2015-08-22, 10:51
Medlem
hashs avatar
Hej,

Dags att byta dator.
Vill gärna kräma på lite prestanda trots att jag inte spelar något.
Kör en del tunga utvecklingsapplikationer samt har förmågan att ha uppe ett 50 flikar i min webbläsare, så ibland blir min nuvarande dator något seg med sina 8GB RAM.
Avser att köra Archlinux på burken med KDE5.
Är det overkill att köpa 32GB eller kommer jag klara mig bra på 16GB?
RAM-minne är ju inte särskilt dyrt numera, så det är inte en kostnadsfråga utan mer om det är bortkastade pengar eller inte.
Citera
2015-08-22, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Hej,

Dags att byta dator.
Vill gärna kräma på lite prestanda trots att jag inte spelar något.
Kör en del tunga utvecklingsapplikationer samt har förmågan att ha uppe ett 50 flikar i min webbläsare, så ibland blir min nuvarande dator något seg med sina 8GB RAM.
Avser att köra Archlinux på burken med KDE5.
Är det overkill att köpa 32GB eller kommer jag klara mig bra på 16GB?
RAM-minne är ju inte särskilt dyrt numera, så det är inte en kostnadsfråga utan mer om det är bortkastade pengar eller inte.
Såvida du inte hanterar enorma matriser eller ska använda RAMdisk så ser jag ingen anledning till att ha 32GB.
Citera
2015-08-22, 11:01
Medlem
x12s avatar
Varför inte börja med 2x8 och sedan putta i 2x8 ytterligare om det känns trångt?

Håll pejl på vad som är max för moderkortet.
Citera
2015-08-22, 11:03
Medlem
bmwhorans avatar
16GB borde nog va bra
Citera
2015-08-22, 11:07
Medlem
hashs avatar
Tack för svaren.

Hade tänkt mig denna datorn från Liontech.
http://www.liontech.se/systemconfigu...:10502186;fl:0

Moderkortet har stöd för 32GB.
Eftersom era råd tycks vara överensstämmande, så blir valet ganska enkelt.
Jag börjar med 16GB ram och sedan uppgraderar om behov finns.
Citera
2015-08-22, 11:12
Medlem
kinesarsles avatar
Borde man inte kunna svara på detta själv om man kör Arch?

Jag hade satsat på 32. Då har du tillräckligt för några virtuella maskiner och är även redo för framtiden.
Citera
2015-08-22, 11:16
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle

Jag hade satsat på 32. Då har du tillräckligt för några virtuella maskiner och är även redo för framtiden.

Haha, archlinux ger inte mig några större hårdvarukunskaper
Förr hade jag stenkoll på hårdvara men numera är jag helt borta på området.

Har inget behov längre av virtuella maskiner, klarar alla mina behov i linux.
Men det är som du säger, redo för framtiden, tänker om några år kanske jag behöver mer ram, men den dagen den sorgen?
Citera
2015-08-22, 11:17
Medlem
Alkyonioss avatar
Citat:
har förmågan att ha uppe ett 50 flikar i min webbläsare, så ibland blir min nuvarande dator något seg med sina 8GB RAM.

Är det Chrome du ska ha 50 flikar i är nog 32 det minsta du ska gå för
Citera
2015-08-22, 11:23
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Haha, archlinux ger inte mig några större hårdvarukunskaper
Förr hade jag stenkoll på hårdvara men numera är jag helt borta på området.
Nåja. Nu vet jag inte riktigt om det här med att bedöma hur mycket minne man behöver går in under hårdvarukunskaper.

Citat:
Har inget behov längre av virtuella maskiner, klarar alla mina behov i linux.
Men det är som du säger, redo för framtiden, tänker om några år kanske jag behöver mer ram, men den dagen den sorgen?
Du gör ju som du vill. Självfallet kan du vänta, men det känns mest som en tidsfråga innan du vill ha mer minne. Om det ändå inte är en ekonomisk fråga hade jag tagit 32, så slipper du fixa det sen.

Och du kanske vill ha virtuella maskiner för webservers och liknande?

Däremot är det ju inte så jäkla svårt att uppgradera sen om man nu vill det. Gör som du vill. Är ekonomin inte ett problem är det inte så mycket som kan gå fel.
Citera
2015-08-22, 11:32
Medlem
annanmedlems avatar
När jag körde Linux kände jag att 32 GB var något jag verkligen ville ha.

Men jag körde 64 bitars då och möjligen fick jag 64 bitars version av webläsaren, men nu när jag tänker efter har väl 64 bitars Chrome inte funnits så länge och 64 bitars firefox är väl typ inte officiell eller färdig eller så så nu blir jag osäker.

Oavsett så flöt ju främst 32 bitars Chrome på väldigt mycket bättre i Windows än vad det gjorde i Linux. 64 bitars Chrome var dock sämre när det gällde swappande.

Jag har väl upplevt det som att med 8 GB RAM så är typ 10 GB swap döden i Linux medan man behöver upp i över 15 innan man är där med Windows. För webläsarens skull.

Dock tar ju inte 50 tabbar så mycket resurser, jag brukar ha fler =P

I Windows för surf- och spel lär man ju klara sig bra på 16.

På temat just virtuella maskiner är ju 32 GB trevligt om man nu vill boota antingen eller av Windows och Linux och ha det andra tillgängligt, jag antar att det finns programvara för virtuella maskiner där "suspend" fungerar inifrån den virtuella maskinen men sparar ner till fil istället? Isf känns det ju perfekt för sådana som mig som fyller webläsaren med massa skit och sedan vill spela och döda ner den och får göra massa bokmärken men hade kunnat suspenda ner den till fil då istället och dra igång den maskinen igen senare så att säga.
Citera
2015-08-22, 11:45
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
http://fun.irq.dk/funroll-loops.org/

Med det sagt så är jag inte motståndare till 32 GB personligen heller.

Att använda över 16 GB för webläsaren är ju gjort hur lätt som helst. Att används 32 GB är möjligt också. Dock så gör det ju inte så mycket om man swappar lite.
Meen om man lägger ihop alla gånger då man har fått suttit och väntat 5 sekunder - 10 minuter på att något skall hända p.g.a. för lite minne.
Citera
2015-08-26, 17:11
Medlem
hashs avatar
Tack för svaren, det blev 32GB eftersom jag orkar inte mekka med att beställa mer i fall att 16GB är för lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in