2015-08-21, 20:32
Medlem
Efter sista månadernas börsras så känner jag för att sälja 90% på börsen och återkomma om några månader när Kina löst sina problem och trycka in pengar igen.

Jag har på senare tid upplevt det som många småsparare och nybörjare som möter motgångar får känna på. Röda siffror som sitter och gnager i bakhuvudet. När man hela dagarna tänker på börsen och hur det kommer gå osv.

Är detta rätt väg att gå? Jag har nu backat från ett plusresultat på 4000 till back 7000, så det är inga livsbesparingar som försvinner, men samtidigt är det en tid i livet då jag just blivit arbetslös, som dock verkar vara tillfälligt då jobb är pågång och jag inte vill utmana ödet för mycket.

Jag låter 10% ligga kvar för att hålla koll på börsen och vara med om jag räknat helt fel på det och missar uppgångar.

Någon som kan rekommendera något där man med låg risk kan få ett par % avkastning? Sparkonto där man inte behöver låsa pengar? Lågrisk fonder?
Citera
2015-08-21, 20:42
Medlem
Hiroshima15s avatar
Det enda som verkar gå upp är väl bostadspriserna, men det vet du ju redan.
Citera
2015-08-22, 08:03
Medlem
Du ska inte investera pengar i värdepapper som du inte har råd att förlora.

Tror du långsiktigt på dina aktier så är det dummaste du kan göra att kliva av nu när de gått ner. Om du säljer och de går upp igen så går du miste om hela återhämtningen.

Tror du inte på dina värdepapper är det en annan sak men då kan man fråga sig varför du hade dem i första början.
Citera
2015-08-22, 21:48
Medlem
Låter som att du är på väg att göra ett klassiskt småsparar—misstag. Vara med på hela nedgången, bli rädd och sälja för att sen missa uppgången.
Citera
2015-08-23, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Låter som att du är på väg att göra ett klassiskt småsparar—misstag. Vara med på hela nedgången, bli rädd och sälja för att sen missa uppgången.

Joo, så är det.
Efter att ha haft helgen att fundera på så har jag lugnat mig.
Kommer inte sälja av något och vänta tills man börjar se tendenser till att det vänder och trycker in ytterliggare pengar på börsen
Citera
2015-08-23, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Du ska inte investera pengar i värdepapper som du inte har råd att förlora.

Tror du långsiktigt på dina aktier så är det dummaste du kan göra att kliva av nu när de gått ner. Om du säljer och de går upp igen så går du miste om hela återhämtningen.

Tror du inte på dina värdepapper är det en annan sak men då kan man fråga sig varför du hade dem i första början.

Det där är ett klassiskt feltänk tycker jag. Klart man inte kan sitta och titta på om börsen går ner. Och vad hjälper det att man "tror" på sina aktier när det fortfarande finns en risk att man har fel? Om man på riktigt tror att det kan gå ner mer så är det inte fel att vikta ner (dock dumt att sälja allt i en omgång tycker jag). Men man gör som man bäst känner för!
Citera
2015-08-23, 21:21
Medlem
Bbobis avatar
Så om jag förstår det rätt.

Du säljer allt idag med en förlust för att köpa in dig dyrare i framtiden.
Citera
2015-08-23, 21:22
Medlem
Kl 9.05 i morgon behöver vi inte fundera om nedgången fortsätter.
Tror det blir dags gå in och köpa.
Citera
2015-08-24, 08:04
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Kl 9.05 i morgon behöver vi inte fundera om nedgången fortsätter.
Tror det blir dags gå in och köpa.

Det fortsätter nog nedåt till mitten av oktober med några upprekyler.
Väldigt oroligt i världen nu Kina, nord/syd-korea, nyval i Grekland i september med nya lånefodringar som ska betalas i oktober, Iran som har börjat pumpa ner olja...

Men håller med totalt i att det är köpläge nu när börsen går ner, jag köper mer nu när det är billigare och ligger kvar med tidigare pengar eftersom jag investerar långsiktigt!

En stor del av orsaken till nedgångar är sparare som inte tänker långsiktigt och blir nervösa så fort börsen går nedåt en tid.
Citera
2015-08-24, 08:20
Medlem
Jag hoppade ur marknaden när generalindex stod på +13% här hemma. Har även säkrat pensionssparet. Har dock "börjat på ny kula" och fortsatt köpa fonder sedan dess och de har tappat rejält de senaste veckorna. Lär förlora en del pengar till den kommande tiden men väljer att ligga kvar i tron att det hela repar sig om några år.

Köpte på mig en del fina aktier under raset 2007/2008. Men blev osäker när de gick ned ytterligare. Sålde därför allt när de var uppe på +/-0 igen. Efter det har de ökat 5 ggr i värde. Denna gången ska jag ha is i magen och köpa fina svenska bolag när de gått ned rejält och sedan behålla en längre tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in