[quote=rubin22|55200346]Men nu är han ju villkorligt frigiven vad jag vet, och bara för att han kanske går på strip klubb, betyder väl det inte att han dricker alkohol. Om han går på antabus, får han gå och medicineras regelbundet.
Svårt att tro att han är tvingad till denna behandling. Om så ska det väl ske frivilligt, men jag har inte sett att han tycks se sin egen skuld i det som hänt?
Han har inte översyn vad jag vet? Han är ju frisläppt.
Sedan var det mest han som sa sig bli aggressiv och okontrollerbar när han drack, visserligen sa några av kvinnorna att han vinglat, men att han inte luktat mycket alkohol när de blev överfallna och våldtagna. Det där med alkoholen tror jag personligen inte mycket på, var nog hans sätt att skylla ifrån sig. Vinglandet kan ju också ha varit spelat, så att de inte varit lika rädda för honom när de kom i närheten av honom, men bara vad jag själv tror.[/QUOT
Vad jag läst är han villkorligt frigiven. Vilket innebär att han avtjänat 2/3 delar av straffet.
Han har skött sej exemplariskt under strafftiden.
Fri trots läkare bedömt honom farlig, risk för återfall, kortare tid före. Dock frigiven. Enl lag 2/3:delar.
citat:
I dag släpptes den så kallade ”Hagamannen” och det är den frigivningen som fått debatten att blossa upp på många håll. Han har flera gånger bedömts ha en hög återfallsrisk och därför ifrågasatte många att han släpptes fri efter att ha suttit av nio år på sitt fjorton år långa straff.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/st...lig-frigivning
Den som är frigiven efter 2/3:delar får en övervakare/kontaktperson som ska ha tillsyn över den frigivne ska hjälpa o. hålla kontakt. Ska anmäla om personen missbrukar sin frihet. Missbrukas friheten kan den frigivne få fortsätta den 3:dje delen han fått och fortsätta sitt fängelsestraff.
citat:
https://www.kriminalvarden.se/for-do...ch-overvakare/
Personen ifråga har en övervakare/kontaktperson. (träffades 1 ggr/v)
Han skulle köra till denne då hans bil var förstörd. Han fick ringa återbud med följd att kontaktpersonen åkte till honom istället.
Vilket väl besvarar vissa frågor. Dessa enl. massmedia.
Visst kan han gå på stipp-klubb - men är det inte jobbigt att undvika alkohol?
Jo, han uppgav att han inte kunde besinna sej när han var kraftigt berusad. Men även hans arbetskamrater angav att han var det då han gick från personalfesten - då han gjorde det mycket grova brottet och försökte döda kvinnan.
Javisst kanske det var delvis spelat. Men det var väl vid sådana tillfällen han var aggressiv?
Nej, behandling är frivillig och han ansåg att han inte behövde vård över huvud taget.
Kanske han ångrar att han inte satt inne hela strafftiden. Han lär få större straff så här, att alltid få vara på sin vakt. Folk glömmer inte.
Detta är vad jag tror. På goggle finns många andra artiklar.