2015-08-25, 09:25
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Duger endast till galliano hot shot eller en irish coffe. Annars är den produkten ganska keff.
Exakt. Till alkoholhaltiga drycker har den sin givna plats. Till annat har jag aldrig prövat.
Citera
2015-08-25, 10:48
Medlem
Inget går upp mot äkta grädde 😄
Citera
2015-08-25, 11:09
Medlem
flaess avatar
Jag skulle aldrig få för mig att köpa Sprutgrädde. Den smakar kemiskt, för sött och mister konsistensen väldigt fort.
Citera
2015-08-26, 08:33
Medlem
Sprutgrädde kan vara mycket gott och trevligt ibland. Men ta det för vad det är, det kan inte ersätta vispgrädde.
Sprutgrädden är mycket lättare och luftigare än grädde man vispat själv med elvisp, så den passar bra när man vill göra ett riktigt fluffigt bakverk som egenhoplagda semlor eller en spontan bakelse av t ex rulltårtskivor. Men då får man äta dem direkt för sprutgrädden sjunker som sagt ihop på ett par minuter. Allt man behöver förbereda, som riktiga tårtor, kräver äkta vispgrädde.
Sprutgrädden fungerar fint till glass också. Glassupplägg med sprutgrädde och nåt kex som vardagslyx.
Citera
2015-08-26, 10:01
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buranshe
Sprutgrädde kan vara mycket gott och trevligt ibland. Men ta det för vad det är, det kan inte ersätta vispgrädde.
Sprutgrädden är mycket lättare och luftigare än grädde man vispat själv med elvisp, så den passar bra när man vill göra ett riktigt fluffigt bakverk som egenhoplagda semlor eller en spontan bakelse av t ex rulltårtskivor. Men då får man äta dem direkt för sprutgrädden sjunker som sagt ihop på ett par minuter. Allt man behöver förbereda, som riktiga tårtor, kräver äkta vispgrädde.
Sprutgrädden fungerar fint till glass också. Glassupplägg med sprutgrädde och nåt kex som vardagslyx.
Nej.

På samma sätt som en Skoda automatic -69 (växellådan rostat ihop och fastnat på 2:ans växel) inte är ett lika bra alternativ som en ny BMW 535 är inte sprutgrädde ett alternativ till vanlig grädde.

Så enkelt är det, punkt slut.
Med ett undantag, du använder en gräddsifon och riktig grädde.
Citera
2015-08-26, 14:41
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buranshe
Nej, det funkar inte alls till det du föreslår.
Sprutgrädden "sjunker inte ihop", den blir till mjölk.

Jag köpte en gång en bit kladdkaka i en butik och bad om att få grädde med mig i en burk.
Tyvärr var det sprutgrädde hon sprutade ner i burken. Men hon fyllde på generöst, tyckte jag, och skyndade mig förväntansfullt hem för att få sätta i mig den stora goda grädden i burken ...
Döm om min Stoora och mycket illa dolda förARGelse när jag öppnade burken och såg resultatet.
Det var ca en halv cm mjölk, och i den en vit ö av enkronas storlek som flöt omkring ...

Inget att lägga på kladdkakan alltså.
Men visst, jag satt där och doppade trumpet min kladdkaka i mjölkburken ...
Citera
2015-08-26, 14:48
Medlem
Går inte att jämföra, sprutgrädden har en lätt unken smak och duger bara i yttersta nödfall.
Citera
2015-08-26, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Nej.

På samma sätt som en Skoda automatic -69 (växellådan rostat ihop och fastnat på 2:ans växel) inte är ett lika bra alternativ som en ny BMW 535 är inte sprutgrädde ett alternativ till vanlig grädde.

Så enkelt är det, punkt slut.
Med ett undantag, du använder en gräddsifon och riktig grädde.
Vadå gräddsifon och riktigt grädde? :P
Citera
2015-08-26, 22:14
Medlem
zepofans avatar
ICA hade en osötad sprutgrädde som var rätt OK för några år sedan, men den har försvunnit ur sortimentet. Jag minns inte vad det var för drivgas i den, eller om det var samma som i den sprutgrädde som finns i dag, dvs. lustgas för det mesta. Som jag minns det så hade inte ICAs grädde någon konstig bismak så det borde varit skillnad på drivgaserna. Jag tror att man sötar grädden för att dölja syntetsmaken/drivgassmaken.
Citera
2015-08-26, 22:18
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93
Vadå gräddsifon och riktigt grädde? :P
En gräddsifon vet du vad det är?
Riktig grädde är grädde som inte smakar sött.
Idag importeras det ju en massa olika mejeriprodukter och vad som är standardsmak varierar ju lite från land till land och jag tycker inte om de söta varianterna av mjölk och grädde man kan springa på. Du ska inte ta den kommentaren för allvarligt, smaken varierar ju från person till person.
Citera
2015-08-26, 22:40
Bannlyst
Lika gott eller va?

En gräddsifon eller direkt från sprejflaskan.

Givetvis är det inte lika "bra" <- Bra betyder ju när respekterade kockar vispar grädden just till det där exakta tiondels sekunden innan den blev oätlig...

Jag jobbar själv på operakällaren som enligt vissa serverar bra mat.

Tro mig när jag säger att vi som jobbar med mat egentligen gillar enkelt käk. Det bästa jag vet när jag är riktigt hungrig är ett stort berg med stuvade makaroner och falukorv.

Vi har inte det på menyn... Men finns det något godare när man är riktigt hungrig?

Ja förutom med de muslimska ensamkommande barnen som ber till ahllah just när vi har bjudning. Jag har försök at få dom att raka av sig skäggen men dom säger att Mona Sahlin stöder Islam.

Som köksmästare så har jag egentligen inga åsikter. Givetvis är det godare med egenvispad grädde, men å andra sidan är det ju lätt att spreja på glassen om man blir lite sugen!

Med det sagt: Det finns nog inget finare avslutning för era utländska vänner än vanliljglass, en klick grädde och varm hjortronsylt. Det är på gränsen till Nobelglassen definitivt!

Folk har frågat mig hur det där N:et smakar. Tja, Den är gjord av socker och smakar som sådant. Jag tror det kallas för kristyr. Med det sagt vet jag att det kan vara en enorm grej att få med sig en del av N:em, men enligt uppgift så är Säkerhetspolisen på helspänn under middagen så det nästan rent omöjigt för en (tidigare ostraffad) datanörd att norpa...
Senast redigerad av Jarlsberg 2015-08-26 kl. 23:04.
Citera
2015-08-27, 08:42
Medlem
Gräddsifon är ett alternativ ja, om man absolut vill att det ska vara riktig vispgrädde. Då blir det lika fluffigt och fint som ur engångsflaskorna med sprutgrädde.
Tyvärr har sifonen samma problem som engångs-sprutgrädden, att det sjunker ihop efter ett tag. Så även där måste man isåfall äta det direkt.

Vill man ha grädde som håller sig fluffig, inte sjunker ihop, då är det bara vispning som fungerar tyvärr, iallafall till hemmabruk. En nackdel med det är att den vispade grädden då blir mer kompakt, det blir aldrig lika fluffigt som sprutad grädde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in