Citat:
Ursprungligen postat av
BaalZeBub
Å andra sidan är termodynamiken symmetrisk i tiden, så den säger även att universum varit en tunn soppa. Och eftersom universum ser ut att ha börjat med minsta möjliga entropi, så vet vi att det kan hända igen. Väntar man tillräckligt länge så 'föds' universum. Detta med att termodynamikens andra lag skulle innebära en oundviklig värmedöd är bara ett gammalt missförstånd.
( The Fabric of the Cosmos: Space, Time, and the Texture of Reality av Brian Greene har en utförlig diskussion om dessa saker)
Fast detta innebär ju fortfarande att tillståndet av 'värmedöd' är att vänta, även om termen egentligen snarare rör sig om en slags 'slummer' av maximal entropi. Eller?
Citat:
Ursprungligen postat av
BaalZeBub
Med andra ord: buddhismen har inte så mycket att säga om värmedöden.
Du missförstår nog både mig själv och TS, misstänker jag. Jag har inte givit uttryck för åsikten att buddhismen skulle ha något att säga om den empiriska vetenskapen, det jag skrev rör det mänskliga förhållningssättet till individens och alltets förgänglighet och föränderlighet; hur vi ska se på att inget är konstant eller riktigt greppbart, vare sig i livet eller döden. Trådstarten rör ju förhållandet människa och universum emellan: ett perspektiv som saknas i strikt vetenskapliga sammanhang.
Citat:
Ursprungligen postat av
derivat
Vad betyder det?
Att man tränat sig att se livet sådant det är, snarare än hur man föreställer sig att det är. En av de villfarelser, eller missförstånd, som då upphör är det om att man skulle vara en 'person' eller att man skulle ha 'ett jag'. I och med den insikten så försvinner också hela dilemmat om 'egots tragedi' av liv och död.