• 1
  • 2
2015-08-25, 00:59
Medlem
Admiral Krags avatar
Jag glömmer bort ord när jag ska prata och skriva, antingen trögt eller
att jag förtränger totalt att jag har lärt mig att "charlatan" är ett annat ord för "kvacksalvare",
men kvacksalvare kommer alltid till mig som förslaget direkt, det är som att det inte finns rum för 2 parallella synonymer
i huvudet för benämningen jag söker
,
utan bara 1 och den kan aldrig glömmas eller ersättas.

Ochså vissa synonymer kan jag inte lära mig betydelsen för, jag önskar att jag hade
några exempel till er men dom har jag ju glömt jag kommer ihåg dom när andra människor
använder dom, och då måste jag återigen googla synonymen...
sedan försvinner det ur mitt medvetande, både ordets existens och förklaring, sedan
börjar det om som en jävla jojo.

Jo nu kommer jag ihåg ett exempel!
Pastisch är det enda ord som kommer till mig, och det blockerar bort
http://www.synonymer.se/?query=travesti
vilket är ordet som ska in i skallen!, för jag hatar ordet pastisch
Inte ens det enklaste ordet "karikatyr" kan jag komma ihåg...pga av att jag
gjort en pastisch på ordet redan

Vissa ord lär jag mig för livet andra går inte!, vilket är mäkta störigt.

Det finns indikationer på att jag har någon form av verbal intelligens
men samtidigt så är jag som efterbliven verbalt...det är funktionsnedsatt

Har ett rikt språk i text men ett mer begränsat verbalt, och jag har svårt
att prata med människor för jag kan inte samla och formulera mina tankar snabbt nog
på en normal nivå

Vad är det här för kognitiv profil?.
Senast redigerad av Admiral Krag 2015-08-25 kl. 01:10.
Citera
2015-08-25, 01:05
Medlem
Har samma problem. Intressant att veta orsaken.

Om det inte är en fysisk sjukdom, så tror jag på att det har med måendet att göra. Hjärnan är helt enkelt trött och mår inte bra pga att själen inte gör det.
Citera
2015-08-25, 01:19
Medlem
Admiral Krags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onetogo
Har samma problem. Intressant att veta orsaken.

Om det inte är en fysisk sjukdom, så tror jag på att det har med måendet att göra. Hjärnan är helt enkelt trött och mår inte bra pga att själen inte gör det.
Kan du ge exempel på hur det (inte) låter när du har samma problem?

Jag tror ju på en fysisk...eller mental kognitiv svårighet, det sägs ju att ADD subtypen....se här!..nu har jag glömt ordet på varianten...nä! nu kom det av sig själv! ADD innatentive..men det finns ju ingen med ADD som klagat på det här vad jag har googlat

Tänkbart är ju din teori ochså men de borde man väl konstatera själv att jag mår dåligt och att man märker av det enbart i vissa faser, och jag har såhär latent, och..en relativt? ständig melankoli som jag uppfattar bara är min person helt enkelt?.
Citera
2015-08-25, 01:20
Medlem
gasproxs avatar
När jag läste psykologi lärde jag mig att anledningen till att vi ofta har svårt att komma ihåg folks namn precis när man träffat dem ofta är för att man är så pass fokuserad på hur man själv ska presentera sig - helt koncentrerad på handslaget eller hur man själv framstår, att man inte tar in vad den andra personen säger.

Kanske är det ofokuserat i hjärnan när man ska uttrycka sig att allt det där man egentligen kan försvinner tillfälligt eller blir felformulerat... Kanske är det undermedveten nervositet som spökar.

Annars finns det ju en mängd olika slags språkstörningar, men det känns inte som att det är själva lingvistiken du har problem med...
Citera
2015-08-25, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Admiral Krag
Kan du ge exempel på hur det (inte) låter när du har samma problem?

Jag tror ju på en fysisk...eller mental kognitiv svårighet, det sägs ju att ADD subtypen....se här!..nu har jag glömt ordet på varianten...nä! nu kom det av sig själv! ADD innatentive..men det finns ju ingen med ADD som klagat på det här vad jag har googlat

Tänkbart är ju din teori ochså men de borde man väl konstatera själv att jag mår dåligt och att man märker av det enbart i vissa faser, och jag har såhär latent, och..en relativt? ständig melankoli som jag uppfattar bara är min person helt enkelt?.

Har du kollat dina vitaminvärde/blodvärde/järnvärde?? Spec vitamin d och b12-brist kan ge sämre minne.
Är du aktiv ellersitter hemma för det mesta?? Att vara aktiv ger bättre blodcirkulation till hjärnan=bättre minne.
Dricker du mycket(alkohol)?
Sover du bra??
Är du stressad? (man kan även ha inre/dold stress)
Medicinerar du? Vissa mediciner kan ge sämre minne, kolla fass
Citera
2015-08-25, 01:30
Medlem
Admiral Krags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gasprox
När jag läste psykologi lärde jag mig att anledningen till att vi ofta har svårt att komma ihåg folks namn precis när man träffat dem ofta är för att man är så pass fokuserad på hur man själv ska presentera sig - helt koncentrerad på handslaget eller hur man själv framstår, att man inte tar in vad den andra personen säger.

Kanske är det ofokuserat i hjärnan när man ska uttrycka sig att allt det där man egentligen kan försvinner tillfälligt eller blir felformulerat... Kanske är det undermedveten nervositet som spökar.

Annars finns det ju en mängd olika slags språkstörningar, men det känns inte som att det är själva lingvistiken du har problem med...
Varför har du Carl Pilkinsson nersänkt i olja som porträtt!

Jag håller med om det här med namn att det handlar om pretentioner, en ganska bra teori för jag har höga förväntningar på mitt språk..men när jag väl pratar med folk då vill jag bara få fram betydelsen, då kvittar det faktiskt om det är travesti, pastisch eller karikatyr (jag hade redan glömt karikatyr sedan förra posten som kommer till mig...men det kvittar ju inte för andra för folk vill nog inte att jag slänger mig med ordet pastisch för det är ett svårt ord, och jag tycker det är fult..så varför kan jag inte släppa pastisch och bjuda in karikatyr!

Ska jag träna varje dag och säga ordet karikatyr eller travesti när jag är ute på stan..och peka på saker och folk för att få in det.

Mängd språkstörningar säger du, vilken passar in bäst på mig då?.
Hur hade jag låtit om jag haft lingvistiska problem?.
Citera
2015-08-25, 01:54
Medlem
gasproxs avatar
Taget från Wikipedia:

Typer av språkstörning
Språkstörning kan delas in i olika typer, beroende på vilka språkliga områden som är påverkade. Ofta är flera områden påverkade samtidigt.

Fonologisk språkstörning
Vid en fonologisk språkstörning har personen svårt att uttala och/eller uppfatta språkljud.

Grammatisk språkstörning

En grammatisk språkstörning innebär svårigheter med t.ex. grammatiska konstruktioner och ordföljd.

Semantisk/lexikal språkstörning
Karaktäristiskt för en semantisk/lexikal språkstörning är ett litet ordförråd och/eller svårigheter att få fram rätt ord (ordmobilisering).

Pragmatisk språkstörning
Med en pragmatisk språkstörning menas att personen har svårt att använda språket i samspel med andra och har svårt att använda språket i rätt kontext och på ett passande vis.

Impressiv språkstörning
Impressiva svårigheter innebär att det finns svårigheter med t.ex. språksförståelse eller ordförståelse.

Generell språkstörning
En generell språkstörning innebär att det både finns svårigheter inom uttrycksförmåga och den språkliga förståelsen.
Citera
2015-08-25, 01:57
Medlem
Admiral Krags avatar
Just nu söker jag efter ord jag hört någon gång i historien där jag bara minns själva betoningen,

När pengar ökar i värde...föreslår mitt huvud "upptranshering" nånting....för det är inte upptaxering, det blir ju lite fel!,
nu ska testa mitt minne om jag är totalt mytoman eller om det var nära...
Vad har ni annars för ordförslag? så får vi se om jag hört det förr men glömt!

Citat:
Ursprungligen postat av onetogo
Har du kollat dina vitaminvärde/blodvärde/järnvärde?? Spec vitamin d och b12-brist kan ge sämre minne.
Är du aktiv eller sitter hemma för det mesta?? Att vara aktiv ger bättre blodcirkulation till hjärnan=bättre minne.
Dricker du mycket(alkohol)?
Sover du bra??
Är du stressad? (man kan även ha inre/dold stress)
Medicinerar du? Vissa mediciner kan ge sämre minne, kolla fass
Jag har käkat multivitamin i ett år, har inget minne utav förbättringar
Tror inte någon i min ringa ålder får vitaminbrist när jag käkar daglig frukt
Jag både sitter hemma och gymmar ibland
Oskuld på alkohol
Nä jag sover inte 8 timmar iaf, kanske 6 1/2, jag vaknar alltid mitt i natten..men så har det alltid varit
Ingen aning om jag är stressad, jag vilar aldrig men jag tänker mycket
Strattera ska inte ge minnesvårigheter...speciellt inte över tid

Vilka typer av ord är det du inte minns är fortfarande min motfråga till dig
Citera
2015-08-25, 01:58
Medlem
gasproxs avatar
Citat:
Varför har du Carl Pilkinsson nersänkt i olja som porträtt!

Som ett exempel:
1) Det är min profilbild eller avatar, inte ett porträtt. Däremot föreställer bilden ett porträtt.
2) Han är inte nersänkt i olja, han är målad i oljefärg.

Du har säkerligen ett stort ordförråd, men du använder dem kanske fel ibland. Blandar ihop dem och använder sämre lämpade synonymer. Se definitionerna av semantisk/lexikal samt pragmatisk språkstörning ovan.
Citera
2015-08-25, 02:20
Medlem
Admiral Krags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gasprox
Som ett exempel:
1) Det är min profilbild eller avatar, inte ett porträtt. Däremot föreställer bilden ett porträtt.
2) Han är inte nersänkt i olja, han är målad i oljefärg.

Du har säkerligen ett stort ordförråd, men du använder dem kanske fel ibland. Blandar ihop dem och använder sämre lämpade synonymer. Se definitionerna av semantisk/lexikal samt pragmatisk språkstörning ovan.
(1) Jo jag vet att det är en avatar, men jag trixar med språket och förkortar ner det för jag har bråttom!! eftersom jag formulerar mig så långsamt
(vilken språkstörning är det?)

(2) Ja men du inser väl ochså att det där bara var en språklig krumbukt för att underhålla mig själv

Men du har rätt i sak, men bara jag kan exemplifiera dom där mönstren du mycket riktigt pekat ur korrekt, andra missförstår min simpla skojande ordval som språkliga (d)efekter eftersom man inte vet ännu vad man kan vänta sig av mig som skribent helt naturligt...

Men iaf det här är väl inget som psykvården förväntas diagnostisera?
Ska man gå till logoped för vuxendiagnos?.

Jag kan iaf lova dig att psykvården inte kommer utreda...utan dom köra minsta motståndets lag och hänvisa mig till min aspergerdiagnos..som jag inte är säker på stämmer
http://www.svd.se/sprakstorning-kan-vara-autism

Problemet existerar mest i mitt huvud när jag pratar med folk..för jag har ochså en hyperaktivitet att få ur mig orden...vilket gör att jag hittar ett slarvigt ersättarord istället som inte riktigt passar bra.

Skulle ge mig tid och prata långsamt skulle jag hitta orden, men jag tänker inte utsätta oss för den skammen att tråka ut folk, men det förklarar inte varför jag när jag sitter själv...inte heller kan komma ihåg vissa ordbetydelser som jag har kunnat!.

Kan man bota dessa störningar då?
Senast redigerad av Admiral Krag 2015-08-25 kl. 02:23.
Citera
2015-08-25, 03:09
Medlem
gasproxs avatar
Citat:
(1) Jo jag vet att det är en avatar, men jag trixar med språket och förkortar ner det för jag har bråttom!! eftersom jag formulerar mig så långsamt
(vilken språkstörning är det?)

Citat:
Problemet existerar mest i mitt huvud när jag pratar med folk..för jag har ochså en hyperaktivitet att få ur mig orden...vilket gör att jag hittar ett slarvigt ersättarord istället som inte riktigt passar bra.

Jag förstår precis vad du menar med att du kortar ner det och att du hittar andra ord för det. Problemet är ju dock att dessa ord som du ersätter med ibland ger meningen en helt ny innebörd. De där små orden som du ersätter med andra ord är egentligen ganska viktiga. Om du väljer fel ord så framgår ju inte det du egentligen vill säga.

Du förstår ju fortfarande vad du menar och du upplever det ju bara som ett 'sämre passande ord', men för den som hör eller läser det du säger/skriver så blir meningen svår att förstå. Vi är ju inte i ditt huvud, vi vet ju inte vad du hade tänkt säga egentligen. Men du vet precis vad du menar och kanske tror att andra människor bara inte förstår... Du vet t.ex. att du menade profilbild/avatar, det är helt självklart för dig, men alla andra läser ju "porträtt" och kanske har svårt att förstå vad det är du menar.

Denna mening som du skrev nu till exempel:
Citat:
"Skulle ge mig tid och prata långsamt skulle jag hitta orden, men jag tänker inte utsätta oss för den skammen att tråka ut folk,"

Jag förstår vad du menar, men jag fick läsa om meningen ett par gånger... Och det är inte ett ord som är felaktigt där, utan det du skriver stämmer inte alls överens med det du vill ha sagt. Jag tolkar det som att du vill säga:

Citat:
"Skulle jag ta mig tiden jag behöver och prata långsamt så skulle jag hinna hitta orden, men jag vill inte tråka ut folk eller skapa en pinsam stämning."

Nu ska jag sluta älta, jag är verkligen ingen språkvetare och jag har mycket att jobba med gällande hur jag själv uttrycker mig. Jag tycker bara att det är roligt och intressant, dels ur ett språkligt men även ur ett psykologiskt perspektiv.

Som ett kort svar på din fråga: Ja, det är en logoped du ska kontakta. Jag vet inte faktiskt inte om man kan bli helt botad, men jag tror garanterat att man kan bli bättre. När du är mer medveten om dina ordval så tror jag också att ordminnet förbättras i och med att orden blir mer definierade i din ordbank.
Citera
2015-08-25, 10:10
Medlem
Citat:

Jag har käkat multivitamin i ett år, har inget minne utav förbättringar
Tror inte någon i min ringa ålder får vitaminbrist när jag käkar daglig frukt
Jag både sitter hemma och gymmar ibland
Oskuld på alkohol
Nä jag sover inte 8 timmar iaf, kanske 6 1/2, jag vaknar alltid mitt i natten..men så har det alltid varit
Ingen aning om jag är stressad, jag vilar aldrig men jag tänker mycket
Strattera ska inte ge minnesvårigheter...speciellt inte över tid

Vilka typer av ord är det du inte minns är fortfarande min motfråga till dig

Har faktist inte tänk på vilka typ av ord jag inte minns, det känns som att jag kan glömma vilket ord som helst, vissa gånger tar det några sekunder till att komma på ordet, vissa gånger tar det mycket längre tid. Det kan vara vid både skrift, men mest vid tal, känns som hjärnsläpp, fast ett oftare hjärnsläpp.

Att du inte sover bra kan vara orsaken, eller en av orsakerna. för vissa människor kan det räcka att sova 7 timmar, men andra kan vara 9-10 timmar en minimum. Sedan att vakna mitt på natten gör att sömnen inte har en god kvalite, du går säkert inte i djupsömn så länge som du borde(det är i djupsömnen som många hormoner och signalämne produceras)

Du säger att du tagit multivitamin, vilken sort är det?? Den kanske inte inehåller tillräckligt med d vitamin. Sedan brukar multivitaminpreparat inte inehålla tillräckligt med järn och inte heller den sort som har bra biotillänlighet för att behandla järnbrist. Så kolla dina järn och d-vitamin nivåer i vårdcentral, kan vara det som är den egentliga orsaken.

Tredje punkten är att du kan var i en ond cirkel, du tänker,anstränger och fokuserar mycket på att minnas bra vilket gör att du stressar upp dig när du pratar vilket kan medföra att du glömmer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in