2015-08-24, 00:36
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Så länge det finns flera bensinmackar och mataffärer ser jag inget större problem, men jag har heller inget problem med att man ålägger näringsidkare kontraheringsplikt i mindre städer. Inom bostadsmarknaden ser jag definitivt problem, eftersom man trots allt "måste" ha någonstans att bo, och det råder stor bostadsbrist på sina håll. Jag tittar alltså inte enbart på monopol i stil med Systembolaget, utan även de fall när det inte finns marknad för fler aktörer.
Så du menar att det är ok att vissa företagare kan stänga ute eller diskriminera folk så länge det inte drabbar just dig?
Borde inte alla privatägda bensinstationer, mataffärer, tandläkare, vårdcentraler etc kunna neka dig om dom vill?
Varför skall jag kunna bli tvingad att ta emot dig som hyresgäst när du kan neka mig att gå på din krog?
Om du har en Ica och en Willys matbutik på orten vilken av dessa skall tvingas att ha dig som kund och vem skall besluta om vilken butik som skall dras med dig som kund?(att vissa företag inte tillåts att diskriminera skulle i så fall vara diskriminering mot dessa företag då dom som alla andra företag inte får lov att diskriminera )
Skall vi utse vissa krogar i varje stad som inte kan neka Ekroth att komma in när vi ändå håller på?

Lex Ekroth blev ganska omdebatterat när han nekades första gången...press och vänstern jublade när det framkom att det var ok att diskriminera på detta sättet.
Förutom en vänsterkärring som tänkte längre än näsan räckte, hon skrev en debattartikel om att det kanske inte var så lyckat ändå...nästa gång kunde det var vänsterfolk som blev nekade.
Vänsteranhängare kanske skall ha i minnet att dom flesta egenföretagare, hyresvärdar, läkare och tandläkare är inte vänster...
Inser du inte hur sjukt och fel detta är eller är det bara för att det råkar vara en politiker från SD som råkat ut för det som det är ok?
Det finns ju politiker med mörkare hudfärg eller annan religion, det är bara att säga "tyvärr folk från MP är inte välkomna här"...även om den "riktiga" anledningen skulle vara hudfärg.
Senast redigerad av pungspark63 2015-08-24 kl. 00:39.
Citera
2015-08-24, 00:36
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Jag undrar om K.E skulle klara av att gå på en Fine dining resturang? Nja, testa Dovas istället!

Faktum är att Fine Dining restauranger är sjukt strama. Vem som helst kan naturligtvis klara av att äta på en sådan. Dovas är dock trevligare (trots sunkigheten), och det beror kanske på att de som egentligen borde besöka Dovas (Twittervänstern) hellre hänger med borgarpacket på Fine Dining restaurangerna.. Jag tror att Ekeroth ogillas för att han är burdust rättfram och säger som han tycker utan politiskt garnityr. Han kan ha rätt. Han kan ha fel. Det får vi se.

Jag tror att han har rätt. https://youtu.be/TfOgQWh-RLs
Senast redigerad av Flashsmash 2015-08-24 kl. 00:54.
Citera
2015-08-24, 00:37
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Jag har heller aldrig tyckt om Ekeroth. Han är liten stöddig jävel. Men det är ju inte riktigt det saken handlar om.
Sa jag det eller?
Citera
2015-08-24, 00:40
Medlem
Bushsweedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
nej, givetvis inte. inte i verkliga livet. men det var mest en kommentar kring hur ni i svansen tenderar att när det är en invandrare involverad utgå från att denne gjort något felaktigt eller avkräva fullständiga bevis för att sedan rationalisera dessa. när det är sd det gäller är det motsatsen. det är självklart att lögnhalsen ekeroth med bekräftat dåligt ölsinne är oskyldig. han har gjort bort sig på fyllan allt för många gånger. . .

Om du läser ditt eget inlägg igen ser du kanske att du ägnar dig åt precis den typ av generalisering du själv beskyller andra för.. Så förutsägbart och typiskt vänster..
Citera
2015-08-24, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Så jag kan neka någon som jag upplever luktar illa? Det går ju inte att bevisa, eftersom det är min upplevelse.

Dåligt exempel regleras delvis av ALK 3 kap. 8 § samt 8 kap. 20 § som bl.a. medger att märkbart alkoholpåverkade kan nekas tillträde.

Citat:
Mål nr 833-13

"Ett av syftena med alkohollagen är att begränsa alkoholens skadeverkningar vilka bland annat gör sig gällande vid överkonsumtion. Personal ska på ett serveringsställe se till att måttfullhet iakttas samt att störningar på grand av onykterhet undviks eller i vart fall motverkas och begränsas. Onyktra personer får inte ges tillträde till serveringsstället eller vistas där. Gästerna får inte serveras alkohol i sådan omfattning att det blir onyktra."

Annars har du ett intressant rättsfall NJA 1996 s. 768. Beträffande en entrévärds agerande.

Citat:
NJA 1996 s. 768

"Han arbetar fortfarande som entrévärd vid restaurangen. Det händer nästan varje kväll att han nekar gäster att komma in på restaurangen. Anledningen kan vara att det är fullt eller att gästerna har "fel attityd". Från sin chef har han direktiv att gäster som är onyktra, har ovårdad klädsel eller har fel attityd inte skall släppas in på restaurangen samt att diskriminering inte får förekomma"..

HD hade inga synpunkter på det som ovan anförts.
Citera
2015-08-24, 00:56
Kan man klaga till TGI huvudkontor måntro?
Citera
2015-08-24, 00:59
Medlem
Menimienais avatar
Citat:
Ser inget större problem med det, så länge inte det handlar om exempelvis lokaltrafik eller den enda matbutiken i bygden.

din lille fåne, de hänger ut folk på sträckbänken för att de vägrar att göra en tårta till gaypar och vinner dusten med DO.
hur ser det ut när man inte ens får vara i ett speciellt parti och blir vägrad att beställa mat?
Citera
2015-08-24, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Ja du, snart får ni Sverigedemokrater bojkotta alla butiker och restauranger, vad ska ni göra då? LOL!

Suck, du verkar ju vara komplett idiot. Eller så har du inte åldern inne. Eller kunskapen.

jag rabblar ju exempel för dig här ovan. ALLA har gått åt h-e. Om du är så extremt korkad så du tror att "ALLA VI SD" kan dra åt h-e när det i själva verket är företagen som till varje pris måste skaffa sig kunder så är du helt tappad och vi har ingen mer diskussion.
Citera
2015-08-24, 01:26
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Så du menar att det är ok att vissa företagare kan stänga ute eller diskriminera folk så länge det inte drabbar just dig?
Det var definitivt inte det jag sade. Samma resonemang skulle jag tillämpa även för herr Ekeroth.

Citat:
Borde inte alla privatägda bensinstationer, mataffärer, tandläkare, vårdcentraler etc kunna neka dig om dom vill?
I regel jo, men jag är - precis som jag sade - öppen för kontraheringsplikt i vissa fall.

Citat:
Varför skall jag kunna bli tvingad att ta emot dig som hyresgäst när du kan neka mig att gå på din krog?
För att det är mycket viktigare att folk har någonstans att bo än att de kan gå på krogen.

Citat:
Om du har en Ica och en Willys matbutik på orten vilken av dessa skall tvingas att ha dig som kund och vem skall besluta om vilken butik som skall dras med dig som kund?(att vissa företag inte tillåts att diskriminera skulle i så fall vara diskriminering mot dessa företag då dom som alla andra företag inte får lov att diskriminera )
Skall vi utse vissa krogar i varje stad som inte kan neka Ekroth att komma in när vi ändå håller på?
Den situationen har jag inte något riktigt bra svar på.

Citat:
Lex Ekroth blev ganska omdebatterat när han nekades första gången...press och vänstern jublade när det framkom att det var ok att diskriminera på detta sättet.
Förutom en vänsterkärring som tänkte längre än näsan räckte, hon skrev en debattartikel om att det kanske inte var så lyckat ändå...nästa gång kunde det var vänsterfolk som blev nekade.
Vänsteranhängare kanske skall ha i minnet att dom flesta egenföretagare, hyresvärdar, läkare och tandläkare är inte vänster...
Inser du inte hur sjukt och fel detta är eller är det bara för att det råkar vara en politiker från SD som råkat ut för det som det är ok?
Som jag redan har påpekat tycker jag att det är helt ok att diskriminera på grund av politisk tillhörighet. Att det handlar om SD bryr jag mig inte om. För övrigt är jag även för diskriminering på grund av religion.
Citat:
Det finns ju politiker med mörkare hudfärg eller annan religion, det är bara att säga "tyvärr folk från MP är inte välkomna här"...även om den "riktiga" anledningen skulle vara hudfärg.
Jepp, men vad är skillnaden från idag? Om man vill neka en mörkhyad är det bara att säga att klädseln inte duger, att personen är dryg att ha att göra med eller något annat giltigt skäl. Alternativt säger man inget alls.
Citera
2015-08-24, 01:28
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menimienai
din lille fåne, de hänger ut folk på sträckbänken för att de vägrar att göra en tårta till gaypar och vinner dusten med DO.
hur ser det ut när man inte ens får vara i ett speciellt parti och blir vägrad att beställa mat?
Diskriminering på grund av politisk tillhörighet tycker jag är ok. Jag tycker lagen bör ändras för att även inkludera religion. Däremot tycker jag att övriga diskrimineringsgrunder är bra att de finns.
Citera
2015-08-24, 01:34
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Diskriminering på grund av politisk tillhörighet tycker jag är ok. Jag tycker lagen bör ändras för att även inkludera religion. Däremot tycker jag att övriga diskrimineringsgrunder är bra att de finns.

Att du blir vägrad ambulanstransport för att du har en felaktig åsikt är ok?
Att du blir inspärrad på psyksjukhus för att du har en felaktig åsikt är ok?
Citera
2015-08-24, 01:43
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Att du blir vägrad ambulanstransport för att du har en felaktig åsikt är ok?
Att du blir inspärrad på psyksjukhus för att du har en felaktig åsikt är ok?
Nej, och om du läser mina tidigare inlägg så förstår du varför jag inte tycker det.

Förresten har jag besvarat din jämförelse i en annan tråd. Jag citerade dig, så det borde du kunna hitta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in