2015-08-23, 16:58
Medlem
Jag hade tänkt köpa en systemkamera. Jag hade tidigare en analog systemkamera som fortfarande funkar men det verkar korkat att hålla på och krångla med en sådan nu när det finns enklare alternativ. Jag har i drygt 10 år använt en digital kompaktkamera som funkat bra för mig fram tills nu då skjutreglaget mellan bildvisning, film och stillbilder inte längre funkar som det ska. Så därför tänkte jag skaffa en ny kamera och med en systemkamera får jag en kamera med bättre kapacitet när jag eventuellt behöver det.

Det jag främst är ute efter är en kamera som inte krånglar. Förr i tiden kunde man alltid lita på att man fick en kamera som inte krånglade om man köpte en Nikon. De var lite dyrare än de billigaste kamerorna men man slapp krångel.

Det jag är ute efter är en systemkamera i de lägre prisklasserna. Men jag vill undvika märken/modeller som kan ha kvalitetsproblem. Vad ska jag då välja eller undvika? Har någon något tips? Motivering? Finns något test på nätet man kan luta sig mot?

Om jag ska ha någon "lyx" får det väl bli manuellt inställbart "ISO-värde" med autofokus på. Det ska visst inte alla systemkameror ha.
Citera
2015-08-23, 22:15
Moderator
Falukropps avatar
TV-, bild- och mediautrustning --> Produkter och köpråd (Foto)
/Moderator
Citera
2015-09-06, 12:17
Medlem
Dexters avatar
Kolla på en Nikon D3300, den får bra betyg i tester och ligger på ca 4800 kr inkl objektiv
Citera
2015-09-06, 12:50
Medlem
mmas avatar
Har du objektiv kvar från din analoga kamera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in