Citat:
Ursprungligen postat av Haye
Hallå alla!
Nej, Scientologirörelsen är ingen sekt. En sekt är en utbrytargrupp från en etablerad religion. En religionssociolog skulle snarare kalla det en kult. En kult är en nystartad religion, ofta med inslag av stark persondyrkan.
Förlåt mig Haye om jag störde mig på din definition av sekt, förlåt alla andra om jag blev tjatig här.
Från Wikipedia:
"En religionssociologisk definition av sekt i sju punkter har gjorts av Roy Wallis:
1. Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas.
2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.
3. Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap.
4. Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning.
5. Inom sig är sekten vanligen egalitär, d.v.s. alla troende är ett prästerskap.
6. Sekten är etisk och asketisk, d.v.s. man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp.
7. Slutligen är sekten totalitär, d.v.s. kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv."
Står inget om utbrytning va..?? ERGO finns det inte någon enhetlig definition av vad som är en sekt eller så har du helt enkelt fel, Haye.
Jag reagerar bara för att den där typen av inlägg tar fokus från ämnet och riskerar att döda debatten. Det är ett nöje som bör vara förbehållet mig och ingen annan.
För övrigt anser jag att Scientologerna utgör en sekt och bör förstöras..