2015-08-26, 01:00
Medlem
Hei

Idag var jag var på intervju hos ett telekomföretag. Jag fick jobbet men har ej beslutat jag jag ska ta det eller ej. Jobbet är inriktat mot företagskunder alltså inte privatpersoner. Mina arbetsuppgifter kommer bli att kontakta företag och erbjuda våra produkter via telefon. Huvudsakligen kommer det handla om mobilabonnemang. Grundlönen är 15 000 / månaden. Sedan får man provision på resten av de man säljer. Kravet ligger på två abonnemang om dagen i snitt och då får man 15 000 kr extra i månaden. Snittar man 3st/ dagen får man 25 000 extra osv. På intervjun menade de på att snittet hos dem låg på 3,3 abonnemang om dagen och att deras anställda hade en lön på ca 40 000 månaden. ( före skatt)

Jag tvivlar inte på siffrorna men frågan är: hur svårt är det att sälja på detta sättet? Någon som har erfarenhet av detta? Kan ju nämna att de endast har 6 anställda säljare idag, därmed kan de vara anledningen till de höga snittet på 3,3.
Citera
2015-08-26, 08:16
Medlem
Snusovics avatar
Det beror nog ganska mycket på hur operatören ligger prismässigt gentemot konkurrenterna. Jag har jobbat för flera företag som bytt operatör ett par gånger per år beroende på vem som är billigast för stunden så det är säkert inte omöjligt.
Citera
2015-08-26, 10:48
Medlem
Har du någon försäljningsvana?

Två mobilabonnemang per dag för 15 000 i provision? Antingen är det Norges sjuka löner, eller så är det något skumt. Jag har jobbat länge inom telekom och binder jag 10 kunder per dag i 24 månader får jag 5000 svenska kronor utöver min grundlön på 25 000. Men aja. 2 abonnemang, givetvis beroende på din teknik och själva erbjudandet i fråga, borde knappast vara problem. Förstår inte hur snittet kan vara så lågt, speciellt med så få säljare (som torde vara the best of the best?).
Citera
2015-08-26, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnotherLifeStory
Har du någon försäljningsvana?

Två mobilabonnemang per dag för 15 000 i provision? Antingen är det Norges sjuka löner, eller så är det något skumt. Jag har jobbat länge inom telekom och binder jag 10 kunder per dag i 24 månader får jag 5000 svenska kronor utöver min grundlön på 25 000. Men aja. 2 abonnemang, givetvis beroende på din teknik och själva erbjudandet i fråga, borde knappast vara problem. Förstår inte hur snittet kan vara så lågt, speciellt med så få säljare (som torde vara the best of the best?).

Nej det stämmer. Du får provision på allt du säljer. Ca 750kr per abonnemang. Men frågan är om det är svårt sälja två om dagen. Det har väldigt bra priser mot de andra operatörerna med bra täckning.
Citera
2015-08-26, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nissve
Nej det stämmer. Du får provision på allt du säljer. Ca 750kr per abonnemang. Men frågan är om det är svårt sälja två om dagen. Det har väldigt bra priser mot de andra operatörerna med bra täckning.

Vågar man fråga vad operatören heter?

För om du får 750kr/abonnemang per månad, så måste ju affären rimligtvis vara värd mer, för att företaget i fråga skall gå med vinst? Och 750 kr per månad för ett abonnemang är högt.

Det är nog ONT lätt att sälja två per dag. Suttit med företagskunder i 1-2 år och har man 5-600 fasta kunder så blir det en drös abonnemang per dag, utöver bredband, växlar, osv.
Citera
2015-08-26, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnotherLifeStory
Vågar man fråga vad operatören heter?

För om du får 750kr/abonnemang per månad, så måste ju affären rimligtvis vara värd mer, för att företaget i fråga skall gå med vinst? Och 750 kr per månad för ett abonnemang är högt.

Det är nog ONT lätt att sälja två per dag. Suttit med företagskunder i 1-2 år och har man 5-600 fasta kunder så blir det en drös abonnemang per dag, utöver bredband, växlar, osv.

Företaget heter Telecomgruppen och är återförsäljare åt nextgentel o icenet mm.
Citera
2015-08-26, 16:48
Medlem
Snusovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nissve
Företaget heter Telecomgruppen och är återförsäljare åt nextgentel o icenet mm.

Ah, där har vi problemet! Dom använder Netcom, nätägaren suger hästkuk. Netcom själva skryter av hur mycket bättre täckning dom har kontra några år sedan, men det säger egentligen inget alls. En av deras B2C-säljare ringde mitt ex för ett par år sedan och frågade om hon var intresserad att byta till dom, hon sa som det var att täckningen dessvärre var för usel och fick frågan om var hon bodde. När hon svarade "Mitt i Oslo" la säljaren på.
För min del är deras täckning inte det största problemet men den ojämna kvaliteten; man kan sitta med full täckning mitt inne i en stad och bara ha 3G/4G ca 5% av tiden, resten går det på Edge. För att inte tala om att ett genomsnittligt samtal på netcomnätet varar i några få minuter före det bryter!! På Telenors nät bryter det bara om du förlorar täckningen.
Citera
2015-08-26, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusovic
Ah, där har vi problemet! Dom använder Netcom, nätägaren suger hästkuk. Netcom själva skryter av hur mycket bättre täckning dom har kontra några år sedan, men det säger egentligen inget alls. En av deras B2C-säljare ringde mitt ex för ett par år sedan och frågade om hon var intresserad att byta till dom, hon sa som det var att täckningen dessvärre var för usel och fick frågan om var hon bodde. När hon svarade "Mitt i Oslo" la säljaren på.
För min del är deras täckning inte det största problemet men den ojämna kvaliteten; man kan sitta med full täckning mitt inne i en stad och bara ha 3G/4G ca 5% av tiden, resten går det på Edge. För att inte tala om att ett genomsnittligt samtal på netcomnätet varar i några få minuter före det bryter!! På Telenors nät bryter det bara om du förlorar täckningen.

Tycker du överdriver lite med hur dålig täckning du påstår att netcom har för det stämmer ej. Jag har jobbat i telenor 1 år men under den tiden har jag haft netcom som min egen operatör. Telenor är lite bättre på täckning men överdrivet mycket är det inte. Dessutom använder de sig av varandras master på olika platser. Men i sentrum oavsett stad ska det inte vara någon större skillnad. Tror inte täckningen kommer vara något problem när det kommer som säljargument åtminstone inte de företag som ligger sentralt. Dessutom har ju inte alla erfarenhet av netcom. Men då tror ni att det kommer vara svårt att snitta 3 abonnemang om dagen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in