2015-08-23, 23:48
Medlem
Eftersom mina inlägg med frågor om Sk60 togs bort, så får jag väl fråga här istället:

1: Är det möjligt att civilregga ett Sk60 och köpa det som privatperson?
2: Vad skulle ett Sk60 kunna kosta, med tanke på att det finns/fanns nån amerikan som säljer/sålde ett J35 Draken för 3.5 miljoner SEK.
3: Är det endast i kommersiellt bruk som det är krav på två piloter i ett plan med 2st jetmotorer?
4: Vilken utrustning har Sk60? Typ katapultstol, radar osv?
5: Kan det bära med sig fälltankar?
6: Räcker det med PPL-A, VFR, IFR, Multiengine samt typerating för att få flyga ett sådant plan som privatperson?
7: Finns det något annat plan från annan tillverkare, som liknar Sk60 till utseende och prestanda (2-motorigt, katapultstol, 2 piloter bredvid varandra)?
8: Hur kan det vara så tyst? Såg en flyguppvisning på Revingeheds Försvarets dag i lördags. Kärran flög lågt och var tystare än ett vanligt cessna-plan eller dylik prop-kärra, som ofta flyger över där jag bor.

Är väldigt nyfiken på detta plan.
Citera
2015-08-24, 19:42
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
1: Är det möjligt att civilregga ett Sk60 och köpa det som privatperson?
Ja det går säkert, allt handlar om tid och pengar. Det finns ju en -kanske snart två civilreggade Viggen så varför skulle man inte kunna civilregga en Sk60?
Citat:
4: Vilken utrustning har Sk60? Typ katapultstol, radar osv?
Läs på wikipedia! Vissa modeller har katapultstolar, andra inte.
Citat:
7: Finns det något annat plan från annan tillverkare, som liknar Sk60 till utseende och prestanda (2-motorigt, katapultstol, 2 piloter bredvid varandra)?
Tänkte på dessa två:
EA-6B Prowler
A-6 Intruder

Sedan så finns det många skolflygplan där man sitter bredvid varandra men kommer inte på vad dom heter.
Citat:
8: Hur kan det vara så tyst? Såg en flyguppvisning på Revingeheds Försvarets dag i lördags. Kärran flög lågt och var tystare än ett vanligt cessna-plan eller dylik prop-kärra, som ofta flyger över där jag bor.
Ha ha ha, bra fråga! Satt nämligen själv inomhus och åt när planet flög över P7, hörde den inte alls -trots att jag satt intill vidöppna fönster och tittade ut. Blev lite besviken då jag väntade mig en Gripen så som informationsbladen visade... betydligt tystare än Gripen. Saknar efterbrännkammare och är inte lika starkt som Gripen och andra "riktiga" stridsflygplan = orsaken till den låga ljudnivån?
Citera
2015-08-26, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Ja det går säkert, allt handlar om tid och pengar. Det finns ju en -kanske snart två civilreggade Viggen så varför skulle man inte kunna civilregga en Sk60?

Läs på wikipedia! Vissa modeller har katapultstolar, andra inte.

Tänkte på dessa två:
EA-6B Prowler
A-6 Intruder

Sedan så finns det många skolflygplan där man sitter bredvid varandra men kommer inte på vad dom heter.

Ha ha ha, bra fråga! Satt nämligen själv inomhus och åt när planet flög över P7, hörde den inte alls -trots att jag satt intill vidöppna fönster och tittade ut. Blev lite besviken då jag väntade mig en Gripen så som informationsbladen visade... betydligt tystare än Gripen. Saknar efterbrännkammare och är inte lika starkt som Gripen och andra "riktiga" stridsflygplan = orsaken till den låga ljudnivån?

Aha. Ja det är ett fint plan.

Hade varit fint att ha ett privat att flyga rundor med och konstflyga lite.
Citera
2015-08-26, 16:51
Medlem
Min brors kusins avatar
Det har ju funnits civilregistrerade SAAB 105

http://lae.blogg.se/2010/january/saab-105-se-xbz-1.html
Citera
2015-08-26, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Min brors kusin
Det har ju funnits civilregistrerade SAAB 105