Tehuset är en verksamhet för våldsutsatta kvinnor och finns på fyra platser i Sverige.
Det verkar som att Karlskoga där Soheila bor inte är en trygg plats att vistas på. Är det islamister som hotar vem de vill utan att polisen kan göra något eller är det fråga om något annat än hot från islam mot en svensk kvinna?
Citat:
http://na.se/nyheter/karlskoga/1.311...as-for-en-dikt
Soheila Fors startade Tehuset i Karlskoga som 2010 hjälper kvinnor som utsatts för hedersvåld. Hennes engagemang i frågorna sträcker sig även till Kurdistan. Den 16 augusti publicerade hon en dikt om kvinnors utsatthet i världen på sin officiella Facebook-sida.
Några dagar senare kom ett telefonsamtal från utlandet som krävde att hon skulle ta bort dikten annars skulle hon dö. På samtalet följde sms med liknande budskap och då rekommenderade hennes vänner att hon skulle polisanmäla hoten.
Så sent som nu på torsdagsmorgonen fick hon ytterligare två sms som nämnde hennes kurdiska namn och sade att de visste vem hon var och var hon bodde.
Några dagar senare kom ett telefonsamtal från utlandet som krävde att hon skulle ta bort dikten annars skulle hon dö. På samtalet följde sms med liknande budskap och då rekommenderade hennes vänner att hon skulle polisanmäla hoten.
Så sent som nu på torsdagsmorgonen fick hon ytterligare två sms som nämnde hennes kurdiska namn och sade att de visste vem hon var och var hon bodde.
Citat:
http://na.se/nyheter/karlskoga/1.312...t-soheila-fors
Några dagar senare mordhotades hon med kravet att ta bort dikten. Soheila svarade med ytterligare en dikt och hon fick ett stort stöd av dem som följer henne i sociala medier.
–Sedan var det lugnt i några dagar och jag tänkte ”åh, vad skönt”, säger hon till NA.
På onsdagen hände det igen. Sohelia hade varit i en butik för att handla till sin som fyller år.
När hon kom ut från butiken såg hon en konstig lapp på bilrutan.
–Nej, man får inte böter här, tänkte jag först, säger hon.
Sedan tog hon lappen och insåg att hon mordhotats ytterligare en gång med orden ”du ska dö”.
–Sedan var det lugnt i några dagar och jag tänkte ”åh, vad skönt”, säger hon till NA.
På onsdagen hände det igen. Sohelia hade varit i en butik för att handla till sin som fyller år.
När hon kom ut från butiken såg hon en konstig lapp på bilrutan.
–Nej, man får inte böter här, tänkte jag först, säger hon.
Sedan tog hon lappen och insåg att hon mordhotats ytterligare en gång med orden ”du ska dö”.
Det verkar som att Karlskoga där Soheila bor inte är en trygg plats att vistas på. Är det islamister som hotar vem de vill utan att polisen kan göra något eller är det fråga om något annat än hot från islam mot en svensk kvinna?