2003-07-06, 19:35
Medlem
Cybercoms avatar
Re: Straffskala för olaga intrång?

Citat:
Ursprungligen postat av Cave
Jag har kollat i straffbalken och där står det att straffet för olaga intrång är böter. Nu undrar jag om hur det blir om man åker fast upprepade gånger för olaga intrång? Samt vad man måste ha gjort för att åka fast för inbrott?

Jag antar att du har kollan i Brottsbalkens 4 kap. §6.
Det beror helt och hållet på hur pass grovt brottet är.

Vad du måste ha gjort för att åka fast för inbrott, antingen på bar gärning eller om du har lämnat fingeravtryck på platsen eller genom ex. vittnen.
Citera
2003-07-06, 20:28
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Vet bara vad straffet blir för den som bryter sig in hos mig......
Citera
2003-07-06, 20:34
Medlem
gr0gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensken Von Svensken
Vet bara vad straffet blir för den som bryter sig in hos mig......

*fniss*
Citera
2003-07-06, 21:46
Medlem
Azraels avatar
..

Exakt. Eller hos mig... Varför kan ingen försöka göra inbrott hos mig? Varför får aldrig jag vara med på det roliga?
Har inte fått uppleva en sån grej sedan en ficktjuv försökte ta min plånbok för åtta år sedan. Undrar hur mkt den ortoped-operationen kostade Landstinget...? Ha, ha. Kul var det iaf. Hans min var helt obetalbar. Instant justice...

Olaga intrång? Kan du vara mer precis? Du har gått in på en industritomt utan lov?
Citera
2003-07-07, 21:15
Medlem
Caves avatar
Tänkte om t.e.x. en väktare tar fast en i en övergiven instängslad industribyggnad och jag har inte förstört något och jag har inga dyrkar på mig.
Citera
2003-07-10, 07:55
Medlem
Undrar också lite ang. olaga intrång. I vilka fall "gäller" lagen? Har t. ex hört att man ej kan bli dömd för olaga intrång om staketen varit håliga eller välta osv? Nu förutsatt att man ej tagit sig in i ytterligare byggnad el. liknande efter att man passerat inhägnaden?
Citera
2003-07-10, 09:17
Medlem
hellshits avatar
Om det är "olaga intrång" i en tjej så räknas det som våldtäkt och då är straffet mycket hårdare!
Citera
2003-07-10, 12:04
Medlem
Azraels avatar
..

Eftersom du inte kan få fängelse för olaga intrång (om det inte är grovt vill säga) så kan du heller inte bli gripen enl 24:7 som di små väktarna jobbar efter. Vad som är lite tricky är att gränsen när brottet betraktas som grovt är ganska dimmig. Om du tex klipper upp ett staket eller bryter upp en dörr så blir det ju så klart grovt och då hamnar saken i en annan dager. Klättra över ett staket är gränsfall.
Om det är en byggnad som det bor folk i så blir det automatiskt hemfridsbrott. Även i trapphuset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in