Citat:
Ursprungligen postat av
Feadog
Vad som r mest vrt beror p exakt hur mycket du dricker. Om du vill ha gott kaffe ur en kapselmaskin s har du egentligen bara ett alternativ, nmligen Nespresso. Nespresso r de enda som kr 100% rent kaffe i sina kapslar, och de samarbetar ocks med vldigt bra odlare. De andra mrkena hller inte i nrheten samma niv. Kaffet till Nespresso kostar mellan typ 3,50 och 4,80 kronor per kapsel, s det blir fort vldigt dyrt om man dricker mer n typ en kopp om dagen. andra sidan r den initiala kostnaden lgre n fr en helautomatisk espressomaskin. Kapslarna hller sig bedmt frsha lngre n hela bnor. Jag har druckit ver halvret gamla kapslar som varit helt frsha. En annan frdel med kapslar r det minimala underhllet. Det rcker med avkalkning ngon gng om ret samt tmma behllaren fr anvnda kapslar kanske var tionde kopp. Ska du ha cappuccino s sg jag dessutom att Nespresso har slppt bryggare med en riktig mjlkskummare inbyggd (en sdan som drivs av nga allts).
Du fr gra en enkel kostnadskalkyl baserat p hur mycket du dricker om du ska veta exakt vad som lnar sig mest. Kvalitetsmssigt r det dtt lopp mellan Nespresso och alla helautomatiska maskiner jag testat (inkl. mnga riktiga high-endmaskiner.). Enda sttet att f nnu hgre kvalitet p det frdiga kaffet r med en halvautomatisk eller manuell espressomaskin, och d snackar vi en helt annan niv p bde pris (om man ska ha ntt bra), underhll och svrhetsgrad.
Aa jag har stllt in mig helt p Nespresso ifall det skulle bli en kapselmaskin.
Hm, sjlv har jag lst att helautomatiska maskiner slr kapselmaskiner nr det kommer till smak.
Men du kan ju ha rtt.
Jag brukar dricka typ en stor kopp bryggkaffe om dagen, en kopp r officiellt 8g kaffe, men eftersom det r s lite att det r ett stort skmt s brukar min kopp istllet vara 3 gnger s stor, allts 24g.
Just nu dricker jag inget dock eftersom jag vill inte slnga en massa kaffe lngre.
Men om jag brjar dricka cappuccino s lr det bli mindre n 24g kaffe om dagen, kanske hlften s mycket, eftersom det r ju ganska mycket mjlk i det.