Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-08-21, 14:30
  #1
Medlem
Den som söker skall finna sägs det, men finns verkligen inte mycket info om korsika där ute.

Flyger ner till Sardinien med morsan, farsan och syrran. Planen är att hyra bil och spendera några dagar på Sardinien, ta färja över till Korsika och flyga hem från Bastia.

Vet att vi inte har mycket tid så kommer inte kunna se allt. Men vad är det värt att besöka? Hur skulle du lägga upp 3-4 dagar på korsika? Vi är väl inte jätteintresserade av att vandra, men finns det kortare sträckor som verkligen är värt det kan jag nog övertala dom andra.

Fina stränder? Riktigt vackra ställen man måste besöka?
Citera
2015-08-21, 20:26
  #2
Medlem
Korsika är fantastiskt vackert! Tycker det är den finaste ön i Medelhavet! Har varit där 2 ggr. 2:a gången flög vi till Ajaccio, sedan direkt till Bonifacio - som är den stad ni kommer till om ni åker färjan dit från Santa Teresa - Korsika! Bonifacio är den läckraste av alla städer där, gamla staden ligger som på en hylla med medeltida murar och oslagbar vy över havet och Sardinien. Så där tycker jag ni ska stanna några dagar, ni kan göra utflykter därifrån med bilen till flera jättefina bad inte långt därifrån.
Kan också rekommendera er (om ni har tid) att ta er till naturreservatet Calanche de Piana...som finns på Unescos världsarvslista. Slingriga, smala vägar i häftig bergsmiljö!
Lilla byn Piana kan ni också stanna till i.
Det finns massor att göra på Korsika, titta in här får du se foton o mer tips http://www.desires.se/#post181
Citera
2015-08-22, 07:18
  #3
Medlem
Savoys avatar
Som sagt, Bonifacio i sig är mycket fint, sedan kommer öns bästa stränder (Palombaggia) precis mellan Bonifacio och Porto Vecchio, även det en mycket fin stad.
Därifrån in i landet mot Zonza, här kan ni gå lite kortare turer i Bavella-massivet.

Därefter beror det lite på hur mycket tid ni har, har ni väldigt lite tid kan ni åka ner mot Solenzara vid kusten och sedan direkt till Bastia.

Har ni mer tid kan ni åka från Zonza upp mot Corte och därifrån till Bastia, har ni ännu mer tid kan ni åka längs västkusten (Piana) som Desires tipsade om.

Men mest realistiskt om ni bara har 3-4 dagar är den första korta rutten jag nämnde. Alltså Bonifacio-Palombaggia-Porto Vecchio-Zonza/Bavella-Solenzara-Bastia. Kanske en natt var i Bonifacio, Porto-Vecchio och Zonza. Det beror på exakt hur mycket tid ni har.

Bildsök allt jag nämnt. Särskilt Palombaggia och Bavella tycker jag är fantastiskt fint. Jag har också skrivit mycket om Korsika här tidigare, så det finns om du letar.
Citera
2015-08-22, 08:32
  #4
Medlem
Tack för tipsen.

Vi kommer att åka färjan till Bonifacio, kommer ta en natt där. Sen ska vi väl ta oss norrut succesivt, tror det blir 3 nätter på korsika, varav den sista i Bastia. Så blir egentligen bara en natt "mitt på ön".

Ska kolla upp alla dessa ställen. Tips på något riktigt smultronställe? Nån mysig sjö i bergen mitt på ön eller liknande?
Citera
2015-08-22, 09:30
  #5
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hikko111
Vi kommer att åka färjan till Bonifacio, kommer ta en natt där. Sen ska vi väl ta oss norrut succesivt, tror det blir 3 nätter på korsika, varav den sista i Bastia. Så blir egentligen bara en natt "mitt på ön".

Ska kolla upp alla dessa ställen. Tips på något riktigt smultronställe? Nån mysig sjö i bergen mitt på ön eller liknande?

Bara en natt mellan Bonifacio och Bastia kommer att bli mycket stressigt var ni än tar mellannatten, men jag väljer Zonza då om jag måste.

När exakt på dagen kommer ni till Bonifacio och när går flyget från Bastia?

Det finns enormt mycket mysiga ställen uppe i bergen, men ni har så lite tid. Det går dock att bada (kristallklart och rätt kallt) i floden mellan Zonza och Solenzara, otroligt fint!

Men som sagt, exakta klockslag så kan jag ge bättre förslag. Hyr ni bil i Bonifacio och lämnar i Bastia?
Citera
2015-08-22, 11:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Bara en natt mellan Bonifacio och Bastia kommer att bli mycket stressigt var ni än tar mellannatten, men jag väljer Zonza då om jag måste.

När exakt på dagen kommer ni till Bonifacio och när går flyget från Bastia?

Det finns enormt mycket mysiga ställen uppe i bergen, men ni har så lite tid. Det går dock att bada (kristallklart och rätt kallt) i floden mellan Zonza och Solenzara, otroligt fint!

Men som sagt, exakta klockslag så kan jag ge bättre förslag. Hyr ni bil i Bonifacio och lämnar i Bastia?

Tänkte lite fel nu. Vi kommer till Bonifacio antingen kl 11 eller 16 den 26e, lite oklart i dagsläget. Vi kommer inte sova i Bonifacio utan se staden på ett par timmar (om det är rimligt?) och sedan ta oss norrut.

Flyget från Bastia går runt 11 på förmiddagen den 29e, lite därför vi ska ha en natt där, spelar egentligen ingen roll när vi kommer dit, ska bara sova och ta oss till flygplatsen.

Så blir 2 nätter någonstans på ön, den första ganska långt söderut antar jag.

Det är just såna ställen jag söker, bada i flod, vattenfall osv.
Citera
2015-08-22, 17:31
  #7
Medlem
Savoys avatar
Ok, då är jag med! Ja då är det smart att ta sista natten i Bastia. Inget fel på den stan heller, det är bara att naturen känns som huvudgrejen med Korsika.

Jag funderade först på att rekommendera 1 natt i Porto Vecchio och 1 natt i Zonza/Quenza...

Men det låter som att det mest är naturen och inlandet som lockar för din del och då skulle jag säga antingen båda nätterna i Zonza/Quenza, eller första natten där och andra ända uppe i Corte, där du har nära till de riktigt högalpina områdena vid Calacuccia (alpsjö). Du kan även bo där vid sjön såklart.

Om ni kommer från Sardinien har ni nog sett makalösa stränder redan (finast kring Alghero upp mot Stintino som är fullt men galet fint, däremellan på nordvästkusten ligger dock riktiga pärlor), så skippa kusten ock kör på en natt Zonza och den andra uppe i högalpina delen, betydligt billigare än kusten också nu i augusti.
När ni ska åka Zonza-Corte kommer det att gå klart snabbast att åka via Solenzara och Aleria förresten, även om det ser ut som en omväg.

Jag tycker nog personligen att södra inlandet är den finaste och mysigaste delen av ön och det säger inte lite. Om ni vill/hinner kan ni ta rundturen Zonza-Ste Lucie de Tallano-Zoza-Quenca-Zonza. Idyll! Avundsjuk!
Citera
2017-01-01, 13:46
  #8
Medlem
Har fått ett "uppdrag" att fota på Korsicka, ska bli affischer och dylikt. Tanken är att flyga till ön.

Ska jag avsluta resan i Nice?
Citera
2019-04-28, 12:33
  #9
Medlem
Alltså. Hur har jag aldrig åkt dit? Varför känner jag knappt någon som har varit där? Det är ju som en helt egen kontinent! Så varför känner man fler som har varit på grekiska/thailändska/karibiska öar som knappt ens finns?!
Korsika verkar ju vara ett i det närmaste ultimat resmål!
Berg, klippor, raviner, stränder, genovesisk arkitektur. Italien och Frankrike i ett. Jag misstänker att jag inte vill åka någon annanstans efter att jag har varit där. Inte några högt ställda förväntningar här inte!
Citera
2019-05-05, 11:52
  #10
Medlem
Man måste hyra bil va? Jag har gjort lite research på kollektivtrafik(primärt för att ta sig från Bastias flygplats till Calvi) och detta lämnade mig med en härlig u-landskänsla i kroppen. Någon spänstig hyfsat frekvent shuttle till Calvi existerar inte, eller?

Jag har ju släkt i Frankrike och vet att det av gammal hävd inte är meningen att någonting i detta land ska fungera smidigt, men kom igen!
Citera
2019-05-27, 22:45
  #11
Medlem
Raviner, Fred Falke-remixer, yauchter från Saint-Jean-Cap-Ferrat, JLP/Antibes och Costa Smeralda. Italienskor som talar franska med perfekt pedikyr. Om man inte vill ha regn, men inte heller alltför svettigt återfinns ljuset här? Ni kan vara säkra på att det aldrig mer blir en sommar 2018 i Skandinavien och att det alltid kommer att vara för varmt på Mykonos!
Det enda sättet att garantera sig helt och hållet mot ett skitår är på italiensk eller fransk premiumbadort! Varför inte både och?
Citera
2019-05-28, 13:18
  #12
Medlem
GoUoDs avatar
Hur ser det ut med polismyndighet där?
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2610515

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback