bakom bl.a. buddhismen och många andra traditioner som strävar efter insikt om varat, frigörelse från lidande etc.
Citera
2015-08-26, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Perfectscore
Big bang är ett skämt till teori det är tragiskt hur många människor som tror på big bang.

Utveckla gärna. Jag tar inte heller big bang på ett "religiöst" sätt, och vetenskapens/filosofins styrka är att vi inte lever i någon dogma.
Men väldigt mycket indikerar ju någon som kan tydas som någon form av big bang i alla fall?

Kom över detta nyligen som också stimulerade lite:
https://en.wikipedia.org/wiki/Cyclic_model
http://news.nationalgeographic.com/n..._universe.html
Citera
2015-08-26, 17:07
Medlem
AllisLoves avatar
Precis. Dags att återgå till källan.
Citera
2015-08-26, 17:18
Bannlyst
Det är därför det bör vara i allas intresse att förbättre världen, eller ja världen i sig var ju perfekt tills vi i vår okunskap började fucka upp allting.

T.ex slakthus. Ni har alla sätt videos på hur brutalt och maskiniserat det går till där inne. Rent ut sagt, det är en fabrik av ångest, rädsla och lidande och känslor jag inte ens vill föreställa mig.

Men vad spelar det för roll? Vi behöver mat, det går snabbt att fixa det så! Dom är ju mindre värda.

Men när jag dör... ingen själ rör sig vidare. Men mina beståndsdelar... atomer, sugs in i kretsloppet igen och blir delar av andra saker. Och precis som att jag kom till i detta livet, dessa föräldrar, denna delen av världen, kan "jag", min perception uppstå igen. Helt random.

Sista platsen jag vill befinna mig på då är ett slakthus!

Våld och död är en del av Naturen! Men om ni ser det där, finns det alltid en balans och dynamik som utvecklats under årtusenden.. Varje varelse har en chans att fly / slåss.

Men människan har perverterat denna balans med fabriker.

Och då är slakthus bara ett exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in