• 1
  • 2
2015-08-25, 14:05
Medlem
Jag blir så less. Kan ej gå Movants utbildningar eftersom de vill att man har erfarenhet(jobbat) inom bygg och anläggningsbranschen. Men just detta kräver väl oftast utbildning...?

Hursomhelst har jag blivit förflyttad till programmet Stöd och matcning, valde Manpower eftersom de har branscherfarenhet av just det jag är intresserad av.

Någon som har erfarenhet av vart detta kan leda, kan Manpower ordna/hjälpa mig att hitta utbildning?

Mvh

Dannexo
Citera
2015-08-28, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannexo
Jag blir så less. Kan ej gå Movants utbildningar eftersom de vill att man har erfarenhet(jobbat) inom bygg och anläggningsbranschen. Men just detta kräver väl oftast utbildning...?

Hursomhelst har jag blivit förflyttad till programmet Stöd och matcning, valde Manpower eftersom de har branscherfarenhet av just det jag är intresserad av.

Någon som har erfarenhet av vart detta kan leda, kan Manpower ordna/hjälpa mig att hitta utbildning?

Mvh

Dannexo

Företaget är mycket överreklamerat ofta är de sk jobbcoherna fd långtidsarbetslös rent av anställda med något slags stöd. Därför att företaget gör allt för och hålla sina kostnader nere. Så se dig under dagen som ledd och rådgiven av en annan arbetslös som haft kanske lite mer tur än du ? De följer en en bestämd mall som du även själv får en kopior på. Kontakter tja beror från kontor till kontor på en del ställe kanske de funkar bättre än på andra ställe. Ofta är personalomsättningen hög så personer slutar och tar med sitt nätverk efter de slutat. Har du tur så kanske personen varit länge vid företaget och har ett kontaktnät. De har en ganska stel policy och i övrigt sällan trevliga mot den sk konsulten/slaven men är trevliga mot kunden i första hand.
Om du är riktigt billig helst med stöd via AF kanske de hittar jobb eller praktik men ha inga stora förhoppningar.
Citera
2015-10-28, 20:59
Medlem
Inte så bra idé att välja ett bemanningsföretag, tror jag. De kan ordna ett jobb som sträcker sig precis så lång tid att de får ersättning för dig (dvs. den ersättning som AF betalar ut när de har lyckats få dig i jobb) och sedan tar det jobbet slut. Vet inte om de gör så, men de kan göra det om det vill. Ring runt till olika företag som erbjuder STOM och välj sedan det du tycker låter bäst. Då kan du ju ställa frågor om hur de kan hjälpa dig med just utbildning. Antar att du har varit där ett par månader, så mina råd gäller om det inte är bra och du vill byta till ett annat företag.
Citera
2016-01-03, 16:13
Medlem
Hur gick det med Manpower, gav det praktik eller jobb eller fick du sitta av tiden på Manpower med inkompetenta jobbcoacher ?

Tråden har varit inaktiv länge
Citera
2016-01-03, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braksskiten
Hur gick det med Manpower, gav det praktik eller jobb eller fick du sitta av tiden på Manpower med inkompetenta jobbcoacher ?

Tråden har varit inaktiv länge

Jag kom in på movant efter att ha fått praktikplats på Skanska. Detta fick jag inte genom Manpower. Började inte ens där.

Fick hjälp genom en rådgivare via hemkommen.
Citera
2016-01-03, 22:21
Medlem
Citat:
Jag kom in på movant efter att ha fått praktikplats på Skanska. Detta fick jag inte genom Manpower. Började inte ens där.

Fick hjälp genom en rådgivare via hemkommen.

GRATTIS !
Då slapp du undan lögnen och inkompetensen på det stället i allafall, synd om den stackare som hamnar på detta hjärnstrykar ställe sällan det ger något mer än stålar i deras egen kassa
Citera
2016-03-28, 20:21
Medlem
Tammers avatar
Ska också börja med Stöd och Matchning nu. Är det nåt företag som kan rekommenderas? Vill helst ha nåt med lite avspänd atmosfär, så få aktiviteter som möjligt och mycket ledighet. Jag har ändå noll chans till jobb, så jag vill ha det så soft som möjligt. Jag bor strax söder om Stockholm, finns nåt bra ställe där?
Citera
2016-03-29, 12:11
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Ska också börja med Stöd och Matchning nu. Är det nåt företag som kan rekommenderas? Vill helst ha nåt med lite avspänd atmosfär, så få aktiviteter som möjligt och mycket ledighet. Jag har ändå noll chans till jobb, så jag vill ha det så soft som möjligt. Jag bor strax söder om Stockholm, finns nåt bra ställe där?

Det är din arbetsförmedlare som bestämmer hur bra eller dåligt du kommer få det. Talar från egen erfarenhet, men det finns inget företag som är bra. Alla är samma skit och det är personalen som gör det till ett bra eller dåligt ställe.
Citera
2016-03-29, 13:17
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
Det är din arbetsförmedlare som bestämmer hur bra eller dåligt du kommer få det. Talar från egen erfarenhet, men det finns inget företag som är bra. Alla är samma skit och det är personalen som gör det till ett bra eller dåligt ställe.
Det verkar som att Arbetsförmedlingen inte har något större engagemang i detta, det är därför man överlåter hanteringen på privata aktörer. Af har bara en kontrollerande uppgift, själva verksamheten verkar man inte lägga sig i. Som jag förstått saken är det upp till den arbetslöse att välja företag, jag fick en lista på ett par hundra företag att välja mellan. Lernia, Clustera, WorkforYou och sådana.
Citera
2016-03-29, 13:26
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det verkar som att Arbetsförmedlingen inte har något större engagemang i detta, det är därför man överlåter hanteringen på privata aktörer. Af har bara en kontrollerande uppgift, själva verksamheten verkar man inte lägga sig i. Som jag förstått saken är det upp till den arbetslöse att välja företag, jag fick en lista på ett par hundra företag att välja mellan. Lernia, Clustera, WorkforYou och sådana.

Nej det stämmer, efter dom nya reglerna så får du själv välja företag. Det jag syftade på var att det är AF som bestämmer hur ofta du ska vara där. Vet folk som måste vara där någon timme i veckan och folk som måste befinna sig där flera timmar om dagen.

Alla företag är i princip samma, dom måste följa samma regler men det som skiljer dom åt är personalen. Det finns bra och dåliga jobbcoacher, så gör lite research och chansa på att du hamnar på ett bra ställe.
Citera
2016-04-30, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar

Jag fick jobb via detta så min erfarenhet. Bra skit 👍🏻👊🏻
Citera
2018-05-01, 12:47
Medlem
PTSD-av-AFs avatar
Citat:

Dannexo

Jag förstår att svar på din fråga är irrelevant för dig idag, fyra år senare, men jag tycker att det är viktigt att berätta om denna plats då jag själv gått där, och för andras skull. Det är också värt att poängtera hur Manpowers kurspersonal på Stöd och Matchning själva är medvetna om skriverierna här på Flashback, då detta nämndes till klassen av en av kursledarna att det återfanns dålig kritik om deras verksamhet här. Jag tyckte att det var så relevant att berätta om dem att jag även skapade en Flashback profil bara för att kunna göra detta.

Jag deltog på denna kursverksamhet. Själv så valde jag dem i tron om att jag nu väljer en riktigt professionell kursarrangör som verkligen kan ge möjligheter för ett nytt jobb snabbt. Jag kom dit med en otrolig motivation, optimism och drivkraft inom mig. Men när jag var klar där, kände jag mig totalt överkörd, förnedrad och har nu också förlorat 20% av arbetsmarknads möjligheterna tack vare att Manpower och Adecco hade sammarbete och vardera står får 10% av vår arbetsmarknad. Sedan 2007 så finns det inget lagkrav på att samtliga tjänster måste finnas på Platsbanken likaså. Därmed kan man konstatera att de stridigheter som uppdagades i mitt fall ledit till att jag är portad från dessa två bemannigsbolag. Lite åt hållet att det gör motsatt verkan att deltaga på deras kurs.

Jag tycker inte om gåtor själv, så denna erfarenhet fick mig att sätta mig ned och granska fakta om helheten i begreppet Stöd och Matchning. Jag förstår att per deltagare och månad erhåller kursarrangören 19.300 kr exklusive provisioner, som i normalfall lägger till ca 4000 kr utöver det grundbeloppet. Dessutom så får dessa arrangörer erhålla denna ersättning i upp till högst två år efter deltagaren varit där om denna deltagare fått ett arbete. Kravet är bara att detta jobb inte skall tilldelas av arrangören självt, för att undvika att det kan fifflas den vägen. Däremot kan jag tillägga att bemanningsbolagen som driver dessa kursverksamheter bedriver ett samarbete sinsemellan för att försöka få ut personer på en tillfällig, tillräckligt kvalificerande arbetsplats såpass att dom erhåller en kontinuerlig eftervistelse ersättning.

Manpower höll showen uppe att man kunde använda dessa coacher för att erhålla plus vid jobbsök inom deras bemanningsbolag, men trots att jag själv har långa och bra kvalifikationer inom yrkesområdet jag sökt jobb inom hos dem, och bett denna coach att promota mig för jobben dom haft att erbjuda samtidigt som jag sökt dem, har det varit tvärstopp. Jag förstår varför nu, när jag efterforskat fakta om Stöd och Matchning. En bra coach hos dem är inte någon som sätter deltagare i jobb via deras egna Bemanningsbolag, utan snarare som levererar stora provisionsersättningar från staten. Allt handlar ju om pengar som vanligt. Man kunde säga att var deltagare i snitt kan vara värda upp till en Guldtacka. Det är alltså mycket pengar som flödar bakom ryggen på deltagaren, utan deras vetskap. Felet Manpower gjorde i synnerhet, var att ljuga, något dom även gjort i rapporterna till Arbetsförmedlingen. Dom var också otrevliga såpass att det gradvis byggde på en irritation inom dig. Det kulminerade i en konstant stridig situation som var miserabel och fullkomligt opassande. Man totalt vantrivdes att behöva deltaga här. När man gett dem försvars argumentation på spydigheter de kväkt ut på en, så tar dom det personligt också. Manpower är fullkomligt serviceinkompetenta.

Däremot säger ju regelverket i manualen dom har att rätta sig efter, att det räcker med att 20% av personalen har en genuin expertis, resten får vara ickekvalificerande för branschen. Så ser regelverket ut, och det borde helt klart ändras när det gäller personalens kompetens för yrkesrollen de besitter. Det är ett serviceyrke och det bör skötas professionellt. Vad som hände annars var ju att när man försvarat sig tisslades det mellan personalen så att dom punktmarkerade dig för ett dåligt gensvar och bredare trakasserier. Dom gaddade ihop sig mot dig, kan man ju beskriva det som. Att snyfta tillsammans och klappa varandra på axlarna, det är inte ett dugg synd om dessa människor. Dom skall beträda den professionella serviceuniformen och inte ta något alls personligt. Jag hade ju själv inte angripit dem personligen utan bara försvarat mig själv, vartannat möte. Mötena var såpass konstiga att man kunde nästan få känn på att coachen besatt en mental sjukdomsproblematik med borderlinepersonlighet i åtanke. Det var väldigt påfrestande möten och deras amatörpsykologiska metodik var öppen som en bok. Under ett möte exempelvis, med en av deras s k psykologiska experter, lyckades även denna person kommentera dennes analyserande öppet. "Ja han rörde inte på munnen, då svarade han sant!". Man blev väldigt utmattad av deras konstant cyniska och ständigt nedvärderande betraktande perspektiv på dig. Väldigt fördömande människor. Det konstanta misstänkliggörandet av dig var också påfrestande att få uppleva. Tag exemplet att jag hade fått ett Migränanfall en dag och av uppenbara skäl valt att vara hemma och sjukskriva mig den dagen. Det räckte inte tydligen, då man blev bemött med kritiska och skeptiska kommentarer om varför man var sjuk. Ett annat tillfälle så hade en deltagare förlorat en Jacka som också innehöll en Plånbok. Innan detta så bevittnade flera deltagare att det var ett par personer som stod där och ingen kände igen dem. Däremot så fick jag utstå massor av misstänkliggörande frågor från denna min coach om detta. Jag blev mållös och tänkte "Va fan, menar hon att jag skulle ha stulit denna Jacka?". Man blev utnött eller driven till utmattning av att vara här.

Andra konstigheter var att jag kommer ihåg hur en kurskamrat frågade mig hur det gick på intervjun. Jag hade varit på en sådan på ett annat bemanningsbolag. Där hade arbetsgivaren sagt till mig att jag skulle få tjänsten om jag får Polisbrevet hem, alltså detta belastningsregister utdrag. Då skulle jag bara skicka in brevet till dem. För övrigt kan jag tillägga att detta är tomt, jag har ingen kriminell bakgrund. Jag svarade då kurskamraten att "Jo dom är tydligen intresserade eftersom jag fått detta Polisbrev hem". Då stod alltså en kursledare bakom min rygg och vickade på huvudet som om jag spelat viktig, något jag inte alls gjort, men också dom verkligen är en opassande reaktion från personal på en sådan kursverksamhet. För övrigt hade ju denna arbetsgivare fått min coach som en av referenspersonerna, då denne lovat mig att prata bra om mig. Dessvärre tror jag att eftersom stridigheter hade uppdagats, så har nog denne coach suttit och pratat illa under referenssamtalet. För vad som hände efter detta var att jag fick en mejl som berättade att jag inte får jobbet. För mig ser det konstigt ut, kanske som om Manpower Stöd och Matchning, av coachens personliga agg mot mig, har sett till att jag inte fått denna tjänst.

De sista veckorna på kursen så började deltagare gå samman mot personalen, då det visade sig att den ena efter den andra alla hade blivit psykiskt misshandlade på diverse sätt. Deltagarna var riktigt förbannade såpass att det började flyga rena hatkommentarer på personalen. Man kunde känna på luften att det inte var långt från att regelrätta knytnävar skulle börja flyga. Vi såg en stereotyp bild i situationen och drog tillsammans slutsatsen att de som utsattes hårt av deras otrevliga inställning mot deltagare, var åldersbaserad. Vi upplevde det så i alla fall, var man typ förbi 40 strecket, så var man trakasserad av dem. Själva så var deras arbetsplats som kursarrangörer väldigt stereotypisk i sig. Det var faktiskt någonting som slog mig första dagen redan. Givetvis sade jag inget negativt om något alls, men faktum är att denna arbetsplats drivs av blonda kvinnor mellan åldrarna 20-30. Till 80% minst så ser du just denna stereotyp. Det såg mest ut som gubbsjuka hade anställt denna personal. Kanske det avgjorde deras attityd gentemot deltagare likaså, när mångfalden uteblev. Manpower Stöd och Matchning kunde jag väl klassa som en åldersdiskriminerande instans. Något jag inte tror finns i direkt stor grad någonstans annars. Jag har då aldrig upplevt nåt liknande oprofessionellt skit som denna kursverksamhet.

Mitt råd är alltså, håll er lång borta från denna arrangör. Nu vet jag att dom kommer veta vem jag är, för att jag kritiserat dem i liknande stil innan och rakt till dem, och att dom är medvetna om vad som skrivs om dem på Flashback. Varför jag valde att skriva här var också på grund av deras rapporter till AF om mig, som inte innehöll någon sanning. Dom vinklade till ett påhitt om mig som givetvis kan leda till framtida problematiska samtal, men det bästa av allt är att jag lärt mig hur tuktad man kan bli på fel platser i arbetslöshets svängarna, så jag har faktiskt allt väl dokumenterat till mitt försvar. Även ljudupptagningar från samtliga möten med coacher och personal. Så Manpower, när ni läser detta, passa på att rätta till slipsen för jag kommer inte förlora en argumentation hos andra instanser mot er. Jag har fakta, ni är bara en samling falskmyntare.

Summan för min del blev att jag nu förlorat 20% av jobben på arbetsmarknaden samt att dom dokumenterat mig falskt i myndighetsprotokoll. Dom krossade min motivation, optimism såpass att det bara är rutin som är drivkraften numera. Dom har troligen också sett till att jag förlorade det där jobbet som jag skulle ha fått. Låter detta som en bra arrangör för att stödja dig till att få nästa jobb, så gå du in på den då. Själv kommer jag nog aldrig mer när dessa tillfällen uppdagas välja ett Bemanningsbolag över huvud taget för Stöd och Matchning. Men in synnerhet inte Manpower.

Fy fan rent ut sagt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in