Flashback bygger pepparkakshus!
2015-08-24, 14:55
Medlem
Vill jobba för arbetsförmedlingen som vikarie men måste välja mellan förskola eller grundskola.
Vad är roligast?
Vilket ger flest arbetstillfällen?
Får man välja vilka klasser man kan jobba med om man väljer grundskola?
Citera
2015-08-24, 16:52
Medlem
Att få jobb som lärarvikarie är hyfsat enkelt. Jag skulle rekommendera dig att gå till ett annat bolag, har jobbat med "vikarie förmodligen" och deras pappers tjafs är katastrofalt. Sök annat företag t. Ex VRE Education. - de erbjuder även garanti lön. Samma pinsamma låga lön dock.

Men on topic: Jag skulle säga att en variation är bäst.

Förskola är enkelt och väldigt långtråkigt. Du kommer vara utomhus ca 70% av tiden se till att barnen beter sig som folk och hjälpa med lunch och förövrigt leka med dem. Gillar du fotboll eller annan sport är ett stort plus för dig själv, så du kan lira boll i 6 timmar streck i princip. Kommer alltid nån kille.

Grundskola kan va kul om du får en bra planering och en normal klass. Tiden går alltid snabbt av nån anledning, hjälpa folk som faktiskt behöver hjälp är kul. Men vanligtvis finns det alltid en rabiat adhd pojk som ska förstöra allt som går att förstöra. Bästa årskursen är nog 6orna, vid vintern. För de pluggar faktiskt.
Senast redigerad av OsiBasi 2015-08-24 kl. 16:54.
Citera
2015-08-24, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OsiBasi
Att få jobb som lärarvikarie är hyfsat enkelt. Jag skulle rekommendera dig att gå till ett annat bolag, har jobbat med "vikarie förmodligen" och deras pappers tjafs är katastrofalt. Sök annat företag t. Ex VRE Education. - de erbjuder även garanti lön. Samma pinsamma låga lön dock.

Men on topic: Jag skulle säga att en variation är bäst.

Förskola är enkelt och väldigt långtråkigt. Du kommer vara utomhus ca 70% av tiden se till att barnen beter sig som folk och hjälpa med lunch och förövrigt leka med dem. Gillar du fotboll eller annan sport är ett stort plus för dig själv, så du kan lira boll i 6 timmar streck i princip. Kommer alltid nån kille.

Grundskola kan va kul om du får en bra planering och en normal klass. Tiden går alltid snabbt av nån anledning, hjälpa folk som faktiskt behöver hjälp är kul. Men vanligtvis finns det alltid en rabiat adhd pojk som ska förstöra allt som går att förstöra. Bästa årskursen är nog 6orna, vid vintern. För de pluggar faktiskt.

Du verkar ha erfarenhet inom detta! Jag är 19 år och har länge velat jobba som personlig assistent eller vikarie inom förskola/grundskola under mina sabbatsår men har aldrig lyckats hitta vägen in. Går man via kommunen så vill de gärna se att man har någon sorts utbildning inom pedagogik. Har alla det?

Jag hade varit jättetacksam om du hade kunnat ge lite tips på hur jag kan gå till väga för att få ett sånt här jobb! (Fler namn på ställen som letar vikarier.) Bor i Malmö om det är värt att tillägga. Kör PM om du vill.

Tack
Citera
2015-08-24, 17:59
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelblad
Du verkar ha erfarenhet inom detta! Jag är 19 år och har länge velat jobba som personlig assistent eller vikarie inom förskola/grundskola under mina sabbatsår men har aldrig lyckats hitta vägen in. Går man via kommunen så vill de gärna se att man har någon sorts utbildning inom pedagogik. Har alla det?

Jag hade varit jättetacksam om du hade kunnat ge lite tips på hur jag kan gå till väga för att få ett sånt här jobb! (Fler namn på ställen som letar vikarier.) Bor i Malmö om det är värt att tillägga. Kör PM om du vill.

Tack

Alla som jobbar som personlig assistent har knappast relevant utbildning/arbetslivserfarenhet.
Baserat på vad som står på Malmö stads hemsida om Vikariebanken så behöver du knappast ha relevant utbildning eller erfarenhet. Det står ju:

”Till grundskolans vikariebank söker vi främst dig som är utbildad eller studerar till lärare, förskollärare, fritidspedagog eller barnskötare. Vi värdesätter erfarenhet från arbete med barn och unga och även annan akademisk utbildning.”

Det står inget liknande om förskolan, så det kanske är lättare att komma in som vikarie inom grundskolan. Men oavsett vilket så är det inte helt uteslutet att jobba som vikarie även inom grundskolan. Så jag skulle helt enkelt rekommendera att du ansöker och hoppas på det bästa.
Citera
2015-08-24, 18:02
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gogobaton
Vill jobba för arbetsförmedlingen som vikarie men måste välja mellan förskola eller grundskola.
Vad är roligast?
Vilket ger flest arbetstillfällen?
Får man välja vilka klasser man kan jobba med om man väljer grundskola?

Du kommer knappast att arbeta för Arbetsförmedlingen. Du kommer med största sannolikhet att jobba för en kommun.

Vad som ger flest arbetstillfällen är svårt att sia om. Sedan är det knappast så att du kan välja klasser och skolor helt fritt, baserar på vad du vill. Mycket beror ju på vilka ställen som behöver vikarier med kort varsel, och det inget som man direkt kan påverka.
Citera
2015-08-24, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelblad

Tack

Jag har aldrig i mitt liv träffat någon som vill jobba som P.A, det är något man söker bara för att man är desperat.

Jag jobbar faktiskt som både P.A och Lärarvikariat, och båda jobben hamnade jag på likadant. P.A har dock förövrigt bra lön och kan va bra om du hittar en "bra" brukare att jobba med. Jag har jobbat med P.A i deltid och får ca 144kr/t. Du kommer inte lära känna några "roliga nya arbetskamrater" för man träffar dem aldrig. Om man inte jobbar dubbel bemanning, men om det är dubbel bemanning är jobbet förmodligen inte värt pengarna (det är jävligt mycket jobb).

Du behöver ingen utbildning, många man träffar undrar man om de själva verket också behöver assistans.

Sök bara annonser från Platsbanken tills någon ringer dig, det är förövrigt ingen människa som faktiskt vill jobba med det. Så förr eller senare kommer du få något. Mycket timanställningar/deltid.

Jag bor i Stockholm, så jag vet inte exakt vilka Vikariebolag som finns där, men likt många bemanningsföretag är det bara att maila eller t.om. ringa. Man kan aldrig ha för mycket timanställda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in