2015-08-21, 09:28
Medlem
Burkens avatar
Köpte en Yiying 50cc -06
Den började tappa fart och kraft plötsligt, rengjorde variatorerna och bytte rem, den blev bättre några dagar, gick som ny.
När jag köpte den hade den rullat knappt 400 mil, nu lite över 600 mil.

Nu startar den och går iväg i kanske 2 min sedan börjar den sakta in och till slut stannar den.
När man ska starta igen så får man "gnugga" igång den och gasa samtidigt, sedan går den sakta och "hugger" (ej misständer), går kanske i en par minuter igen och allt upprepas igen.
Men ibland så går den till sig och går rent och fint i 65Kmh och plötsligt börjar den sakta in igen....

Har bytt membran i förgasaren, bytt tändstift, bytt variatorrem, bytt bensinfilter, bytt motorolja och olja i transmissionen, blåst baklänges i bensinslangen till tanken för att få bort eventuellt skit som sitter i tankens filter.

Nu till min fundering - är det dags att renovera variatorerna eller är det bränsle fel?
Citera
2015-08-21, 14:11
Medlem
St-Sixtuss avatar
Titta på vikterna i variatorn både fram och bak och kontrollera om de är slitna.
Citera
2015-08-21, 18:37
Medlem
Burkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St-Sixtus
Titta på vikterna i variatorn både fram och bak och kontrollera om de är slitna.

Lade en beställning på nya variatorvikter fram och nya variatorfjädrar bak.
Ska även gå igenom vakuumslangen från förgasaren till tanken.
Måste göra något.

Tacka vetja en gammal Zundapp, där var det enkelt.
Citera
2015-08-23, 19:32
Medlem
Burkens avatar
Å herregud!
Har nu plockat isär förgasarjäveln, den blev kliniskt ren, var knappt skitit före men ändå.
Vakuumslangar genomgångna och allt verkar fungerar, suger i slangen så kommer det bensin, har bytt bensinfilter och ser att bensinnivån är konstant och ett bra flöde.

Nu till det roliga, när jag nu stått och provat moppen, varvat hit och dit och den bara dör efter 30 sek till 1 min.
När den blir varm så går den längre utan plötsliga stopp, den går inte bra men den går.
Fundering - automatchoken är paj eller är accpumpsmembranet slut eller båda?
Citera
2015-08-23, 20:40
Medlem
St-Sixtuss avatar
Kontrollera ventilspelet.
Kinamoppar är oerhört känsliga på ventilspelet.
När motorn blir varm utvidgas metallen och ventilspelet kan bli fel.
Citera
2015-08-24, 17:31
Medlem
Burkens avatar
Citat:
Kontrollera ventilspelet.
Kinamoppar är oerhört känsliga på ventilspelet.
När motorn blir varm utvidgas metallen och ventilspelet kan bli fel.

Kröp till korset och kollade ventilspelet på YiYingen och döm om min förvåning, den övre ventilen klockren på 0.05mm den nedre inte lika bra. Fick inte ens in 0.05mm bladet på bladmåttet, ställde om den till en "lös" 0.05mm och Tada!
Moppen är som ny, hur i helvete gick det till?

Fattar bara inte hur det gått till för båda muttrar på ventilerna satt jävligt hårt så jag förstår inte hur de kan ha ändrat sig, men men, nu funkar skiten igen!
Tackar!
Citera
2015-08-24, 17:55
Medlem
Enkelt, vanlig förslitning...
Ett tips är att kolla ventilspelet med jämna mellanrum.
Citera
2015-08-26, 07:52
Medlem
St-Sixtuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burken
Kröp till korset och kollade ventilspelet på YiYingen och döm om min förvåning, den övre ventilen klockren på 0.05mm den nedre inte lika bra. Fick inte ens in 0.05mm bladet på bladmåttet, ställde om den till en "lös" 0.05mm och Tada!
Moppen är som ny, hur i helvete gick det till?

Fattar bara inte hur det gått till för båda muttrar på ventilerna satt jävligt hårt så jag förstår inte hur de kan ha ändrat sig, men men, nu funkar skiten igen!
Tackar!

Toleranserna och materialet i kinesmotorer är inte det bästa.

När jag köpte min scooter rev jag ner den direkt och vulktejpade alla strömkontakter jag kunde komma åt för att förhindra korrosion och elfel vilken är vanligt då alla anslutningar saknade fuktspärrar.

Sedan byter jag oljan dubbelt så ofta som serviceboken anger för att hålla ner slitaget på motorn.
Det är extra viktigt då motorerna saknar oljefilter.

Jag kör med Biltemas vanliga 10/40 halvsyntetiska olja med bra resultat.

Den har nu gått 900 mil utan andra problem än att gängorna till centralstödet gått sönder så det har jag demonterat och kör endast med sidostödet.
Citera
2015-08-26, 09:58
Medlem
Burkens avatar
Citat:
Toleranserna och materialet i kinesmotorer är inte det bästa.

När jag köpte min scooter rev jag ner den direkt och vulktejpade alla strömkontakter jag kunde komma åt för att förhindra korrosion och elfel vilken är vanligt då alla anslutningar saknade fuktspärrar.

Sedan byter jag oljan dubbelt så ofta som serviceboken anger för att hålla ner slitaget på motorn.

Jag kör med Biltemas vanliga 10/40 halvsyntetiska olja med bra resultat.

Den har nu gått 900 mil utan andra problem än att gängorna till centralstödet gått sönder så det har jag demonterat och kör endast med sidostödet.

Har bytt olja 2 ggr på 200 mil, tillhör den äldre generationen som gärna byter olja en gång för mycket...

Men att ventilerna plötsligt utan förvarning bara klappar ihop, det var helt nytt för mig, har skruvat moppemotorer, båtmotorer, snöskotermotorer, bilar, gräsklippare och fan å hans moster, men aldrig stött på en kina moppe tidigare. Nu är jag en erfarenhet rikare iaf!
Citera
2015-08-29, 06:28
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burken
Har bytt olja 2 ggr på 200 mil, tillhör den äldre generationen som gärna byter olja en gång för mycket...
Billig olja och byta ofta är underskattat.

Citat:
Men att ventilerna plötsligt utan förvarning bara klappar ihop, det var helt nytt för mig, har skruvat moppemotorer, båtmotorer, snöskotermotorer, bilar, gräsklippare och fan å hans moster, men aldrig stött på en kina moppe tidigare. Nu är jag en erfarenhet rikare iaf!
Kinamopeder är lite...."speciella", inte sett det själv men hört om ventiler som ätit sig rätt in i topplocket för aluminiumet varit så mjukt O.o

Citat:
Sitter väl en metalsil som grovfiltrerar oljan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in