Citat:
Ursprungligen postat av
kinesarsle
Så länge det finns flera bensinmackar och mataffärer ser jag inget större problem, men jag har heller inget problem med att man ålägger näringsidkare kontraheringsplikt i mindre städer. Inom bostadsmarknaden ser jag definitivt problem, eftersom man trots allt "måste" ha någonstans att bo, och det råder stor bostadsbrist på sina håll. Jag tittar alltså inte enbart på monopol i stil med Systembolaget, utan även de fall när det inte finns marknad för fler aktörer.
Så du menar att det är ok att vissa företagare kan stänga ute eller diskriminera folk så länge det inte drabbar just dig?
Borde inte alla privatägda bensinstationer, mataffärer, tandläkare, vårdcentraler etc kunna neka dig om dom vill?
Varför skall jag kunna bli tvingad att ta emot dig som hyresgäst när du kan neka mig att gå på din krog?
Om du har en Ica och en Willys matbutik på orten vilken av dessa skall tvingas att ha dig som kund och vem skall besluta om vilken butik som skall dras med dig som kund?(att vissa företag inte tillåts att diskriminera skulle i så fall vara diskriminering mot dessa företag då dom som alla andra företag inte får lov att diskriminera

)
Skall vi utse vissa krogar i varje stad som inte kan neka Ekroth att komma in när vi ändå håller på?
Lex Ekroth blev ganska omdebatterat när han nekades första gången...press och vänstern jublade när det framkom att det var ok att diskriminera på detta sättet.
Förutom en vänsterkärring som tänkte längre än näsan räckte, hon skrev en debattartikel om att det kanske inte var så lyckat ändå...nästa gång kunde det var vänsterfolk som blev nekade.
Vänsteranhängare kanske skall ha i minnet att dom flesta egenföretagare, hyresvärdar, läkare och tandläkare är inte vänster...
Inser du inte hur sjukt och fel detta är eller är det bara för att det råkar vara en politiker från SD som råkat ut för det som det är ok?
Det finns ju politiker med mörkare hudfärg eller annan religion, det är bara att säga "tyvärr folk från MP är inte välkomna här"...även om den "riktiga" anledningen skulle vara hudfärg.