• 1
  • 2
2005-10-24, 11:16
Medlem
Jag fick en stöt av en 500-trefas-grej när jag skulle skruva lite på en propp, nån som vet ifall det är farligt eller så, för det gjorde jävligt ont
Citera
2005-10-24, 11:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nuke32
Jag fick en stöt av en 500-trefas-grej när jag skulle skruva lite på en propp, nån som vet ifall det är farligt eller så, för det gjorde jävligt ont

Gjorde det ont är det farligt. Smärta är en slags "varningsfunktion" kroppen använder sig av när den vill säga ifrån, något är inte bra för oss.
Citera
2005-10-24, 11:39
Medlem
avdagatas avatar
Phreaking?

Skickar till medicin och hälsa istället.
Citera
2005-10-24, 11:43
Medlem
jaa, det gjorde ont, men på vilket sätt kan det vara farligt?
Citera
2005-10-24, 12:30
Medlem
RosaBatmans avatar
Citat:
Jag tror inte det är så farligt längre om du nu sitter vid datorn, men risken FANNS nog att ditt hjärta skulle explodera pga. överanstängning eller något sånt. Ditt hjärta kan ju möjligen ha blivit lite känsligare nu när du fått den där stöten men jag vet inte.
Citera
2005-10-24, 13:33
Medlem
mkggas avatar
Citat:
Du klarade dig ju uppenbarligen bra, och så här i efterhand är det inget att oroa sig över. Däremot behöver det ju inte gå lika bra nästa gång...
Citera
2005-10-24, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mkgga
Du klarade dig ju uppenbarligen bra, och så här i efterhand är det inget att oroa sig över. Däremot behöver det ju inte gå lika bra nästa gång...

okeej, ja jag har börjat bli mer försiktig med sånt nu...
Citera
2005-10-24, 15:09
Medlem
Jag var i ett hus som höll på att byggas en gång och tog tag i en sladd som hängde där lampan skulle vara, helt dyngsur om händerna och fick en riktig jävla stöt. Är dålig på det här med el och hur mycket som finns i väggarna, hade jag dött om jag inte hade gummisulor på mig?
Citera
2005-10-24, 16:07
Medlem
när jag var ca 1år stoppa jag en spik i kontakten... ja, det e farligt men lever du så lever du..
Citera
2005-10-24, 16:41
Medlem
Om du får en stöt av högspänning dvs över 1000 Volt och kanske tom klarar dig utan större skador så kan du senare inom ett dygn eller så ändå dö pga att det bildas sotpartiklar i blodet. Kan va bra att veta. Så händer detta så sök läkare hursomhelst.
Citera
2005-10-24, 16:56
Moderator
Tystnads avatar
Får man en rejäl el stöt ,så att man rycker till som f-n ,och direkt "kopplas bort" från strömmen ,så brukar det göra rejält ont i flera dagar upp till en vecka i tex armen ,sen går det över.

Har man dåligt hjärta ,eller är i allmänt dåligt skick (sjukdom) ,äldre person ,bör givetvis alltid kontakt med sjukvården tas för bedömning

Det som kan vara farligt är om man "fastnar" så strömmen går igenom kroppen i flera sekunder innan man kommer "loss" ,och fortfarande är vid medvetandet ,då finns det risk för att njurarna tar skada och urinförgiftning uppstår ,man bör då snarast kontakta läkare eller ta sig akut till sjukhus

Elskador som leder till brännskador ,medvetlöshet ,säger sig ju själv att ambulans skall tillkallas
Citera
2005-10-24, 16:58
Medlem
Tacoritzs avatar
Har du lite otur kan du ha fått inre brännskador också. Om strömmen bara gick mellan fingrarna är risken för allvarliga skador mindre men det är inte kul att vakna på morgonen och upptäcka att man är död. Så gå till doktorn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in