2015-08-23, 14:47
Medlem
Hej flashback!

Skärmen till min stationära dator är svart och det kommer upp "no signal" på skärmen när man startar den.

Efter att ha googlat runt ett tag så blir jag inte visare på vad problemet är. Datorn har uppfört sig konstigt ett tag innan detta hände genom att skärmen blev svart nån sekund för att sedan komma igång igen och säga att grafikkortets drivrutiner har återställts.

Men nu när jag skulle spela ett spel så blev skärmen svart och datorn startades om men skärmen förblev svart.

När den startades upp igen så hörde jag alla ljud som t.ex. när windows startas osv.

Kan tilläggas att datorn kan bli ganska varm när jag spelar, processorn kan gå upp mot 90 grader. Borde egentligen skaffa en bättre cpufläkt än original men har inte orkat.

Så kan det vara grafikkortet som är problemet? Läste nånstans att även nätagget kunde vara boven.

Tacksam för förslag, mvh dudemeister
Citera
2015-08-23, 15:28
Medlem
PenisJuices avatar
Låter troligt att det är grafikkortet. Felsök! Sätt i ett annat grafikkort. Fick du tillbaks bilden så är det där problemet ligger.
Citera
2015-08-23, 16:07
Medlem
x12s avatar
Lista fabrikat och modell på vad som finns i datorn.
Moderkort, processor, minnen, grafikkort

Då den blir så varm, hur är chassiet ventilerat?
Det är bättre att ventilera hela chassiet och få ut värmen än att enbart ventilera processorn och därmed bara vifta runt hetluften inuti lådan. Det är väldigt sällan processorn går upp i 90 grader om allt är korrekt byggt. Kan vara felaktigt monterat eller för all del även fel på temperatursensorn eller programmet som visar fel.
Citera
2015-08-23, 18:11
Medlem
Jag har byggt datorn själv och ja jag kan erkänna att själva ventileringen inte är särskilt bra så det får jag ta tag i.

Grafikkortet är ett 560 ti och processorn i5 2500K. Resten vet jag inte exakt det får jag kolla upp när jag kommer hem ikväll.

Jag testade att koppla in skärmen direkt mot moderkortet men fick ingen signal då heller. Men behöver man koppla ur grafikkortet först då, eller hur funkar det?
Citera
2015-08-23, 18:40
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dudemeister1
Jag testade att koppla in skärmen direkt mot moderkortet men fick ingen signal då heller. Men behöver man koppla ur grafikkortet först då, eller hur funkar det?

Varför inte testa det också, så vet du? Gå metodiskt tillväga.

Först och främst skulle jag kolla så att sladden är ordentligt ansluten till monitorn. Nu har du fipplat med sladden där den är ansluten till datorn, men skärmens anslutning verkar du inte ha kollat? Kan ju vara ett idiotfel...

Plocka sedan bort grafikkortet när du kör med den integrerade grafikkretsen och se om det hjälper. Därefter kan du prova koppla in en annan monitor, det kan ju vara den som gett upp. Prova med både den integrerade grafikkretsen och ditt grafikkort där också.

Fortfarande inget resultat?

Jag är inte nån kung på datorer, alls, men så skulle jag gå tillväga för att utesluta olika alternativ. Att du hör windows starta betyder ju att din dator inte är helt död, och risken att det skulle vara något annat än något som är direkt grafikrelaterat ser jag som låg. (Rätta mig gärna om jag har fel).

Efter ovanstående skulle jag prova ta ut CMOS-batteriet för att resetta eventuella inställningar som hoppat fel.

Funkar det fortfarande inte så är det antagligen nåt på din mobo som gett upp. Synd i så fall. Fixa bättre kylning till nästa gång.
Citera
2015-08-23, 22:42
Medlem
Fått igång skärmen nu efter att ha plockat bort grafikkortet och använt moderkortet istället.
Betyder det att grafikkortet är kört eller är det nån drivrutin man kan återställa på nåt sätt innan man beslutar sig för att köpa nytt?
Citera
2015-08-23, 23:13
Medlem
Satte i grafikkortet igen och nu funkar skiten bra igen. Så antagligen har nån kontakt eller nåt lossat över tid men som gick till sig efter att det sattes i igen. Tack för alla svar iaf!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in