2015-08-23, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ämnet är att någon har slagit en golfklubba i huvudet på Hagamannen och den som slår en golfklubba i huvudet på någon är inte själv sund i huvudet. Den enda situation där det vore försvarbart vore om man var inlåst av en galning som stod i begrepp att slakta en.

Det var knappast så i fallet med Hagamannen och antagligen inte i ditt fall heller. På grundval av det stämplar jag den som slår en golfklubba i huvudet på en annan som en fullständigt galen person som saknar spärrar och som bör sättas i förvar.
galen eller inte. så förtjänar Hagamannen allt en golfklubba. Skulle lätt ta ett fängelse straff om min dotter/fru blivit utsatt för dom saker han gjort. Han kommer aldrig kunna leva ett vanligt liv igen,utan får nog allt finna sig i att det kommer bli lite omplåstringar då och då. ligger i fel tråd detta nöje vore en bättre plats
Senast redigerad av Belsebubba 2015-08-23 kl. 15:04.
Citera
2015-08-23, 15:00
Medlem
Bra att vi vet att var han är.
Tydligen har han lämnat sjukhuset med.

En liten fundering.
Har negern som knivskar 2 till döds på Ikea lämnat sjukhuset?
Han skriver ingen tidning om

Undrar varför
Citera
2015-08-23, 15:00
Citat:
Ämnet är att någon har slagit en golfklubba i huvudet på Hagamannen och den som slår en golfklubba i huvudet på någon är inte själv sund i huvudet. Den enda situation där det vore försvarbart vore om man var inlåst av en galning som stod i begrepp att slakta en.

Det var knappast så i fallet med Hagamannen och antagligen inte i ditt fall heller. På grundval av det stämplar jag den som slår en golfklubba i huvudet på en annan som en fullständigt galen person som saknar spärrar och som bör sättas i förvar.

Och varför sattes inte jag i förför? Jag utförde en handling som uppskattades av ganska många.
Citera
2015-08-23, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nära i två - inte "några" fall - eller i vart fall så var våldet av den arten att det kunde ses som mordförsök..
Men det är alltså inget exempel på någon sexualsadistisk seriemördare som övergått till seriemord efter att han släppts för att inte kunna identifieras.

Niklas Lindgren har visat ett typiskt exempel på hur en sexualsadistisk serievåldtäktsman jobbar på att bli en seriemördare. Det var ren tur att han stoppades innan fler kvinnor blev offer.

Citat:
Handlar det om gränsen att "nästan ha" så finns det ju definitivt långt värre våldtäktsmän i Sverige - eftersom vi haft ett antal sexualbrottsmord i Sverige.
Många av dem som begått det är för övrigt på fri fot sedan länge -- och har inte heller seglat upp som seriemördare efter frigivning...

....men om man nu tar en serievåldtäktsman som "Södermannen" t.ex...en sexualsadist...så fick han gå lös efter kort tid..."dalt..dalt".....fri att våldta barn...men det här barnet som blev offer för den här sadisten blev offer efter att han varit fri i många år...han kunde inte hålla sig till slut....flickan blev offrad....

Citat:
Dina försök till riskanalys av NL är alltså inte särskilt relevanta eller väl grundade - utan det är dina gissningar och dina känslor du utgår ifrån, inget annat stöd.

...nja..inte bara det..
Citera
Medlem
Citat:
Jag svarade dig på detta i ett annat inlägg innan du skrev detta. Mitt svar är dock samma på båda:

(FB) Niklas "Hagamannen" Lindgren misshandlad, förd till sjukhus med ambulans

Men du är fel ute, det är inte alls kriminalvården som gjort fel. NL är inte mottaglig för behandling och det finns inte lagstiftning nog för Kriminalvården att göra något mer. Du skyller på tjänstemän, istället för de som är ansvariga för hur systemet fungerar. Tjänstemän ska tjäna vad politikerna bestämmer. Ramarna är inte breda nog för Kriminalvården att göra "rätt" enligt ditt tycke. Därför är det inte tjänstemännen på Kriminalvården som ska klandras.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Då vore det kanske dags att ändra i paragraferna. Jag vidhåller: Rättssamhället har brustit när de valde att friga hagamannen, trots att återfallsrisken bedömts som hög.
Nej, rättssamhället har fungerat, det har följt de lagar som råder och de har inte gjort skillnad bara för att personen begått brott som väcker avsky hos många.

För övrigt släpps dagligen intagna på fri fot efter avtjänat straff med "återfallsrisk hög/mycket hög" som bedömning.
Citera
2015-08-23, 15:03
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Då vore det kanske dags att ändra i paragraferna. Jag vidhåller: Rättssamhället har brustit när de valde att friga hagamannen, trots att återfallsrisken bedömts som hög.
Och jag håller med dig! Det är förjävligt att han vistas ute i allmänheten.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ärligt talat ... hur resonerar du där? Vad tänker du ens?

Att människor med hög risk för att attackeras av andra skall hållas inlåsta?

Och vad har det här brottet med kriminalvårdens rehabilitering att göra?
Är du av uppfattningen att det är kriminalvårdsklienter på permission eller som efter avtjänat straff attackerat NL?
Eller hur kom det in?

Jo, jag tänker. Tankar är till för att lyfta blicken bortom det som råder. Jag tycker att det finns en märklig regel som säger att ett utdömt straff kan reduceras om en person sköter sig. Jag tycker vidare att det finns anledning att ompröva vad som ligger till grund för psykiatrisk vård kontra att sitta av en viss tid.
Citera
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hm61
Bra att vi vet att var han är.
Tydligen har han lämnat sjukhuset med.

En liten fundering.
Har negern som knivskar 2 till döds på Ikea lämnat sjukhuset?
Han skriver ingen tidning om

Undrar varför
Ja, varför? Kanske för att han - om han har lämnat sjukhuset - med stor sannolikhet sitter bakom galler. Dubbelmord brukar medföra inlåsning.

...................................

Jaha. Denna misshandel av Hagamannen sitter ju som ett smäck. Mera kostnader för samhället i form av utredningar och eventuellt kommande rättegång. Extra polisbevakning sätts nog in nu också.

Som om han inte redan har kostat nog med både pengar och elände.
Citera
2015-08-23, 15:04
Citat:
Nej, rättssamhället har fungerat, det har följt de lagar som råder och de har inte gjort skillnad bara för att personen begått brott som väcker avsky hos många.

För övrigt släpps dagligen intagna på fri fot efter avtjänat straff med "återfallsrisk hög/mycket hög" som bedömning.

Och det är inte så bra.
Citera
2015-08-23, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Och jag håller med dig! Det är förjävligt att han vistas ute i allmänheten.

och det är politikernas fel. Ingen annan.
Citera
2015-08-23, 15:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belsebubba
galen eller inte. så förtjänar Hagamannen allt en golfklubba. Skulle lätt ta ett fängelse straff om min dotter/fru blivit utsatt för dom saker han gjort. Han kommer aldrig kunna leva ett vanligt liv igen,utan får nog allt finna sig i att det kommer bli lite omplåstringar då och då.

Vad du tycker i en fiktiv situation är fullständigt oväsentligt. Lagen är inte skriven för att tillgodose olika dårars inbillade uppfattning om rätt eller fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in