Jag hade tänkt köpa en systemkamera. Jag hade tidigare en analog systemkamera som fortfarande funkar men det verkar korkat att hålla på och krångla med en sådan nu när det finns enklare alternativ. Jag har i drygt 10 år använt en digital kompaktkamera som funkat bra för mig fram tills nu då skjutreglaget mellan bildvisning, film och stillbilder inte längre funkar som det ska. Så därför tänkte jag skaffa en ny kamera och med en systemkamera får jag en kamera med bättre kapacitet när jag eventuellt behöver det.
Det jag främst är ute efter är en kamera som inte krånglar. Förr i tiden kunde man alltid lita på att man fick en kamera som inte krånglade om man köpte en Nikon. De var lite dyrare än de billigaste kamerorna men man slapp krångel.
Det jag är ute efter är en systemkamera i de lägre prisklasserna. Men jag vill undvika märken/modeller som kan ha kvalitetsproblem. Vad ska jag då välja eller undvika? Har någon något tips? Motivering? Finns något test på nätet man kan luta sig mot?
Om jag ska ha någon "lyx" får det väl bli manuellt inställbart "ISO-värde" med autofokus på. Det ska visst inte alla systemkameror ha.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!