Citat:
Ursprungligen postat av adthelad
Det tvivlar jag på! Jag har aldrig varit besviken hittills!
Ha ha! Ja, det är dina pengar
Nu kommer jag iofs att blotta min okunnighet, men jag har ifaktiskt nte riktig koll på vad som skiljer Dianetik från Scientologi. Nåväl, en liten historia kan jag i alla fall bistå med:
För ett par år sedan så träffade jag på en sån där en Dianetik ”värvare” när jag gick på en gata i London. Helt plötsligt så smyger det upp en kostymnisse bredvid mig och frågar mig och jag är nöjd med livet. Efter en del tjafs på gatan så ville han att jag skulle följa med in i deras lokal, som låg precis där vi stod, och att jag där skulle göra deras personlighetstest. Eftersom jag inte hade något bättre för mig så tänkte jag att - alltid kan jag väl reta någon.
Jag fyllde i flera tusen frågor av typen ”visslar du när du bajsar” osv. Jag försökte faktiskt fylla i frågorna så ärligt som möjligt men vissa frågor var så otroligt dumma att dom helt enkelt inte gick att svara på. När dom efter en stund hade utvärderat (!) mina svar så presenterade dom ett diagram för mig. Det här diagrammet skulle alltså då representera min ”riktiga personlighet”. Diagrammet var i stort sett en rak linje med en ”dipp” på mitten. Dom pekade på den där dippen och sa att jag var en skeptisk människa men att vänliga som dom var så ville hjälpa mig att bli en bättre människa.
Jag svarade naturligtvis att jag tyckte om att vara skeptisk och såg absolut inget fel i att ifrågasätta saker och ting. Sedan följde en hel timmas ren underhållning där dom i stort sett försökte övertyga mig om hur viktigt det var att inte vara skeptisk! Hela deras argumentation var så otroligt absurd så jag skrattade så jag fick ont i magen. Jag tror t.o.m. att dom efter en stund kallade in högsta hönset på stället som även han fick vara med och argumentera. Dock fick dom till slut bekänna sig besegrade och sa att dom tyvärr inte kunde hjälpa en sån person som mig.