Citat:
Ursprungligen postat av
LagetBak
om jag äter frön så är det jättenyttigt men om jag gör olja av det så är det 90% fett? vart kommer fettet ifrån i processen eller är det massa fett i fröna?
Fett är också nyttigt, om du väljer rätt fett. Sen kan du även gå upp i vikt av nyttig mat. Eller gå ner trots att du bara äter fett.
Folk har än idag dock svårt att skilja på de olika betydelserna av begreppet "nyttigt" Dels finns det ju mat som kallas nyttig för den bör du äta om du vill gå ner i vikt.
Sen finns det sånt som kallas nyttig mat för att det innehåller nåt bra ;Bra fetter, antioxidanter, vitaminer, mineraler,fibrer osv.
Eller så är nyttig mat sån som inte innehåller en onyttighet, så som mycket socker, transfetter eller besprutat skit.
Det går säkert att namnge flera kategorier. Makronutrienter, GI, osv.
Och viktigast är ju att förstå att mat kan rangordnas olika beroende på nyttighetskategori.
Till råge på det tillkommer det att det finns olika dieter att följa, som gör att dessa kategorier kastas om ytterligare.
Och ytterligare igen så tillkommer ekologiska eller närproducerade produkter, som visserligen är bra för miljön, men inte på något vis garanterar att de är nyttiga ur viktsynpunkt.
Därför hittar man gärna folk som slänger i sig fett, för det förespråkar ju lchf - are. Men samtidigt äter mängder med frukt, gärna torkad, för det är ska ju vara nyttigt. Och undviker aspartam, för det är ju farligt. Och kött, för det innehåller bra proteiner.
Med lite flyt kan detta innebära en kost som består av dåliga fetter, lokalproducerade besprutade grönsaker, ekologiska eller aspartamfria sockerbomber, importerat sojauppfött kött, mer eller mindre innehållslösa grönsaker som växthusgurka osv.. Och samtidigt talar de om vitt och brett hur nyttigt de äter.
Nej, en välpåläst helhetsbild bör du skaffa dig innan du utger dig för att äta nyttigt.
Nog gnäll från mig nu.