2015-08-23, 22:22
Medlem
Tjena jag har ett USB-minne med 88GB musik, men endast 8GB syns när man går in på USB-minnet fast det står att 88GB används.. Vad kan problemet vara?

Jag funderar på att formatera om minnet men jag är rädd att det ska bli en vanlig hårddisk eftersom det är en "flyttbar disk".. och jag har provat massa olika externa hårddiskar men ingen verkar fungera i min bil förutom ett vanligt usb-minne.. (självklart har jag formaterat dom till FAT32)

På baksidan av förpackningen till minnet står det
"Micro Vault contains a syetem management area. The capacity that can actually be Used (user area) on a 128MB-8GB, Micro vauit is approximately 124MB-7984MB(for Windows)."
Vad menas med det??

Någon som kan hjälpa mig?? Vore väldigt snällt då jag vill ha musik i bilen!
Senast redigerad av TooonyF 2015-08-23 kl. 22:25.
Citera
2015-08-23, 22:35
Medlem
svallerbyttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TooonyF
På baksidan av förpackningen till minnet står det
"Micro Vault contains a syetem management area. The capacity that can actually be Used (user area) on a 128MB-8GB, Micro vauit is approximately 124MB-7984MB(for Windows)."
Vad menas med det??

Betyder precis som det står. Eftersom hårddisktillverkarna räknar att 1KB = 1000B och mjukvarutillverkarna 1KB = 1024B så förklarar de det för dig.

Ditt USB-minne är alltså bara på 8GB.
Citera
2015-08-23, 22:37
Medlem
Ptolemaioss avatar
Minnet kan vara fejk. Dvs. Datorn luras att det är t.ex. 128 Gb fastän det bara är 8 Gb. Kolla med ett testprogram.

https://www.raymond.cc/blog/test-and...-with-h2testw/

Varför inte stereon i bilen klarar externa hårddiskar är för att de oftast inte orkar driva dem. Så oroa dig inte om du behöver formatera minnet.
Citera
2015-08-23, 23:12
Medlem
x12s avatar
Hur rymlig är stickan egentligen? Kan vara som ovanstående att det är fejk.

Annars..
Inte möjligen så att datorn råkar vara en mac av nåt slag? De fyller ofta usb-stickorna med skräp. Skuggfiler, finder.dat, otömd "papperskorg" osv som ligger kvar och tar enormt mycket plats. De här filerna tas enkelt bort inifrån windows, men i mac är de dolda.

Dolda filer kan förekomma i windows också, men något av det första man gör efter installationen brukar vara att rätta till det, så den inte gömmer filer, systemfiler, mappar, filändelser osv. Har du inte gjort den inställningen, gör den nu så kanske filerna tittar fram ur sitt gömställe.

Det där med 124MB-7984MB, inget att bry sig om. Det innebär att 4-16 MB används för nån typ av systemhantering på stickan.

Om det är bilstereon som anger 8 gig kan det vara för att vissa bilstereo inte kan läsa mer än så.
Senast redigerad av x12 2015-08-23 kl. 23:15.
Citera
2015-08-24, 00:42
Medlem
Sereenas avatar
Många äldre system kan inte hantera större stickor/SD-kort utan har en maxstorlek hur stort dom kan "se".
Citera
2015-08-24, 05:20
Medlem
Köpt i butik eller ebay?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här