2015-08-24, 19:00
Medlem
Hej,

Får arbetsgivaren planera in övertid? Dom har sagt att jag ska åka och jobba på annan ort, alltså sova på hotell 1 vecka varje månad ett tag framöver, och varje gång man åker bort en vecka så jobbar man från 08:00-19:40 (ibland 20:00). Är detta okej? Mitt fackförbund sa att detta inte är ok då arbetsgivaren inte får planera in övertid i förväg.

Har dock läst lite och verkar vara blandade meningar, vad säger ni (som kan) ?
Citera
2015-08-24, 19:05
Medlem
Det finns beordrad övertid, inte planerad. Vilket kollektivavtal har du ( bransch )?
Citera
2015-08-24, 22:00
Medlem
Jobbar du inte in då? Så att du jobbar ihop 40 timmar på 4 dagar?
Citera
2015-08-25, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Battler
Jobbar du inte in då? Så att du jobbar ihop 40 timmar på 4 dagar?

Nix det gör jag inte utan det är övertid måndag-tisdag-onsdag-torsdag inte fredag dock då är det vanlig arbetstid.
Citera
2015-08-25, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adde9400
Nix det gör jag inte utan det är övertid måndag-tisdag-onsdag-torsdag inte fredag dock då är det vanlig arbetstid.

Hur mycket de än planerar får du endast jobbat över 48 timmar på fyra veckor, 50 timmar på en månad och 200 timmar på ett år.
Citera
2015-08-25, 14:15
Medlem
Frolmlansts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tottte
Hur mycket de än planerar får du endast jobbat över 48 timmar på fyra veckor, 50 timmar på en månad och 200 timmar på ett år.
Om jag räknar på att det blir 2 timmars övertid, 4 dagar i veckan under en vecka av månadens fyra blir det 8 timmars övertid per månad, vilket faller inom ramen för vad man får beordra i övertid. Så sannolikt skulle arbetsgivaren vinna eventuellt tvist i AD om detta.

Dock skall det ju utgå sedvanlig ersättning för övertid, eventuellt OB och traktamente.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in