2015-10-26, 01:39
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Har denna sorgliga människa något distinkt utmärkande i sitt utseende, födelsemärke eller liknande? Det måste vara fruktansvärt för dem som är till utseendet lik honom. Dubbelgångare har vi alla oavsett hur vi ser ut.

Ja säkert nog många som liknar honom!
Citera
2015-10-28, 19:18
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Får man gå på strippklubb när man är villkorligt frigiven? Ja, varför inte? Hur ser det ut med alkohol? I en del andra länder så får man inte kröka.

Borde man få, då det inte är brottsligt, då det är en legal klubb.
"Finns hemsida".
Och att dricka alkohol utgör ju inte heller något brott.
Citera
2015-10-28, 22:37
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Borde man få, då det inte är brottsligt, då det är en legal klubb.
"Finns hemsida".
Och att dricka alkohol utgör ju inte heller något brott.

Har jag inte fel för mej så blev han förändrad och aggressiv när han fått alkohol i sej. Det var då han våldtog och misshandlade, nästan dödade kvinnor.
Han borde i alla fall gå på Antabus eller liknande om han rör sej i sådana miljöer. Med utgivning av sjukvårdspersonal som ser till att han tar det.
Vilket personer som inte gjort så allvarliga brott får göra.
Citera
2015-10-29, 02:07
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rompetroll
Har jag inte fel för mej så blev han förändrad och aggressiv när han fått alkohol i sej. Det var då han våldtog och misshandlade, nästan dödade kvinnor.
Han borde i alla fall gå på Antabus eller liknande om han rör sej i sådana miljöer. Med utgivning av sjukvårdspersonal som ser till att han tar det.

Men nu är han ju villkorligt frigiven vad jag vet, och bara för att han kanske går på strip klubb, betyder väl det inte att han dricker alkohol. Om han går på antabus, får han gå och medicineras regelbundet.
Svårt att tro att han är tvingad till denna behandling. Om så ska det väl ske frivilligt, men jag har inte sett att han tycks se sin egen skuld i det som hänt?
Han har inte översyn vad jag vet? Han är ju frisläppt.

Sedan var det mest han som sa sig bli aggressiv och okontrollerbar när han drack, visserligen sa några av kvinnorna att han vinglat, men att han inte luktat mycket alkohol när de blev överfallna och våldtagna. Det där med alkoholen tror jag personligen inte mycket på, var nog hans sätt att skylla ifrån sig. Vinglandet kan ju också ha varit spelat, så att de inte varit lika rädda för honom när de kom i närheten av honom, men bara vad jag själv tror.
Citera
2015-10-29, 06:26
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rompetroll

Han om någon borde inte få dricka en droppe. Det borde varit ett kriterium för att ens få komma ut villkorligt.
Citera
2015-10-29, 11:37
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Han om någon borde inte få dricka en droppe. Det borde varit ett kriterium för att ens få komma ut villkorligt.

Hade det funnits kriterier borde han inte ha fått komma ut alls.
Är man frisläppt så har man avtjänat sitt straff.
Han satt ju inte inne på rättspsyk!
Citera
2015-10-29, 11:45
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Hade det funnits kriterier borde han inte ha fått komma ut alls.
Är man frisläppt så har man avtjänat sitt straff.
Han satt ju inte inne på rättspsyk!

Och man kan tycka vad man vill om det, men i detta fallet är det ju inte Niklas fel att han släpptes ut i förtid. Ni med hat mot honom, borde hata det svenska brottssystemet mest istället.

Men Niklas bör lämnas ifred, anser jag. Men jag har förståelse för de som är rädda för vad han kan göra om han ger efter för sina drifter igen. Att agera pöbel är ändå inte ok i en så kallad rättsstat som Sverige.
Citera
2015-10-29, 15:28
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Och man kan tycka vad man vill om det, men i detta fallet är det ju inte Niklas fel att han släpptes ut i förtid. Ni med hat mot honom, borde hata det svenska brottssystemet mest istället.

Men Niklas bör lämnas ifred, anser jag. Men jag har förståelse för de som är rädda för vad han kan göra om han ger efter för sina drifter igen. Att agera pöbel är ändå inte ok i en så kallad rättsstat som Sverige.

Du svarar på ditt eget inlägg?

Det är sedan länge fastställt i tråden att han var för farlig för att få permission och hade han suttit på rättsspyk så hade han inte kommit ut alls. Men nu fungerar det svenska systemet så att han är ute villkorligt. Som det verkar utan restriktioner eller antabus, eller vad det kan vara.
Citera
2015-10-29, 15:55
Medlem
rubin22s avatar
Citat:

Det är sedan länge fastställt i tråden att han var för farlig för att få permission och hade han suttit på rättsspyk så hade han inte kommit ut alls. Men nu fungerar det svenska systemet så att han är ute villkorligt. Som det verkar utan restriktioner eller antabus, eller vad det kan vara.

Jo jag var medveten om det, får man inte det?

Givetvis är han farlig, menar inte att jag tycker att det är roligt, men vi har ett sjukt
rättssamhälle också menar jag.
Och ja, allt detta vet jag med, alltså att han inte fick obevakade permissioner innan han släpptes.

Brukar det följa med restriktioner vid villkorligt frigivande?
Däremot hade han säkerligen inte varit ute nu om han dömts till rättspsykiatrisk vård.
Men tror knappast antabus hjälper i hans fall.
Citera
2015-10-29, 18:23
Medlem
Rompetrolls avatar
[quote=rubin22|55200346]Men nu är han ju villkorligt frigiven vad jag vet, och bara för att han kanske går på strip klubb, betyder väl det inte att han dricker alkohol. Om han går på antabus, får han gå och medicineras regelbundet.
Svårt att tro att han är tvingad till denna behandling. Om så ska det väl ske frivilligt, men jag har inte sett att han tycks se sin egen skuld i det som hänt?
Han har inte översyn vad jag vet? Han är ju frisläppt.

Sedan var det mest han som sa sig bli aggressiv och okontrollerbar när han drack, visserligen sa några av kvinnorna att han vinglat, men att han inte luktat mycket alkohol när de blev överfallna och våldtagna. Det där med alkoholen tror jag personligen inte mycket på, var nog hans sätt att skylla ifrån sig. Vinglandet kan ju också ha varit spelat, så att de inte varit lika rädda för honom när de kom i närheten av honom, men bara vad jag själv tror.[/QUOT

Vad jag läst är han villkorligt frigiven. Vilket innebär att han avtjänat 2/3 delar av straffet.
Han har skött sej exemplariskt under strafftiden.
Fri trots läkare bedömt honom farlig, risk för återfall, kortare tid före. Dock frigiven. Enl lag 2/3:delar.
citat:
I dag släpptes den så kallade ”Hagamannen” och det är den frigivningen som fått debatten att blossa upp på många håll. Han har flera gånger bedömts ha en hög återfallsrisk och därför ifrågasatte många att han släpptes fri efter att ha suttit av nio år på sitt fjorton år långa straff.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/st...lig-frigivning

Den som är frigiven efter 2/3:delar får en övervakare/kontaktperson som ska ha tillsyn över den frigivne ska hjälpa o. hålla kontakt. Ska anmäla om personen missbrukar sin frihet. Missbrukas friheten kan den frigivne få fortsätta den 3:dje delen han fått och fortsätta sitt fängelsestraff.
citat:
https://www.kriminalvarden.se/for-do...ch-overvakare/

Personen ifråga har en övervakare/kontaktperson. (träffades 1 ggr/v)
Han skulle köra till denne då hans bil var förstörd. Han fick ringa återbud med följd att kontaktpersonen åkte till honom istället.
Vilket väl besvarar vissa frågor. Dessa enl. massmedia.

Visst kan han gå på stipp-klubb - men är det inte jobbigt att undvika alkohol?
Jo, han uppgav att han inte kunde besinna sej när han var kraftigt berusad. Men även hans arbetskamrater angav att han var det då han gick från personalfesten - då han gjorde det mycket grova brottet och försökte döda kvinnan.
Javisst kanske det var delvis spelat. Men det var väl vid sådana tillfällen han var aggressiv?

Nej, behandling är frivillig och han ansåg att han inte behövde vård över huvud taget.
Kanske han ångrar att han inte satt inne hela strafftiden. Han lär få större straff så här, att alltid få vara på sin vakt. Folk glömmer inte.
Detta är vad jag tror. På goggle finns många andra artiklar.
Senast redigerad av Rompetroll 2015-10-29 kl. 18:32.
Citera
2015-10-29, 19:06
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:

Ja, vi vet att det är fel på våra lagar. Det anser vi väl alla? De flesta i alla fall.
Och eftersom han inte var/är medveten om sina brott så borde rättspsykiatrisk vård vara det rätta. För att undvika återfall.
I så fall hade han som framkommit fått sitta mycket längre. Att inte ens få permissioner visar det.
Hade varit tryggare för honom också.

Jag anser att risken för återfall är stor.
Det är våra lagar det är fel på. Vilket visar sej genom mobbing o. misshandel från allmänheten.
De är ju i själva verket rädd om sina kvinnor och unga flickor. De som bor i orterna i närheten kommer att få leva med rädslan att träffa på honom i mörkret.
Vilket jag anser är fel - men beror på att lagen är sådan som den är.
Citera
2015-10-29, 22:18
Medlem
Kan det vara så att Niklas har fått livvaktsskydd på grund av att det finns en hotbild mot honom?
Såg att nån på Facebook hade sett att han hade vakter med sig.
Det skulle kunna förklara varför han syns lite här och där. Man flyttar honom helt enkelt varje gång ryktena börjar gå om att han bosatt sig på en ny ort.

Bara en teori, men skulle kunna förklara en del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in