2015-08-23, 10:56
Medlem
Alanas avatar
Jag är nybörjare på svetsning och jag har försökt mig på att skära men inte lyckats ställa in svetsen på lämpligt sätt eftersom jag inte riktigt vet hur man gör så resultatet har inte blivit bra. När jag har provat så har det inte skärts igenom helt och det smälter liksom ihop igen så om någon kunde förklara på ett lätt sätt hur man ställer in rätt låga så vore det kanon!

Jag försökte hitta bild på hur det ser ut på nätet och tycker att den som finns på denna länken ser ut som en sån som jag använder:

https://www.maskinisten.net/viewtopi...81&view=unread

Den har 3 grejer som man snurrar på, en röd och två blå, det är dessa jag inte förstår hur man ställer in.
Citera
2015-08-23, 11:08
Medlem
Not-Sures avatar
Tanken är väl ändå inte att man ska "skära" med en svets, tvärtom snarare?

Du skriver inte vilken svetsmetod det gäller ens så det är inte helt enkelt att tyda vad du menar, men då du länkat till en tråd som handlar om gassvets antar jag att det är vad som avses.

EDIT:
Har själv ingen erfarenhet av just gassvets, men jag antar att du helt enkelt måste ställa in rätt mix av gas och luft samt ha ett lämpligt munstycke... Vet dock inte hur bra skärande-effekt man kan uppnå
Senast redigerad av Not-Sure 2015-08-23 kl. 11:13.
Citera
2015-08-23, 11:18
Medlem
Alanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not-Sure
Tanken är väl ändå inte att man ska "skära" med en svets, tvärtom snarare?

Du skriver inte vilken svetsmetod det gäller ens så det är inte helt enkelt att tyda vad du menar, men då du länkat till en tråd som handlar om gassvets antar jag att det är vad som avses.

EDIT:
Har själv ingen erfarenhet av just gassvets, men jag antar att du helt enkelt måste ställa in rätt mix av gas och luft samt ha ett lämpligt munstycke... Vet dock inte hur bra skärande-effekt man kan uppnå

Det är gassvets. Rätt munstycke för just denna tjockleken på plåten används och det är rätt tryck så det är inte problemet. Det går fint att skära med denna typen av svets iaf! Om man har ställt in den rätt vill säga, vilket är just det jag inte lyckas med
Citera
2015-08-23, 11:18
Medlem
xcb567s avatar
Röd - Acetylen
Blå - Syrgas

Du får köpa lite fingertoppskänsla på konsum

Öppna acetylen kranen och tänd, öppna syrgasen försiktigt.
Säger det plopp och slocknar har du för högt flöde för munstycket, dra igen kranarna en aning.
Du får justera så att lågan blir spetsig och nästan vit, ev en liten blå krans runtom.

Ska du skära så har du två kranar och ett längre handtag att trycka på.
Justera flödet så att lågan inte slocknar när du trycker ner handtaget.
Det viktiga när du skär är att du värmer rejält innan du trycker ner handtaget, där du värmer ska det bli minst ljusrött.

På din beskrivning låter det som för lågt gasflöde och/eller en aning dåligt med värme.
Citera
2015-08-23, 11:19
Medlem
Svårt att förklara men titta på den här videon så kanske du fattar.

https://www.youtube.com/watch?v=7EGmrPiumEU
Citera
2015-08-23, 11:43
Medlem
Skulle tro att du inte värmt upp materialet tillräckligt. Lägg mer tid på att värma innan du drar på för att skära
Citera
2015-08-23, 12:00
Medlem
Alanas avatar
Tack för svaren! Tror att jag brukar värma tillräckligt innan jag försöker skära, jag väntar tills jag ser att materialet börjar svettas lite liksom vilket jag blivit åtsagd att göra.

Däremot så har jag fått klagomål på att jag använder för lite gas och att jag inte justerar in på rätt sätt. När jag sett andra starta så har de justerat på den röda och den blåa som sitter lite längre fram ett antal gånger fram och tillbaka för att få in den rätta strålen liksom, det är där jag faller då jag inte vet vad man ska titta efter.

Min stråle ser ut som den ska när jag är klar men det är ändå inte rätt mängd syre och gas tydligen. Länken som postades i tråden verkar vara för lätt, det är typ så jag gör men får då klagomål på för lite gas.
Citera
2015-08-31, 11:56
Medlem
Transistors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alana
Tack för svaren! Tror att jag brukar värma tillräckligt innan jag försöker skära, jag väntar tills jag ser att materialet börjar svettas lite liksom vilket jag blivit åtsagd att göra.

Däremot så har jag fått klagomål på att jag använder för lite gas och att jag inte justerar in på rätt sätt. När jag sett andra starta så har de justerat på den röda och den blåa som sitter lite längre fram ett antal gånger fram och tillbaka för att få in den rätta strålen liksom, det är där jag faller då jag inte vet vad man ska titta efter.

Min stråle ser ut som den ska när jag är klar men det är ändå inte rätt mängd syre och gas tydligen. Länken som postades i tråden verkar vara för lätt, det är typ så jag gör men får då klagomål på för lite gas.
Glöm inte att vrida full patte på syret i handtaget och sen justera syreflödet med skärbrännartillsatsens kran.
Citera
2015-08-31, 14:06
Medlem
Är det inte så enkelt att du har syrgastrycket för lågt ställt på flaskan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in