2015-08-25, 13:03
Medlem
Jag ser ibland fullständigt hopplösa individer skriva i psykologi forumet och har flera gångar funderat på att föreslå självmord som den enda hållbara lösning för deras situation.
Strider det här mot reglerna på något sätt???
2015-08-25, 13:17
Medlem
nedboys avatar
Att begå självmord är väl ett lagbrott? Det är förbjudet enligt reglerna att planera eller föreslå brott. Eller?

Sen har jag svårt att tänka mig att någon kan skriva så dumt att det du vill skriva inte skulle vara dummare. Ska du då föreslå samma lösning för dig själv då?
2015-08-25, 13:25
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Att begå självmord är väl ett lagbrott? Det är förbjudet enligt reglerna att planera eller föreslå brott. Eller?

Sen har jag svårt att tänka mig att någon kan skriva så dumt att det du vill skriva inte skulle vara dummare. Ska du då föreslå samma lösning för dig själv då?
Nej, det är inte ett lagbrott att begå självmord. Att uppmana någon att göra det kan dock vara problematiskt, skulle jag tro.
2015-08-25, 13:28
Medlem
"Självmord är enligt lagen inget brott i Sverige, eftersom mord innebär att det är en annan person som dödas, inte den egna personen. Att hjälpa någon att begå självmord, genom passiv dödshjälp eller läkarassisterat självmord är inte heller kriminaliserat"
2015-08-25, 13:56
Moderator
^Eazs avatar
Frågan har diskuterats tidigare: (FB) Regel mot uppmaning till självmord.
2015-08-25, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Desecrated
"Att hjälpa någon att begå självmord, genom passiv dödshjälp eller läkarassisterat självmord är inte heller kriminaliserat"
Detta stämmer inte.
2015-08-25, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Detta stämmer inte.

https://lagen.nu/dom/rh/1996:69
2015-08-25, 14:43
Medlem
Citat:

Så du gillar inte iden att förslå självmord så därför föreslår du att jag ska ta livet av mig. Är du efterbliven?
2015-08-25, 18:04
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Så du gillar inte iden att förslå självmord så därför föreslår du att jag ska ta livet av mig. Är du efterbliven?

Nä nu får du lära dig att läsa ordentligt. Jag har aldrig föreslagit att du ska begå självmord. Det var det tokigaste jag läst på länge.

Du är förmodligen inte en av de skarpare knivarna i lådan va?

Jag tolkar ditt resonemang och drar slutsatser därifrån. Men nu förstår jag också varför du har ett sånt korkat resonemang. Du är dum helt enkelt. Så är det ibland, men ge inte upp! Försök vara med oss andra ändå. Vi får ha överséende med dig helt enkelt.
2015-08-25, 21:02
Medlem
wh0res avatar
Citat:

Nej, det är inget brott alls. Det kan väl dock på sätt och vis läsas in som olaga hot eller den typen av brott. Uppvigling är det inte tal om eftersom självmord är helt lagligt.

Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Nej, det är inte ett lagbrott att begå självmord. Att uppmana någon att göra det kan dock vara problematiskt, skulle jag tro.
Nej, det är inte problematiskt om man inte är hotfull på så vis att det kan bli olaga hot...

Citat:
"Självmord är enligt lagen inget brott i Sverige, eftersom mord innebär att det är en annan person som dödas, inte den egna personen. Att hjälpa någon att begå självmord, genom passiv dödshjälp eller läkarassisterat självmord är inte heller kriminaliserat"
Det beror extremt mycket på. Dödshjälp är till VISS del olagligt. Men till viss del tillåtet.

Citat:
https://lagen.nu/dom/rh/1996:69
Det här svaret är vilseledande. Det du länkar är ett rättsfall där en mor lägger tabletter på dotterns tunga så att dottern SJÄLV sväljer tabletterna och därigenom tar sitt eget liv. Modern gör helt enkelt en väldigt liten insats, som inte är avgörande för att dottern ska dö.
Om du istället jämför med rättsfallet som är mer känt som Hedebyfallet, där en tant injicerade något gift i en lika sjuk gubbe, så dömdes hon för dråp eftersom injicerandet ansågs vara en såpass avgörande del, och som aktivt gjorde att gubben dog.

Det avgörande är alltså hur mycket den "hjälpande" personen gör, men ovan nämnda två rättsfall visar ganska klart på skillnaderna på vad som är godkänt och vad som inte är godkänt. Som huvudregel åker man dit för dråp om man gör det som dödar den andre personen, oavsett hur jävla självmordbenägen personen än är.

I båda fallen hade det dock varit tillåtet att säga åt den självmordsbenägne att han/hon borde begå självmord, det i sig är inget brott.
2015-08-27, 07:16
Medlem
najass avatar
Sök innan du postar (FB) Regel mot uppmaning till självmord.

Juridikfrågorna tas för övrigt i Juridikforumet.

Låst

/mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in