Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2015-10-19, 03:32
  #49
Medlem
Hej,

Vet om att jag skriver detta innan jag läst vad andra sagt för att spegla min verklighet så tydligt som möjligt.

Trovärdighet:

Jag har varit på diet vid över 10 tillfällen, mestadels pågrund av att jag har ett genuint intresse för kroppsbyggning och dessutom har tävlat i det. På grund av detta har jag, som ni säkert förstår, även börjat någon gång och förstår vilka motgångar man möter vid viktnedgång. Uppriktigt sagt har jag haft tankar som "ska jag köra in i ett träd?" slagit mig när jag kört hem från jobbet. Utöver detta, vill jag påstå att mesta delen av min erfarenhet har jag fått av att just uppleva saker, inte att titta på youtube, eller läsa tidningar, och detta påstår jag även om jag har tagit hjälp av proffs på elitnivå.

Mitt råd till er som kämpar:

(1) Det absolut viktigaste jag har lärt mig att det måste komma inifrån. Jag förstår att det låter som ett citat taget ifrån internet, men det är det absolut bästa råd jag kan ge. Utan viljan, kommer du aldrig att få den kunskap du behöver. Det är viktigt med kunskap, men med viljan kommer kunskapen per automatik.

(2) Lyssna på de ni anser på RIKTIGT har erfarenhet. Det kan uppfattas som att jag säger emot mig själv här, men lyssna bara på de ni har förtroende för. Var fruktansvärt kräsen med vem ni lyssnar på. Jag har lyssnat på mina vänner, och jag har lyssnat på de jag ser upp till - 9/10 gånger har de jag ser upp till hjälpt mig mer.

(3) Mitt sista råd är fruktansvärt individuellt för mig, och jag förstår om det inte fungerar för alla, men jag har utvecklat en förmåga att kunna gå från en utekväll full med alkohol och ståhej, till att vakna upp på morgonen redo att förändra min kropp, MÅNGA gånger. Vad som gynnat mig absolut mest, men ingen någonsin har förklarat för mig - Det är att överväga varenda sak du stoppar i din kropp, om jag gör en riskanalys varje gång jag stoppar i mig något, då är jag både mer medveten om det, och gör intelligentare val när det gäller viktnedgång.

Slutligen, vet om att jag inte förväntar mig att alla skall förstå, följa, eller fungera på detta sätt. Det jag förespråkar är absolut inte att folk skall svälta ihjäl sig, utan enbart att hjälpa till att göra processen enklare. Lyssna på er kropp, men tänk med huvudet - inte hungern.

Jag hoppas att detta var till nytta, tack för mig.
Citera
2015-10-19, 23:17
  #50
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Min erfarenhet. Väger just nu 70 (nån månad sen vägde jag 62.5). Vägde tidigare 100. Är 181 lång.

Började igentligen i samband med att jag fick panikattacker. Blev som förlamad. Vågade inte äta eller vara ute eller någonting utan låg bara i sängen om dagarna åt extremt lite kalorier. Vissa dagar ingenting alls andra kanske upp mot 500 max 1000. Inget socker godis eller läsk som jag missbrukat tidigare bara nyttig mat mycket grönsaker och sånt uteslöt inte kolhydrater. Höll på så i knappa 2 månader gick ner 20 kg. Började äta lite mer gick ner ytterligare 5 kg innan jag började äta normalt igen (och med normalt menar jag normalt med kalorier typ 2000) träningen bestod av promenader.

Gick några månader blev trött på att inte se något resultat hade fortfarande en del fett runt magen och var sådär fetsmal eller vad man kallar det. Bestämde mig för att börja gymma. Började köra styrketräning och käkade mycket protein. Tröttnade efter typ 2-3 då jag inte såg några resultat och bestämde mig för att köra cardio istället började med 1 timmes crosstrainer och promenader innan jag återigen tyckte det gick för långsamt och ökade till 2 crosstrainer pass på 1 timme varje dag. Körde slut på mig själv helt och hållet och började hetsäta.

Men gav mig inte blev en besatthet att gå ner mer i vikt. Började med olika dieter. Började först med lchf. Mådde förjävligt. Gav upp efter 2 försök på typ 3-4 dagar. Började med PF/warrior diet sen. Började riktigt bra 3-4 veckor mådde top gick ner i vikt såg fastare ut men tränade som en galning brände ut mig själv och dem stora portionerna blev istället hetsätning.

Hetsätningen forsatte och följdes upp av överdriven träning och fasta. Har varit fast i träsket sen typ mars. Haft enstaka korta normala perioder under tiden.

Som lägst under denna resa har jag vägt 62.5. Detta var för typ en månad sen. Har dock under senaste tiden hetsätit utan fasta så har då gått upp till runt 70 just nu. När jag ser tillbaka kan jag konstatera att jag varit för kortsiktig haft för bråttom. Blivit en besatthet av att gå ner i vikt. Tror också att gymandet förstört en del. Önskar att jag aldrig börjat. Men har sagt upp kortet nu tyvärr går det ut för på lördag så kommer forsätta träna och äta fram tillsdess sen ska jag gå tillbaka till där jag startade när jag gick ner 20 kilo i början för att kommer ner på 62.5 igen gärna mindre.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback