• 1
  • 2
2015-08-25, 15:49
Medlem
Hej , min dator har nyligen börjat bli väldigt slö och seg och det började märkas när jag började få upp olika reklam på sidor jag va på, såna som ploppar upp höger o vänster och det ser ut som en sån malaware fast jag är inte säker.

Datorn fungerade som den ska fram till nyligen och nu kan jag inte ena surfa utan att komma till en sida som säger jag vunnin något.

Så jag undrar om ni kan rekommendera nåt prog som snabbar upp min dator och nån bra virusskydd samt nåt som tar bort alla onödiga tillägg och annat skit. Skulle vara väldigt tacksam för all hjälp. Mvh aki
Citera
2015-08-25, 16:19
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Hej , min dator har nyligen börjat bli väldigt slö och seg och det började märkas när jag började få upp olika reklam på sidor jag va på, såna som ploppar upp höger o vänster och det ser ut som en sån malaware fast jag är inte säker.

Datorn fungerade som den ska fram till nyligen och nu kan jag inte ena surfa utan att komma till en sida som säger jag vunnin något.

Så jag undrar om ni kan rekommendera nåt prog som snabbar upp min dator och nån bra virusskydd samt nåt som tar bort alla onödiga tillägg och annat skit. Skulle vara väldigt tacksam för all hjälp. Mvh aki

Läs och tillämpa först detta - (FB) Varning: Google Chrome Scam sedan detta - (FB) Den STORA brandvägg/antivirus/antispyware tråden // Mod

Bitdefender free Av fungerar inte på W10 ännu.
Senast redigerad av 1FF 2015-08-25 kl. 16:21.
Citera
2015-08-25, 16:45
Medlem
x12s avatar
För att få snabbast möjliga dator, avinstallera allt skräp, t.ex norton, itunes, chrome, toolbar, registerstädare, alla gamla program som inte längre används.
Se till att bakgrundsprogram inte startar automatiskt, t.ex torrent, skype, spotify m.fl. Starta dem manuellt när du behöver dem.

Lägg in avast om du vill ha ett gratis antivirusprogram eller eset alternativt kaspersky om du vill betala för det.

Använd firefox, inget annat, och håll den uppdaterad. Lägg in adblock.
Se kontinuerligt till att eventuella plugins alltid är uppdaterade, speciellt flash om du behöver den.

När du installerar nåt, klicka inte bara "ok", "nästa", leta alltid efter "Avancerat", "anpassad installation" osv och markera alltid bort skräpprogram som gärna följer med, t.ex ask toolbar, mcafee scan, chrome och annat som de är så angelägna om att smyga in i varje dator.
Citera
2015-08-25, 16:53
Medlem
Tack för hjälpen , får testa när jag kommer hem så säger jag till om det funka

Mvh
Citera
2015-08-25, 16:58
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Tack för hjälpen , får testa när jag kommer hem så säger jag till om det funka

Mvh

Okej, spänningen stiger - .
Citera
2015-08-25, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Okej, spänningen stiger - .

Förresten borde jag koppla ur internet när jag kör panda programmet eller gör det inget ?
Citera
2015-08-25, 18:16
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Förresten borde jag koppla ur internet när jag kör panda programmet eller gör det inget ?

Panda är ett antivirus och ska därför alltid vara anslutet, vilket du såklart även kan skanna med förutom de andra speciellt angivna programmen för det .
Citera
2015-08-25, 18:28
Medlem
Kan gå igenom datorn med din tillåtelse via Teamviewer så löser vi det ska du se
Givetvis ser du allting jag gör på skärmen och kan när som helst avbryta "sessionen" i teamviewer applikationen
Citera
2015-08-25, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CartoonVHS
Kan gå igenom datorn med din tillåtelse via Teamviewer så löser vi det ska du se
Givetvis ser du allting jag gör på skärmen och kan när som helst avbryta "sessionen" i teamviewer applikationen
Kommer hem vid 1 inatt så om du e vaken så visst
Citera
2015-08-25, 19:40
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Kommer hem vid 1 inatt så om du e vaken så visst

Om du inte vet vad Teamviewing innebär så bör du sätta dig in i det innan du gör något sådant och det bör givetvis vara med någon du vet att du kan lita på.
Citera
2015-08-25, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Om du inte vet vad Teamviewing innebär så bör du sätta dig in i det innan du gör något sådant och det bör givetvis vara med någon du vet att du kan lita på.
Jo jag vet , driver lite med hen
Citera
2015-08-25, 20:29
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jo jag vet , driver lite med hen

Då var det som jag trodde/hoppades.

De programmen du har fått tips om kommer att fixa din situation som är typisk för en adware smittad dator. Sen installerar du ett bra Av och Unchecky som stoppar framtida liknande missöden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in