Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-08-24, 17:02
Medlem
Cataphracts avatar
Webhallen gick via Faceobook precis ut med det här;

Citat:
Vi har på senare tid drabbats av en liga som stjäl produkter genom att rycka dem ur våra kunders och säljares händer medan köp pågår.
Detta har gjort att vi infört en säkerhetsrutin som innebär att vi inte lämnar ut eller visar några varor över disk förrän det att varan är betalad, och att vi är säkra på att den hamnar i rätt händer.

På deras Facebook-sida kan man se inlägget samt en exempelvideo på hur det går till. I videon syns en svart man be om att få titta på en produkt, varpå han sedan rycker varan ur händerna på försäljaren och springer.

Det här fenomenet sker främst i Stockholm enligt Webhallen själva. Butiken i videon skall vara den i Kista (mångkulturellt område med stor galleria). När det handlar om ligor så är det oftast; romska ligor, östeuropeiska stöldligor eller invandrarligor/-gäng. Med tanke på att det sker i butiker i mångkulturella områden samt att mannen i videon är svart så kan vi anta att det är invandrar-/förortsgäng i farten.

Någon som vet mer?
Citera
2015-08-24, 18:37
Medlem
Gamers går ofta inte till en butik om de redan är säkra på vad de vill ha, då beställer man över internet. En butik går man till om man vill klämma och känna innan man bestämmer sig. Tror webhallen kommer tappa kunder på detta.
Citera
2015-08-24, 19:06
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Det här borde gå att förebygga. Det finns ingen som kallköper på Webhallen.

Lösning:
Vill man något så får man uppge kundnummer/personnummer. Sen har man en terminal i butiken där man kan registrera som kund, som man har kameraövervakning på så man får en bra bild på tjuvarna, som kommer vara den enda som använder den. Regisreringen ska kräva personnummer dvs inga illegala invadrare kan registrera sig och om man använder felaktiga uppgifter blir brottet automatiskt grövre eftersom det är planerat och även innefattar urkundsförfalskning/bedrägeri. Rånare som reggar sig hemma spåras med IP-nummer, som rånare är för dumma för att förstå vad det är.

Sen tar man bort eventuella demo-spel i de butikerna där man har problem med horder av diverse löske som bara hänger och inte handlar.

Webhallen kan PMa mig för betalning av mitt konsultarvode.
Citera
2015-08-24, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jomensaatt
Gamers går ofta inte till en butik om de redan är säkra på vad de vill ha, då beställer man över internet. En butik går man till om man vill klämma och känna innan man bestämmer sig. Tror webhallen kommer tappa kunder på detta.

Jag betala gärna lite mer för att få vara från en butik som webhallen. En fysiskt butik känns tryggare. Man behöver inte oroa sig för postgången. Det är lättare att returnera och reklamera om man skulle behöva istället för att skicka tillbaka varan med posten.
Citera
2015-08-24, 19:12
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomensaatt
.

Håller inte med. Jag har själv använt mig av webhallen när jag velat ha en vara som jag vet vill ha, men jag vill ha den *NU* och inte om 1 vecka. Då har jag beställt varan över nätet, betalat den, och sedan hämtat den med leg i butiken.

Problematiken som uppstår är om det är reavaror, som det är ej bytesrätt på, då får de inte göra återköp, även om man visar sig att man köpt t.ex. en mus och man sedan direkt känner att den passar inte min hand. Men jag misstänker att webhallen kommer ändra sina kassasystem så att man kan göra en preliminär betalning, dvs köpet är inte slutfört, sedan får man titta på varan, och vill man inte ha den så avbryter dem köpet. En auktorisation på ett kortköp går ju att återkalla, så man blir inte av med några pengar i flera veckor som man brukar bli vid ett återköp.
Citera
2015-08-24, 19:18
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Håller inte med. Jag har själv använt mig av webhallen när jag velat ha en vara som jag vet vill ha, men jag vill ha den *NU* och inte om 1 vecka. Då har jag beställt varan över nätet, betalat den, och sedan hämtat den med leg i butiken.

Problematiken som uppstår är om det är reavaror, som det är ej bytesrätt på, då får de inte göra återköp, även om man visar sig att man köpt t.ex. en mus och man sedan direkt känner att den passar inte min hand. Men jag misstänker att webhallen kommer ändra sina kassasystem så att man kan göra en preliminär betalning, dvs köpet är inte slutfört, sedan får man titta på varan, och vill man inte ha den så avbryter dem köpet. En auktorisation på ett kortköp går ju att återkalla, så man blir inte av med några pengar i flera veckor som man brukar bli vid ett återköp.

Kontanter då? Det är ju det enda tjuvar har.

Förbjuder man det då kan man lika gärna ha en kortläsare i ytterdörren, man drar sitt kort och får ett kvitto, sen går man in och lämnar fram det. Köper man inget så dras reservationen (på 1kr eller liknande) tillbaka automatiskt efter en kvart eller så. Man det kan skrämma bort riktiga kunder.
Citera
2015-08-24, 19:22
Medlem
tigerrakets avatar
Fan vad alla sak göra det svårt. Dra kort, registrera sig och hela baletten.
Bara att göra som på banker och i guldaffärer. Två-dörrars system. Dörren utifrån låses upp inifrån, dörren inifrån låses upp ifrån kassan. På så vis minskar man möjligheterna att dra sakerna ur händerna och sedan springa rakt ut. Ska man släppa in en kund/kumpan när man har tjuven vid kassan, så är alltid en av dörrarna låsta. Har fungerat i många år i Guldbranschen, varför inte här?
Citera
2015-08-24, 19:30
Medlem
Flo-Ridahs avatar
Om en av världens största kamerabutiker (!!) B&H klarar att man inte får ta på grejerna förrän man köpt dem så klarar nog webhallen sig också.

De har söndertummade, fastbultade, kedjade exemplar man kan kolla på - när du sedan beställer läggs varan i en varukorg som åker runt i taket som du sedan får när du har betalt...
Citera
2015-08-24, 19:32
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Fan vad alla sak göra det svårt. Dra kort, registrera sig och hela baletten.
Bara att göra som på banker och i guldaffärer. Två-dörrars system. Dörren utifrån låses upp inifrån, dörren inifrån låses upp ifrån kassan. På så vis minskar man möjligheterna att dra sakerna ur händerna och sedan springa rakt ut. Ska man släppa in en kund/kumpan när man har tjuven vid kassan, så är alltid en av dörrarna låsta. Har fungerat i många år i Guldbranschen, varför inte här?

Fungerar inte när det är 30-pers med kölappar som går in och ut hela tiden. Dessutom måste man har rätt personal för det, annars åker dem på spö och tvingas öppna dörren ändå.
Väktare funkar förstås men det är dyrt.

Flo-Ridah: De har inga visningsutrymmen, så det funkar inte. Det är ju en del i deras koncept att inte ha det.
Senast redigerad av OlagligtDjur 2015-08-24 kl. 19:48.
Citera
2015-08-24, 19:34
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flo-Ridah
Om en av världens största kamerabutiker (!!) B&H klarar att man inte får ta på grejerna förrän man köpt dem så klarar nog webhallen sig också.

De har söndertummade, fastbultade, kedjade exemplar man kan kolla på - när du sedan beställer läggs varan i en varukorg som åker runt i taket som du sedan får när du har betalt...

Webhallen har inga visningslokaler och montrar annat än i undantagsfall.
Citera
2015-08-24, 19:39
Medlem
sebnies avatar
OlagligtDjur: Kontanter är ännu enklare. Man bara lämnar kontanterna i pant för att titta på varan. Varan slås altså inte in i kassasystemet förrens kunden väljer att behålla varan. Då behöver inte tittet registreras i kassasystemet som ett återköp.
Men annars är det ju ännu bättre om man tar kontantstopp i samma veva, för när rånarna inte längre får tag på varor så kommer det bli kontantrån istället.
Citera
2015-08-24, 19:52
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
OlagligtDjur: Kontanter är ännu enklare. Man bara lämnar kontanterna i pant för att titta på varan. Varan slås altså inte in i kassasystemet förrens kunden väljer att behålla varan. Då behöver inte tittet registreras i kassasystemet som ett återköp.
Men annars är det ju ännu bättre om man tar kontantstopp i samma veva, för när rånarna inte längre får tag på varor så kommer det bli kontantrån istället.

Jag tror det skulle skrämma bort kunder. Det känns kränkande att behöva betala för att bevisa att man inte är en brottsling. Dessutom skulle det kräva kvitto dvs ännu mer krångel, samt försäkring ifall kundens pengar stjäls osv.
Då kan man gå hela vägen och hålla en pistol i pannan på alla kunder så de inte gör något dumt. Nä det blir nog svårt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in