• 5
  • 6
2015-08-25, 11:02
Medlem
FelixSotizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
1) Man tycker om det man gör.
2) Man vill ha någon form utav stabilitet.
3) Man räknar med att kunna dubbla den lönen ändå inom 6-8 år.
4) De flesta storbolagen är inte villiga att fylla sina toppositioner med konsulter, som interimslösning så kan det fungera ett tag men inte i det långa loppet.

1) Bara för att man frångår en anställning innebär inte det att man kan fortsätta göra det man gör, det enda som skiljer är vilket företag som betalar ut ens lön varje månad.

2) Ja den köper jag, det är lättare att säga upp ett konsultavtal än en anställning.

3) Räknar man till att gå från 1 miljon till 2 miljoner i lön inom en horisont på 6-8 år så bör man definitivt värdera sin kompetens högre och starta eget. Vi pratar närmare 500 000kr mer i plånboken netto mot att vara anställd årligen.

4: Där vet jag att du har fel, enligt egen erfarenhet så har man gärna konsulter på de riktigt tunga posterna då dessa löner kostar bolagen otroligt mycket mer att betala ut. Både för AGA samt den pensionsavsättning(läs fallskärm) som bolagen besparar sig. Dessa poster är även lättare att byta ut och man slipper betala ut ofantliga summor ifall man behöver sparka någon. Dessa poster behöver inte heller vara interimslöningar bara för att en konsult har jobbet. Interimslöningar används främst i övergångsperioder.
Citera
2015-08-25, 11:48
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FelixSotiz
4: Där vet jag att du har fel, enligt egen erfarenhet så har man gärna konsulter på de riktigt tunga posterna då dessa löner kostar bolagen otroligt mycket mer att betala ut. Både för AGA samt den pensionsavsättning(läs fallskärm) som bolagen besparar sig. Dessa poster är även lättare att byta ut och man slipper betala ut ofantliga summor ifall man behöver sparka någon. Dessa poster behöver inte heller vara interimslöningar bara för att en konsult har jobbet. Interimslöningar används främst i övergångsperioder.

Nu har jag förvisso bara varit ute i arbetslivet ca 12 år men jag har än så länge inte sprungit på någon CxO på ett större företag som varit konsult (förutom på interimbasis, en övergångsperiod som du också beskrev). Det är möjligt att jag har fel men jag har ca 7 år bakom mig som mgmtkonsult (inte längre) och har arbetat med en mängd CxO hos olika företag och inom flera sektorer.

Ägarna vill gärna se stabilitet och brukar därför försöka byta ut de interima lösningarna till fasta så fort dom hittar rätt kandidat.

Jag förutsätter att det är dessa positioner du tänker på när du säger "tunga", för det är det jag själv gör.
Citera
2015-08-25, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ErikJ
Jag vet att det för vissa inte är någon överdriven lön men av ren nyfikenhet så undrar jag om det händer något den dagen man tjänar över en miljon per år?

Nej, det händer inte mycket... Inga astronomiska summor vi pratar om. Ca 50 000:- kvar efter skatt per månad.
Citera
2015-08-26, 02:39
Medlem
Citat:
Jag vet att det för vissa inte är någon överdriven lön men av ren nyfikenhet så undrar jag om det händer något den dagen man tjänar över en miljon per år?

Vet också att man inte blir ekonomiskt oberoende men ändå en härlig gräns som passeras :-)
Blir man kanske uppmärksammad/kontaktad av sin bank? Att bankerna har något internt system att när någon tjänar över en miljon som knegare så får det någon indikation på detta?
Att man kanske får ett betydligt bättre lån/förhandlingsläge etc etc. Eller nån form av "VIP" som när man flyger och i massa andra sammanhang.

Tyvärr skiter väl folk i en då också :-) Men ibland önskar jag att det skulle uppmärksammas på något sätt. Nånstans går ju iaf en gräns där man som knegare plötsligt blir värd något för banken. Kanske snarare är vid 5 miljoner i årslön.

Någon här som kanske jobbat på bank och kan berätta lite hur det funkar :-)

Mvh

Du blir kallad dum i huvudet eftersom du inte har ett AB och tar ut vinsten i aktieutdelning. Det händer.
Citera
2015-08-26, 08:30
Medlem
Du får en tidning vid inkomst över 1,500,000 SEK. Vid 1,000,000 SEK händer inget speciellt - tror jag.
Citera
2015-08-26, 12:25
Medlem
ErikJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Du blir kallad dum i huvudet eftersom du inte har ett AB och tar ut vinsten i aktieutdelning. Det händer.

Kan tyvärr inte ha jobbet kvar via ett AB annars hade jag givetvis haft ett.
Orkar inte utveckla det mer än så.

Testa att skriva på ett litet trevligare sätt, skulle både du och de som läser må bättre av.
Citera
2015-08-26, 12:59
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Kan tyvärr inte ha jobbet kvar via ett AB annars hade jag givetvis haft ett.
Orkar inte utveckla det mer än så.

Testa att skriva på ett litet trevligare sätt, skulle både du och de som läser må bättre av.

Kommentarer som den från "Macatho" kommer oftast ifrån antingen:

1) Människor som är väldigt långt ifrån den verkligheten själva och inte förstår ett dyft av hur det egentligen fungerar.
2) Duktiga programmerare, webbare, ADs och liknande som har kompetensen att bedriva egenverksamhet, som tycker att det borde vara, men inte förstår att det inte är applicerbart på alla yrken.
3) Kompetenta och drivna människor som inte har något emot att flänga runt mellan olika företag och kanske geografiska områden för att kunna ligga på en hög billing.

Tyvärr så tror jag att "Macatho" tillhör grupp 1.
Citera
2015-10-19, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Kommentarer som den från "Macatho" kommer oftast ifrån antingen:

1) Människor som är väldigt långt ifrån den verkligheten själva och inte förstår ett dyft av hur det egentligen fungerar.
2) Duktiga programmerare, webbare, ADs och liknande som har kompetensen att bedriva egenverksamhet, som tycker att det borde vara, men inte förstår att det inte är applicerbart på alla yrken.
3) Kompetenta och drivna människor som inte har något emot att flänga runt mellan olika företag och kanske geografiska områden för att kunna ligga på en hög billing.

Tyvärr så tror jag att "Macatho" tillhör grupp 1.

Alltid skönt att du avslutade med ett personangrepp i slutet där, annars hade jag ju inte kunnat ta dig seriöst - alla som argumenterar på internet måste avsluta med personangrepp.

Jag är för övrigt programmerare och egenföretagare, däremot så är jag inte i närheten av 1 miljon i årslön. Långt ifrån. Och hade jag varit där, som programmerare, hade jag inte bott kvar i Sverige.

Till TS:
Du kan prata med ditt bolag om att ta en del av din lön på ditt AB. Mindre bolag går med på sådana saker ifall de slipper o betala arbetsgivaravgiften (de går med vinst alltså). Men precis som Pershagen säger så finns det många bolag som inte skulle palla med den här typen av micro-management, varvid det är bara att acceptera att 80% av din lön går till staten (arbetsgivaravgift inkluderat), och sen 25% till när du köper nått.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in