2015-08-21, 10:46
Medlem
Hej,

Jag skulle gärna vilja höra andras erfarenheter av viktnedgång.

(Någon liknande tråd finns säkert redan men hittade inte exakt det jag ville ha när jag letade runt, annars får någon kanske hänvisa till någon annan tråd om det finns)

Hur ni gjorde när ni gick ned i vikt. Om ni följde någon speciell diet, vad ni tränade, tjej/kille, hur mycket ni gick ner och under vilken tidsperiod?

Ska nämligen sätta igång och få bort de där extrakilona och skulle behöva lite inspiration från er som faktiskt lyckats med en viktnedgång

Kram
Citera
2015-08-21, 10:56
Medlem
lfhs avatar
Jag räknade kalorier och skrev ner i excel, först en "normal" vecka som referens och sen försökte jag minimera kcal/dag. Blir lite tävling utav det hela där du går igång på att försöka slå dig själv.

Jag höll ingen speciel diet, utan åt vad jag ville. Men om man kollar kalori-innehåll så är det såklart mycket som automatiskt försvinner. Ganska lätt val om man får välja mellan en potatis eller mycket större portion grönsaker/kyckling.

Edit:
Man, ~23-24 när jag gjorde det. ~6månader med -15--20kg som resultat.
Citera
2015-08-21, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guppyg
Hej,

Jag skulle gärna vilja höra andras erfarenheter av viktnedgång.

(Någon liknande tråd finns säkert redan men hittade inte exakt det jag ville ha när jag letade runt, annars får någon kanske hänvisa till någon annan tråd om det finns)

Hur ni gjorde när ni gick ned i vikt. Om ni följde någon speciell diet, vad ni tränade, tjej/kille, hur mycket ni gick ner och under vilken tidsperiod?

Ska nämligen sätta igång och få bort de där extrakilona och skulle behöva lite inspiration från er som faktiskt lyckats med en viktnedgång

Kram

Har man självdisciplin kommer det inte vara några problem, annars kommer det bli problem. Man måste kunna säga nej när det erbjuds godsaker. Man får basera sin kost på hur stort kaloriunderskott man vill ha. Men man kan börja med att äta i princip samma mat som innan men i mindre portioner, sen får man utveckla sig därefter.
Citera
2015-08-21, 11:28
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Att gå ner i vikt är det enkla, att hålla den nya vikten är mycket svårare. Jag har själv tappat 15-20 kg tre gånger och gått upp allt igen.

Jag är klar med omgång tre om två veckor. Började på 104 kg och bör väga runt 89 kg. Började 5/1, så håll på I åtta månader. Ingen speciell diet utan dragit ner på kolhydrater under dagarna utöver innan/under/efter träningen. Ingen kardio utan kört på gymmet minst fem dagar i veckan (sista månaden har jag tränat sju av åtta dagar). Har även ökat upp mängden kolhydrater allt eftersom dieten fortskridit, istället för att sänka.
Citera
2015-08-21, 15:19
Medlem
Kentaklumpfots avatar
Sprang 2,5-5km per dag. Två löppass om dagen + fotboll med grabbarna 3-4ggr/veckan. Skippade allt godis osv.

110kg ----> 82kg på 7 veckor.

Rekommenderar inte någon annan att göra så. Immunförsvaret sa godnatt och jag utvecklade allergier mot tamejfan allt. Plus lite astma på det..
Citera
2015-08-21, 16:39
Medlem
Jag gjorde misstaget att jag slutade med nästan all käk, och snittade med minst -1800 kcal varje dag.
tappade mycket mer muskler än fett. skulle rekommedera styrketräning, löppning och mycket protein
Citera
2015-08-21, 17:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kentaklumpfot
Sprang 2,5-5km per dag. Två löppass om dagen + fotboll med grabbarna 3-4ggr/veckan. Skippade allt godis osv.

110kg ----> 82kg på 7 veckor.

Rekommenderar inte någon annan att göra så. Immunförsvaret sa godnatt och jag utvecklade allergier mot tamejfan allt. Plus lite astma på det..

Och så vaknade du sedan?

Sista dieten gick från 83 -> 72 på 12 veckor. Körde vidare med träningen som vanligt men trappade ner på intensiteten. Räknade energiintag och såg till att ligga på underskott.
Citera
2015-08-21, 18:12
Medlem
Gurglarens avatar
Har väl gått ner ca 11 kg sen årsskiftet. Då har jag inte direkt som mål att gå ner utan snarare må bra. Käkar LCHF. Väger nu ca 85.
Citera
2015-08-21, 18:17
Medlem
bax88s avatar
Beräknade min BMR, multiplicerade med min uppskattade aktivitetsnivå, fick ut hur mkt kcal jag skulle äta för att ligga +/- noll, drog bort fem hundra av det.

Vägde min mat och räknade så jag inte översteg dagsitnaget. Gick skitlätt.
Jag siktade ocjkså på att äta 2 g protte per kg kroppvikt.
Citera
2015-08-21, 20:55
Medlem
Använde Lifesum appen. Gick ner 1kg i veckan. Men det är inte så svårt för mig att gå ner i vikt då jag gjort det så många gånger nu så vet exakt vad jag gillar och vad som mättar bra osv.
Citera
2015-08-23, 10:02
Medlem
Lukos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Använde Lifesum appen. Gick ner 1kg i veckan. Men det är inte så svårt för mig att gå ner i vikt då jag gjort det så många gånger nu så vet exakt vad jag gillar och vad som mättar bra osv.

Vad är dina favorit (smakmässigt) livsmedel som samtidigt mättar bäst?
Citera
2015-08-23, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luko
Vad är dina favorit (smakmässigt) livsmedel som samtidigt mättar bäst?

Min mat blir klart godast när jag kombinerar livsmedel med varandra och smaksätter med kryddor, örter med mera. Det finns bra recept på nätet och jag rekommenderar verkligen folk att laga mat efter recept och inte bara värma livsmedel. Tex äta grönsaker med kokt kyckling.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in